Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Relationship Between Social Media Addiction and Social Loafing Behavior Among Healthcare Workers

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 154 - 163, 28.03.2025

Öz

Objective: The aim of this study is to investigate the relationship between social media addiction and social loafing behavior among healthcare workers. This is a descriptive study on social media use and social shirking behavior of healthcare workers. Material and Method: The study was conducted with the participation of 450 healthcare professionals (doctors, nurses, secretaries, and technicians) working in a university hospital. Social media addiction scale and social loafing scale were used to collect the data. AMOS (Analysis of Moment Structures statistical software) package program was used for the impact analysis. Before the analysis, KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) and Barttlet's Sphericity test were performed and goodness of fit values were tested. Results: As a result of the reliability analysis, Cronbach's alpha values were found as α=0.914, α=0.824, α=0.854, α=0.902 for social loafing (SL), perceived social loafing (PSL), virtual tolerance (VT) and virtual communication (VC), respectively. It was found that social media addiction had a statistically significant and positive (β=0.389, p<0.01) effect on social loafing behavior. Conclusion: As a result of this study, it is thought that informing healthcare professionals about the harms of social media use and addictive behaviors will provide benefits both for the individual and organization.

Destekleyen Kurum

This research was not funded

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

The author would like to extend their sincere thanks to anyone who contributed to this study.

