Level of Knowledge About Child Neglect and Abuse: A University Sample
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 3, 532 - 540, 25.12.2024
Eda Aktaş
,
Kübra Ergün
,
Burcu Aykanat Girgin
,
Gamze Sümer Çalık
,
Rumeysa Canıbeyaz
Öz
Objective: The assessment of how much nursing student knew about child neglect and abuse was set as the goal of this research. Materials and Methods: Two hundred and forty-seven nursing students at a university located in Istanbul province made up the sample of this descriptive research. The data collection tools were the Participant Information Form and the Diagnosis Scale of the Risks and Symptoms of Child Abuse and Neglect (DSRSCAN). Results: It was determined that 79.4% of the participants were female, 37.2% were first-year students, and 78.5% were from nuclear families. The average age was 19.80±1.19. The mean DSRSCAN score was 246.98±24.38. It was found that 75.3% of the students had received education/information about child neglect and abuse during their undergraduate education, with 63.4% obtaining this information from the internet, 48.4% from their faculty, and 43% from television. Female students had a significantly higher total score on the scale than males (t=2.456; p=0.015). Conclusion: The internet was nursing students’ primary source of information on child abuse and neglect, and female students’ knowledge levels were higher than those of males
Kaynakça
- Akcan, A., Demiralay, Ş. (2016). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarına ilişkin algıları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(32), 275-281.
- Akgün Kostak, M., Vatansever, C. (2015). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili görüş ve düşünceleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.17681/hsp.79915.
- Alabdulaziz, H. M., Dawood, T. H., Baswaid, S. F., Zabarmawi, K. A., Baswid, H. A., Baloush, N. A. (2024). Child abuse and neglect awareness among health care students in Saudi Arabia. Cureus, 16(1), e51470. Doi: 10.7759/cureus.51470
- Alharbi, H. F., Moussa, F. L. (2023). Knowledge andattitude of pediatricnurses in Saudi Arabia regarding child abuse. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 16, 2057–2069. Doi: 10.2147/JMDH.S421210
- Başdaş, Ö., Bozdağ, F. (2018). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 267-275.
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.394749. Child Abuse Report in Turkey-2 [Türkiye Çocuk İstismarı Raporu-2]. (2018). Access link: https://cohum.giresun.edu.tr/Files/ckFiles/cohum-giresun-edu-tr/RAPOR-%C3%87OCUK-%C4%B0ST%C4%B0SMARI-tam_v2_cleancopy.pdf. (accessed February 2024)
- Demir Acar, M., Bulut, E. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeylerinin belirlenmesi. Göbeklitepe Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(6), 51-57.
- Demirtürk Selçuk, E., Karadeniz, H. (2020). Çocuk istismarına yol açan ailesel nedenler ve çocuğun korunmasına yönelik önlemler. Sağlık ve Toplum, 20(1), 30-35.
- Güdek Seferoğlu, E., Sezici, E., Yiğit, D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeyleri. OPUS International Journal of SocietyResearches, 10(17), 257-276. https://doi.org/10.26466/opus.511405.
- Gürhan, N. (2015). Her yönüyle çocuk istismarı ve ihmali. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Işık Metinyurt, H.
- A., Yıldırım Sarı, H. (2016). Sağlık çalışanlarının çocuk ihmali ve istismarını tanıma düzeyleri. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 1(1), 101-121. Karakaş, G. (2019). Hemşirelik öğrencilerinde çocuk ihmali ve istismarı konusunda farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Unpublished master thesis, Yakın Doğu University, Kıbrıs.
- Kemer, D., İşler, A. (2021). Çocuk cinsel istismarını önlemede okul temelli cinsel istismarı önleme programlarının önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 411-421.
https://doi.org/10.22312/sdusbed.885476.
- Kocaer, Ü. (2006). Hekim ve hemşirelerin çocuk istismarı ve ihtimaline yönelik farkındalık düzeyleri. Doctoral thesis, Marmara University, Istanbul. Koçtürk, N. (2018). Çocuk ihmalini ve istismarını önlemede okul çalışanlarının sorumlulukları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-47. https://doi.org/10.21666/muefd.336170.
