Amaç: Şiddet, fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimi olumsuz etkileyen, uzun süredir devam eden bir halk sağlığı sorunudur. Ergenler, deneyimsizlikleri ve psiko-sosyal olgunlaşmamışlıkları nedeniyle şiddete karşı özellikle savunmasızdır. Bu çalışma, lise öğrencilerinin flört şiddetine yönelik tutumlarını ve bu şiddete maruz kalma durumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Örneklem, üç farklı liseden 10., 11. ve 12. sınıflarda okuyan 118 kız ve 50 erkek öğrenciden oluşmuştur. Veriler, demografik form ve Flört Şiddeti Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmış ve SPSS programında Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve Ki-Kare testleri ile analiz edilmiştir. Bulgular: Bulgular, öğrencilerin %50’den fazlasının hesap sorulmasını, kıskançlığı veya hesabı erkeğin ödemesini şiddet olarak görmediğini ortaya koymuştur. Ayrıca, 24 öğrenci aile içi şiddete, 13 öğrenci ise yakın ilişkilerde şiddete maruz kaldığını bildirmiş, ancak hiçbir öğrenci destek aramamıştır. Şiddete yönelik tutumlarda cinsiyet farklılıkları bulunmuş, kız öğrenciler Flört Şiddeti Tutum Ölçeği'nde daha yüksek puan almıştır (p<0,05). Lise türleri arasında da farklılık gözlemlenmiş, Fen Lisesi öğrencilerinin şiddeti daha az desteklediği belirlenmiştir (p<0,05). Bununla birlikte, akademik başarı, aile içi şiddete maruz kalma, mevcut şiddet deneyimleri ile flört şiddetine yönelik tutumlar arasında herhangi bir ilişki bulunamamıştır.. Sonuç: Bu çalışma, lise öğrencileri arasında flört şiddetine yönelik tutumlarda cinsiyet ve okul türüne bağlı farklılıkları vurgulamakta, erkek öğrencilerin daha hoşgörülü tutum sergilediğini ve Fen Liselerinin şiddeti daha az desteklediğini ortaya koymaktadır. Bulgular, farklı eğitim ortamlarında sağlıklı ilişkileri teşvik eden, ihtiyaca yönelik müdahalelerin gerekliliğine işaret etmektedir.
Objective: Violence is a long-standing public health issue that negatively impacts physical, psychological, and social development. Adolescents are particularly vulnerable to violence due to their inexperience and psychosocial immaturity. This study aimed to examine high school students' attitudes toward dating violence and their exposure to it. Materials and Methods: The sample included 118 female and 50 male students from three different high schools in the 10th, 11th, and 12th grades. Data were collected using a demographic form and the Dating Violence Attitude Scale and analyzed with Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, and Chi-Square tests in SPSS. Results: Findings revealed that over 50% of students did not view accountability, jealousy, or men paying the bill as violence. Additionally, 24 students reported experiencing domestic violence, and 13 reported violence in intimate relationships, though none sought support. Gender differences were found in attitudes toward violence, with female students scoring higher on the violence attitude scale (p<0.05). Differences were also observed across high school types, with Science High School students showing less support for violence (p<0.05). However, no correlation was found between academic achievement, exposure to family violence, current experiences of violence, and attitudes toward dating violence. Conclusion: This study highlights gender and school-type differences in attitudes toward dating violence among high school students, emphasizing boys' permissive attitudes and science high schools' less supportive stances. Findings suggest that tailored interventions promoting healthy relationships across diverse educational environments are essential.
Institution: XXXXXX University Ethics Committee Date: 02.02.2023 Approval no: (2023-KAEK-20).
We sincerely thank TÜBİTAK for their financial support, which made this study possible. We also extend our heartfelt gratitude to the adolescents who participated in this research.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Toplum Çocuk Sağlığı, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |