Turizm ulaşım sistemleriyle birlikte karşılıklı
gelişen bir yer değiştirme olayıdır. Çalışmada amaç kırsal turizm alanlarında
mevcut kırsal doku ile bağlantılı, doğal, kültürel kaynak değerleri ile örtüşen
ulaşım sistemleri, otoparklar, donatılar belirlemektir. Alan için alternatif olabilecek turizm
etkinliklerini ulaşım ile bağdaştırmaktır. Çalışmanın materyali önemli bir
kırsal turizm noktası olan Bursa ile birlikte UNESCO Dünya Mirası olarak tescil
edilmiş Cumalıkızık köyü (mahallesi) ve çevresi ulaşım ağıdır. Çalışmanın
yöntemi iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada ulaşım ölçütleri belirlenerek,
mevcut ulaşım ağı, ulaşım noktaları sahip oldukları donatılar incelenmiş,
mevcut uygunluk durumu hesaplanmıştır. Mevcut ulaşım uygunluk değeri %44 ile
yetersiz olarak değerlendirilmiştir. İkinci aşamada ise çalışma alanının ulaşım
durumunu ile turizm ilişkisi SWOT analizi ile olumlu olumsuz özellikleri
belirlenmiş, fırsatlar ve tehditler ortaya konularak Cumalıkızık ulaşımının
turizm açısından ilişkileri ve hangi düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ulaşım ve
turizm bağlantısı üzerinde öneriler geliştirilmiştir.
Tourism is an interacting phenomenon with its
transportation systems due to the fact that it is a displacement event. The
purpose of the study is to identify the transport systems linked to natural and
cultural resource values, car parks, equipment associated with rural fabric in
rural tourism areas. And also to connect tourism activities that might be
alternative for the area with transportation systems. The material of the study
is the Cumalıkızık village (neighbourhood) and its transportation network which
is registered as a UNESCO World Heritage along with Bursa which is an important
rural tourism point. The method of study consist of two phases. In the first
stage transportation criteria were determined, the existing transportation
network, transportation points are examined, so that the current availability
status is calculated. With this calculation the current transportation
suitability value was rated as insufficient by 44%. In the second phase of the
study, strength and weakness characteristics of the study area are determined,
opportunities and threats are revealed by evaluating the transportation
situation and tourism relation with SWOT analysis. Finally, suggestions have
been developed on the link between transport and tourism.
Bölüm | Sustainable Design, Landscape Planning and Architecture |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com