Kaynakça

  • Alan, H. (2019). Sosyal ağ kullanımı yoğunluğu ve sanal kaytarma davranışları: üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi. 6(2), 112-129.
  • Arıbaş, A.N. ve Özşahin, F. (2022). İş yaşamında yalnızlığın çalışanların sosyal medya bağımlılığına etkisinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14(1), 37-46. http://dx.doi.org/10.52791/aksarayiibd.992255
  • Balcı, Ş & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki: üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması, İletişim, 29, 219-233.
  • Balcı, Ş., Karakoç, E. & Öğüt, N. (2020). Sağlık çalışanları arasında sosyal medya bağımlılığı: iki boyutlu benlik saygısının rolü. Akdeniz İletişim Dergisi. 33, 296-317.
  • Baz, Ç. F. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: üniversite öğrencileri üzerine çalışma. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(9) 16, 276-295.
  • Black, E., Light, J., Black, N.P. & Thompson, L. (2013). Online social network use by health care providers in a high traffic patient care environment. Journal of Medical Internet Research, 15(5),1-5.
  • Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with amos, eqs, and lisrel: comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring ınstrument, International Journal of Testing, 1(1), ss. 55-86. https://doi.org/10.1207/S15327574IJT0101_4.
  • Chan, T.J., Chew,J.Y., Shariffadeen, T.M.A., Liew, T.W., Foo, S.C. & Tian, Y. (2024). Cyberloafing activities and social media addiction among netizens: A predictive approach. International Journal of Data and Network Science. 8(3), 1853-1862. https://dio.org/10.5267/j.ijdns.2024.2.004
  • Çetinceli, K. & Acar, Ö.F. (2023). İş yerinde sosyal medya bağımlılığı, gelişmeleri kaçırma korkusu ve görev performansı arasındaki ilişki: kamu çalışanları üzerine bir araştırma. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 23(2), 70-82. http://dx.doi.org/10.30976/susead.1348210
  • Çizmeci, E. ve Deniz, S. (2016). Özel sağlık kuruluşlarında iş dışı amaçlarla internet kullanımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(32), 213-224.
  • Çömlekçi, M.F. & Başol, O. (2016). Gençlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ile Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(4), 173-188.
  • Daşlı, Y. ve Baloğlu, A.O. (2020). Sosyal medya bağımlılığı üzerine bir alan araştırması. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.572
  • Dinçer, E. (2023). Sosyal medya bağımlılığı nedir, belirtileri ve çözüm yolları. Erişim Adresi:[https://psikologenesdincer.com.tr/sosyal-medya-bagimliligi-nedir-belirtileri-ve-cozum-yollari/]. Erişim Tarihi:01.05.2024.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Halonen, J. I., Erhola, M., Furman, E., Haahtela, T., Jousilahti, P., Barouki, R., Bergman, A., Billo, N. E., Fuller, R., Haines, A., Kogevinas, M., & Antó, J. M. (2020). The Helsinki declaration 2020: Europe that protects. Lancet Planet Health, 4(11): e503–e505. https://doi.org/10.1016/s2542-5196(20)30242-4.
  • İnce, F.F. (2022). Sosyal kaytarma algısı ile iş tatmini arasındaki ilişkinin otel işletmeleri açısından incelenmesi. İşletme Akademisi Dergisi. 3(1), 46-56. http://www.dx.doi.org/10.26677/TR1010.2022.963
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İzmit: Beta Basım.
  • Kafes, M. & Kaya, Ş.D. (2017). Sosyal kaytarma davranışı üzerine yapılmış çalışmaların incelenmesi. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(11), 227-245. http://dx.doi.org/10.16989/TIDSAD.1255
  • Kırık, M, A, Arslan, A, Çetinkaya, A & Gül, M. (2015). A quantitative research on the level of social media addiction among young people in turkey, ınternational Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3), 108-122.
  • Köksal, K. (2020). Algılanan sosyal kaytarmanın örgütsel adalete etkisi: politik davranışın düzenleyici rolü. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1750-1761. https://doi.org/10.33206/mjss.526066
  • Layng, J.M. (2016). The Virtual Communication Aspect: A Critical Review of Virtual Studies Over the Last 15 Years. Journal of Literacy and Technology, 17(3), 172-218. ISSN: 1535-0975. 172
  • Mahmoud, M. (2023). The effects of social media addiction, psychological distress, and loneliness on suicide ideations and attempts among healthcare professionals in saudi arabia. Cureus. https://doi.org/10.7759/cureus.44234
  • Mulvey, P. W., Klein, H. J. (1998). The impact of perceived loafing and collective efficacy on group goal processes and group performance. Organizational Behavior And Human Decision Processes. 74(1):62–87.
  • Olcay, A., Ertürk, M. ve Geylan, C. (2018). Otel işletmelerinde çalışanların algıladıkları sosyal kaytarma düzeyi̇: gaziantep otellerinde bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 1101-1119. https://doi.org/10.17719/jisr.20185639076
  • Öneren, M., Demirel, E.N., Arar, T. Ve Kartal, C. (2019). Yükseköğretim kurumlarında sosyal kaytarma davranışının incelenmesi: bir kamu üniversitesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2019 7(1), 309–318. http://dx.doi.org/10.18506/anemon.427913
  • Saraç, M. ve Çiftçioğlu, B.A. (2011). İnsan kaynakları yöneticileri çalışanların internet kullanımı ile ilgili ne düşünüyor? Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 112.
  • Shao, A. T. (2002). Marketing Research. An Aid to Decision Making. Cincinnati, Ohio: South-Western/Thomson Learning.
  • Şahin, C. & Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği- yetişkin formu: geçerlilik güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1):523-538.
  • Şeşen, H. ve Kahraman, Ç. (2014). İş arkadaşının sosyal kaytarmasının, bireyin iş tatmini, örgütsel bağlılık ve kendi kaytarma davranışlarına etkisi. İş ve İnsan Dergisi. 1(1):43-51.
  • Turan, G.B., Özer, Z. & Atan, G. (2020). The relationship between cyberloafing levels and social media addiction among nursing students. Perspectives in Psyhiatric Care. 1(8), 1-8. https://doi.org/10.1111/ppc.12624
  • Tutgun Ünal, A. ve Bozkurt, V. (2020). Bilişim teknolojileri ve iletişim. İçinde; sosyal medya bağımlılığı belirtileri üzerine etki eden faktörler. Türkiye Bilimler Akademisi. http://dx.doi.org/10.53478/TUBA.2020.016
  • Türe Orhan, A. (2022). Sosyal kaytarma davranışına kaynakları koruma teorisi yaklaşımı. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi. 17(11), 11-25.
  • Uslu, M. (2021), Türkiye’de sosyal medya bağımlılığı ve kullanımı araştırması/the analysis of social media addiction and usage in Turkey. Turkish Academic Research Review, 6(2), 370-396. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/62824/933479
  • Utma, S. (2019). Sosyal medya bağımlılığı üzerine kuramsal bir değerlendirme. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi. 2(2), 118-130. http://dx.doi.org/10.26677/TR1010.2019.99

Sağlık Çalışanlarında Sosyal Medya Bağımlılığı ile Sosyal Kaytarma Davranışı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 154 - 163, 28.03.2025