- Kurt, G., Dönmez, S., Eren, Ö., Balcı, E., Günay, O. (2017). Üç farklı disiplinde okuyan üniversite son sınıf öğrencilerinin istismar, ihmal ve aile içi şiddet algıları. Journal of International Social Research, 10(50), 405-414. Doi: 10.17719/jisr.2017.1673
- Özbey, H., Özçelep, G.A., Gül, U., Kahriman, İ. (2018). Knowledge and awareness of nursing students about child abuse and neglect. Journal of Nursing Research Practice, 2(3), 21-25.
- Özcan, N. (2022). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini belirleme durumları. Master thesis, Karabük University, Karabük. Pehlivan, G.T. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali konusundaki farkındalık düzeylerinin belirlenmesi ve bu konuda verilen planlı eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi. Master thesis, Pamukkale University, Denizli.
- Pisimisi, D. C., Syrinoglou, P. A., Sinopidis, X., Karatza, A., Lagadinou, M., Soldatou, A., Varvarigou, A., Fouzas, S., Dimitriou, G., Gkentzi, D. (2022). Knowledge andattitudes of medical and nursing students in Greece regarding child abuse and neglect. Children, 9(12), 1978. https://doi.org/10.3390/children9121978.
- Poreddi, V., Pashapu, D. R., Kathyayani, B. V., Gandhi, S., El-Arousy, W., Math, S. B. (2016). Nursing students' knowledge of child abuse and neglect in India. British Journal of Nursing, 25(5), 264-268. https://doi.org/10.12968/bjon.2016.25.5.264.
- Sathiadas, M. G., Viswalingam, A., Vijayaratnam, K. (2018). Child abuse and neglect in the Jaffna district of Sri Lanka - A study on knowledge attitude practices and behavior of health care professionals. BMC Pediatrics, 18(1), 152. https://doi.org/10.1186/s12887-018-1138-3.
- Skarsaune, K., Bondas, T. (2016). Neglected nursing responsibility when suspecting child abuse. Clinical Nursing Studies, 4(1), 24-32. https://doi.org/10.5430/cns.v4n1p24. Tek, S., Karakaş, G. (2021). Awareness levels of child neglect and abuse in nursing students. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6162-6176. https://doi.org/10.26466/opus.885123.
- Topçu, E. T., Kazan, E. E., Küçük, S., Murat, Y., Alpaslan, B., Molozoğlu, H., Özkan, B. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamaya ilişkin bilgi düzeyleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(2), 264-273. https://doi.org/10.5961/higheredusci.907512.
- Türk, B. (2023). Çocuk istismarı ve ihmali perspektifinden Kefernahum filminin analizi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(138), 114-122. Doi: 10.29228/ASOS.68206 Türkiye’de Çocuk İstismarı. (2010). Türkiye’de çocuk istismarı ve aile içi şiddet araştırması özet rapor. Access link: https://www.unicef.org/turkiye/raporlar/t%C3%BCrkiyede-%C3%A7ocuk-istismari-ve-aile-i%C3%A7i-%C5%9Fiddet-ara%C5%9Ftirmasi-%C3%B6zet-raporu-2010. (accessed January 2024)
- Uslu, N., Zincir, H. (2016). Multidisipliner ekipte yer alan meslek gruplarının çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin görüş ve tutumları. Turkish Journal of Forensic Medicine, 30(1), 15-28. Doi: 10.5505/adlitip.2016.94103 Uysal, A. (1998). Çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamada hemşire ve ebelerin bilgi düzeylerinin saptanması. Master thesis, Ege University, Izmir.