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı sağlık çalışanlarında sosyal medya bağımlılığı ile sosyal kaytarma davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu çalışma sağlık çalışanlarının sosyal medya kullanımı ve sosyal kaytarma davranışını ele alan ilişkisel araştırma yöntemi kullanılarak yürütülen bir çalışmadır. Gereç ve Yöntem: Bir üniversite hastanesinde görev yapmakta olan 450 sağlık çalışanının (doktor, hemşire, sekreter, teknisyen ve tekniker) katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında sosyal medya bağımlılığı ölçeği ile sosyal kaytarma ölçeği kullanılmıştır. Etki analizinin yapılması için AMOS paket programı kullanılmıştır. Analizler yapılmadan önce KMO ve Barttlet Küresellik testi yapılmış ve uyum iyiliği değerleri test edilmiştir. Bulgular: Güvenirlik analizi sonucunda, kişisel sosyal kaçınma (KSK) algılanan sosyal kaçınma (ASK), sanal tolerans (ST) ve sanal iletişim (Sİ) için Cronbach alfa değerleri sırasıyla α=0.914, α=0.824, α=0.854, α=0.902 bulunmuştur. Sosyal medya bağımlılığının sosyal kaytarma davranışı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü (β=0.389, p<0.01) bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Bu çalışma sonucunda sağlık çalışanlarının sosyal medya kullanımının zararları ve bağımlılık davranışları hakkında bilgilendirilmesinin hem bireysel hem de örgütsel olarak faydalı olacağı düşünülmektedir.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Alan, H. (2019). Sosyal ağ kullanımı yoğunluğu ve sanal kaytarma davranışları: üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi. 6(2), 112-129.
  • Arıbaş, A.N. ve Özşahin, F. (2022). İş yaşamında yalnızlığın çalışanların sosyal medya bağımlılığına etkisinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14(1), 37-46. http://dx.doi.org/10.52791/aksarayiibd.992255
  • Balcı, Ş & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki: üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması, İletişim, 29, 219-233.
  • Balcı, Ş., Karakoç, E. & Öğüt, N. (2020). Sağlık çalışanları arasında sosyal medya bağımlılığı: iki boyutlu benlik saygısının rolü. Akdeniz İletişim Dergisi. 33, 296-317.
  • Baz, Ç. F. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: üniversite öğrencileri üzerine çalışma. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(9) 16, 276-295.
  • Black, E., Light, J., Black, N.P. & Thompson, L. (2013). Online social network use by health care providers in a high traffic patient care environment. Journal of Medical Internet Research, 15(5),1-5.
  • Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with amos, eqs, and lisrel: comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring ınstrument, International Journal of Testing, 1(1), ss. 55-86. https://doi.org/10.1207/S15327574IJT0101_4.
  • Chan, T.J., Chew,J.Y., Shariffadeen, T.M.A., Liew, T.W., Foo, S.C. & Tian, Y. (2024). Cyberloafing activities and social media addiction among netizens: A predictive approach. International Journal of Data and Network Science. 8(3), 1853-1862. https://dio.org/10.5267/j.ijdns.2024.2.004
  • Çetinceli, K. & Acar, Ö.F. (2023). İş yerinde sosyal medya bağımlılığı, gelişmeleri kaçırma korkusu ve görev performansı arasındaki ilişki: kamu çalışanları üzerine bir araştırma. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 23(2), 70-82. http://dx.doi.org/10.30976/susead.1348210
  • Çizmeci, E. ve Deniz, S. (2016). Özel sağlık kuruluşlarında iş dışı amaçlarla internet kullanımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(32), 213-224.
  • Çömlekçi, M.F. & Başol, O. (2016). Gençlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ile Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(4), 173-188.
  • Daşlı, Y. ve Baloğlu, A.O. (2020). Sosyal medya bağımlılığı üzerine bir alan araştırması. Social Mentality and Researcher Thinkers Journal. http://dx.doi.org/10.31576/smryj.572
  • Dinçer, E. (2023). Sosyal medya bağımlılığı nedir, belirtileri ve çözüm yolları. Erişim Adresi:[https://psikologenesdincer.com.tr/sosyal-medya-bagimliligi-nedir-belirtileri-ve-cozum-yollari/]. Erişim Tarihi:01.05.2024.
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Halonen, J. I., Erhola, M., Furman, E., Haahtela, T., Jousilahti, P., Barouki, R., Bergman, A., Billo, N. E., Fuller, R., Haines, A., Kogevinas, M., & Antó, J. M. (2020). The Helsinki declaration 2020: Europe that protects. Lancet Planet Health, 4(11): e503–e505. https://doi.org/10.1016/s2542-5196(20)30242-4.
  • İnce, F.F. (2022). Sosyal kaytarma algısı ile iş tatmini arasındaki ilişkinin otel işletmeleri açısından incelenmesi. İşletme Akademisi Dergisi. 3(1), 46-56. http://www.dx.doi.org/10.26677/TR1010.2022.963
  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İzmit: Beta Basım.
  • Kafes, M. & Kaya, Ş.D. (2017). Sosyal kaytarma davranışı üzerine yapılmış çalışmaların incelenmesi. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(11), 227-245. http://dx.doi.org/10.16989/TIDSAD.1255
  • Kırık, M, A, Arslan, A, Çetinkaya, A & Gül, M. (2015). A quantitative research on the level of social media addiction among young people in turkey, ınternational Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3), 108-122.
  • Köksal, K. (2020). Algılanan sosyal kaytarmanın örgütsel adalete etkisi: politik davranışın düzenleyici rolü. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1750-1761. https://doi.org/10.33206/mjss.526066
  • Layng, J.M. (2016). The Virtual Communication Aspect: A Critical Review of Virtual Studies Over the Last 15 Years. Journal of Literacy and Technology, 17(3), 172-218. ISSN: 1535-0975. 172
  • Mahmoud, M. (2023). The effects of social media addiction, psychological distress, and loneliness on suicide ideations and attempts among healthcare professionals in saudi arabia. Cureus. https://doi.org/10.7759/cureus.44234
  • Mulvey, P. W., Klein, H. J. (1998). The impact of perceived loafing and collective efficacy on group goal processes and group performance. Organizational Behavior And Human Decision Processes. 74(1):62–87.
  • Olcay, A., Ertürk, M. ve Geylan, C. (2018). Otel işletmelerinde çalışanların algıladıkları sosyal kaytarma düzeyi̇: gaziantep otellerinde bir uygulama. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 1101-1119. https://doi.org/10.17719/jisr.20185639076
  • Öneren, M., Demirel, E.N., Arar, T. Ve Kartal, C. (2019). Yükseköğretim kurumlarında sosyal kaytarma davranışının incelenmesi: bir kamu üniversitesi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2019 7(1), 309–318. http://dx.doi.org/10.18506/anemon.427913
  • Saraç, M. ve Çiftçioğlu, B.A. (2011). İnsan kaynakları yöneticileri çalışanların internet kullanımı ile ilgili ne düşünüyor? Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 112.
  • Shao, A. T. (2002). Marketing Research. An Aid to Decision Making. Cincinnati, Ohio: South-Western/Thomson Learning.
  • Şahin, C. & Yağcı, M. (2017). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği- yetişkin formu: geçerlilik güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1):523-538.
  • Şeşen, H. ve Kahraman, Ç. (2014). İş arkadaşının sosyal kaytarmasının, bireyin iş tatmini, örgütsel bağlılık ve kendi kaytarma davranışlarına etkisi. İş ve İnsan Dergisi. 1(1):43-51.
  • Turan, G.B., Özer, Z. & Atan, G. (2020). The relationship between cyberloafing levels and social media addiction among nursing students. Perspectives in Psyhiatric Care. 1(8), 1-8. https://doi.org/10.1111/ppc.12624
  • Tutgun Ünal, A. ve Bozkurt, V. (2020). Bilişim teknolojileri ve iletişim. İçinde; sosyal medya bağımlılığı belirtileri üzerine etki eden faktörler. Türkiye Bilimler Akademisi. http://dx.doi.org/10.53478/TUBA.2020.016
  • Türe Orhan, A. (2022). Sosyal kaytarma davranışına kaynakları koruma teorisi yaklaşımı. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi. 17(11), 11-25.
  • Uslu, M. (2021), Türkiye’de sosyal medya bağımlılığı ve kullanımı araştırması/the analysis of social media addiction and usage in Turkey. Turkish Academic Research Review, 6(2), 370-396. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tarr/issue/62824/933479
  • Utma, S. (2019). Sosyal medya bağımlılığı üzerine kuramsal bir değerlendirme. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi. 2(2), 118-130. http://dx.doi.org/10.26677/TR1010.2019.99
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hamdi Öztürk 0000-0002-9879-1909

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 19 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, H. (2025). Investigation of the Relationship Between Social Media Addiction and Social Loafing Behavior Among Healthcare Workers. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1), 154-163. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1585707

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.