- World Health Organization. (2017). Child maltreatment. Access link: http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/child/en/,. (accessed January 2024)
- World Health Organization. (2020). Child maltreatment. Access link: https://www.who.int/news-room/fact sheets/detail/child-maltreatment. (accessed January 2024)
Çocuk İhmal ve İstismarına İlişkin Bilgi Düzeyi: Bir Üniversite Örneği
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 3, 532 - 540, 25.12.2024
Eda Aktaş
,
Kübra Ergün
,
Burcu Aykanat Girgin
,
Gamze Sümer Çalık
,
Rumeysa Canıbeyaz
Öz
Amaç: Bu çalışma hemşirelik fakültesi öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarına yönelik bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tasarımda gerçekleştirilen çalışma, İstanbul ilinde yer alan bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde eğitimlerine devam eden 247 öğrenci ile yürütülmüştür. Katılımcı Bilgi Formu ve Çocuk İhmal ve İstismarının Belirti ve Risklerini Tanılama Ölçeği veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların %79.4’ünün kız, %37.2’sinin 1. sınıf öğrencisi ve %78.5’inin çekirdek aile yapısında olduğu saptanmış olup; yaş ortalaması 19.80±1.19’dur. Çocuk İhmal ve İstismarının Belirti ve Risklerini Tanılama Ölçeği puan ortalaması 246.98±24.38’dir. Öğrencilerin %75.3’ünün lisans eğitimleri sırasında çocuk ihmal ve istismarına ilişkin eğitim/bilgi aldığı, %63.4’ünün bu bilgiyi internetten, %48.4’ünün eğitim gördükleri fakülteden, %43’ünün ise televizyondan aldıkları belirlenmiştir. Kız öğrencilerin ölçekten almış oldukları toplam puan erkeklerin puanından anlamlı seviyelerde daha yüksek olarak bulundu (t=2.456; p=0.015). Sonuç: Çalışma sonunda elde edilen veriler doğrultusunda hemşirelik öğrencilerinin ihmal istismara ilişkin edindikleri bilgi kaynağının yüksek oranda internet olduğu ve kız öğrencilerin bilgi düzeylerinin erkeklere oranla daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Kaynakça
- Akcan, A., Demiralay, Ş. (2016). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarına ilişkin algıları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(32), 275-281.
- Akgün Kostak, M., Vatansever, C. (2015). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili görüş ve düşünceleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.17681/hsp.79915.
- Alabdulaziz, H. M., Dawood, T. H., Baswaid, S. F., Zabarmawi, K. A., Baswid, H. A., Baloush, N. A. (2024). Child abuse and neglect awareness among health care students in Saudi Arabia. Cureus, 16(1), e51470. Doi: 10.7759/cureus.51470
- Alharbi, H. F., Moussa, F. L. (2023). Knowledge andattitude of pediatricnurses in Saudi Arabia regarding child abuse. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 16, 2057–2069. Doi: 10.2147/JMDH.S421210
- Başdaş, Ö., Bozdağ, F. (2018). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama durumlarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 267-275.
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.394749. Child Abuse Report in Turkey-2 [Türkiye Çocuk İstismarı Raporu-2]. (2018). Access link: https://cohum.giresun.edu.tr/Files/ckFiles/cohum-giresun-edu-tr/RAPOR-%C3%87OCUK-%C4%B0ST%C4%B0SMARI-tam_v2_cleancopy.pdf. (accessed February 2024)
- Demir Acar, M., Bulut, E. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeylerinin belirlenmesi. Göbeklitepe Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(6), 51-57.
- Demirtürk Selçuk, E., Karadeniz, H. (2020). Çocuk istismarına yol açan ailesel nedenler ve çocuğun korunmasına yönelik önlemler. Sağlık ve Toplum, 20(1), 30-35.
- Güdek Seferoğlu, E., Sezici, E., Yiğit, D. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılama düzeyleri. OPUS International Journal of SocietyResearches, 10(17), 257-276. https://doi.org/10.26466/opus.511405.
- Gürhan, N. (2015). Her yönüyle çocuk istismarı ve ihmali. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Işık Metinyurt, H.
- A., Yıldırım Sarı, H. (2016). Sağlık çalışanlarının çocuk ihmali ve istismarını tanıma düzeyleri. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 1(1), 101-121. Karakaş, G. (2019). Hemşirelik öğrencilerinde çocuk ihmali ve istismarı konusunda farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Unpublished master thesis, Yakın Doğu University, Kıbrıs.
- Kemer, D., İşler, A. (2021). Çocuk cinsel istismarını önlemede okul temelli cinsel istismarı önleme programlarının önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 411-421.
https://doi.org/10.22312/sdusbed.885476.
- Kocaer, Ü. (2006). Hekim ve hemşirelerin çocuk istismarı ve ihtimaline yönelik farkındalık düzeyleri. Doctoral thesis, Marmara University, Istanbul. Koçtürk, N. (2018). Çocuk ihmalini ve istismarını önlemede okul çalışanlarının sorumlulukları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 38-47. https://doi.org/10.21666/muefd.336170.
- Kurt, G., Dönmez, S., Eren, Ö., Balcı, E., Günay, O. (2017). Üç farklı disiplinde okuyan üniversite son sınıf öğrencilerinin istismar, ihmal ve aile içi şiddet algıları. Journal of International Social Research, 10(50), 405-414. Doi: 10.17719/jisr.2017.1673
- Özbey, H., Özçelep, G.A., Gül, U., Kahriman, İ. (2018). Knowledge and awareness of nursing students about child abuse and neglect. Journal of Nursing Research Practice, 2(3), 21-25.
- Özcan, N. (2022). Hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini belirleme durumları. Master thesis, Karabük University, Karabük. Pehlivan, G.T. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali konusundaki farkındalık düzeylerinin belirlenmesi ve bu konuda verilen planlı eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi. Master thesis, Pamukkale University, Denizli.
- Pisimisi, D. C., Syrinoglou, P. A., Sinopidis, X., Karatza, A., Lagadinou, M., Soldatou, A., Varvarigou, A., Fouzas, S., Dimitriou, G., Gkentzi, D. (2022). Knowledge andattitudes of medical and nursing students in Greece regarding child abuse and neglect. Children, 9(12), 1978. https://doi.org/10.3390/children9121978.
- Poreddi, V., Pashapu, D. R., Kathyayani, B. V., Gandhi, S., El-Arousy, W., Math, S. B. (2016). Nursing students' knowledge of child abuse and neglect in India. British Journal of Nursing, 25(5), 264-268. https://doi.org/10.12968/bjon.2016.25.5.264.
- Sathiadas, M. G., Viswalingam, A., Vijayaratnam, K. (2018). Child abuse and neglect in the Jaffna district of Sri Lanka - A study on knowledge attitude practices and behavior of health care professionals. BMC Pediatrics, 18(1), 152. https://doi.org/10.1186/s12887-018-1138-3.
- Skarsaune, K., Bondas, T. (2016). Neglected nursing responsibility when suspecting child abuse. Clinical Nursing Studies, 4(1), 24-32. https://doi.org/10.5430/cns.v4n1p24. Tek, S., Karakaş, G. (2021). Awareness levels of child neglect and abuse in nursing students. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6162-6176. https://doi.org/10.26466/opus.885123.
- Topçu, E. T., Kazan, E. E., Küçük, S., Murat, Y., Alpaslan, B., Molozoğlu, H., Özkan, B. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamaya ilişkin bilgi düzeyleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(2), 264-273. https://doi.org/10.5961/higheredusci.907512.
- Türk, B. (2023). Çocuk istismarı ve ihmali perspektifinden Kefernahum filminin analizi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(138), 114-122. Doi: 10.29228/ASOS.68206 Türkiye’de Çocuk İstismarı. (2010). Türkiye’de çocuk istismarı ve aile içi şiddet araştırması özet rapor. Access link: https://www.unicef.org/turkiye/raporlar/t%C3%BCrkiyede-%C3%A7ocuk-istismari-ve-aile-i%C3%A7i-%C5%9Fiddet-ara%C5%9Ftirmasi-%C3%B6zet-raporu-2010. (accessed January 2024)
- Uslu, N., Zincir, H. (2016). Multidisipliner ekipte yer alan meslek gruplarının çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin görüş ve tutumları. Turkish Journal of Forensic Medicine, 30(1), 15-28. Doi: 10.5505/adlitip.2016.94103 Uysal, A. (1998). Çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamada hemşire ve ebelerin bilgi düzeylerinin saptanması. Master thesis, Ege University, Izmir.
- World Health Organization. (2017). Child maltreatment. Access link: http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/child/en/,. (accessed January 2024)
- World Health Organization. (2020). Child maltreatment. Access link: https://www.who.int/news-room/fact sheets/detail/child-maltreatment. (accessed January 2024)