Rapid and important changes in economical and technical fields happened in the second half of the 20th century carried the competition to global dimension. This process increased the importance of quality and however, brought many new problems about quality. As the importance of the quality increases, enterprises began to adopt total quality management philosophy. Part of this management type is quality cost and the measurement of quality cost. This is the first step of quality management. Since 25% or more of the capital used by enterprises are spent to quality cost related activities, increasing importance of quality cost systems is obvious. Quality cost information can be used to show the real opportunities for true activities and to obtain promotion for developing quality. For this reason, measurement of quality cost, preparing reports and make them accountable are necessary for the effectiveness of quality systems. In this study, different method to measure the quality costs are investigated, their deficiencies are pointed out and analyses were made through activity based costing which is used to minimize these deficiencies with other techniques.
20. yüzyılın ikinci yarısında ekonomik, teknik alandaki hızlı ve önemli değişmeler rekabeti küresel boyuta taşımıştır. Bu süreç, kalitenin önemini artırmış ve çok sayıda kalite sorununu beraberinde getirmiştir. Kalitenin öneminin artmasına paralel olarak işletmeler toplam kalite yönetimi felsefesini benimsemeye başlamışlardır. Bu yönetim anlayışının unsurlarından birisi de kalite maliyetleri ve kalite maliyetlerinin ölçülmesidir. Kalite maliyetlerinin ölçülmesi ve rapor edilmesi bir kalite yönetimi programının ilk adımıdır. İşletmelerde kullanılan kaynakların %25 ve daha fazlası kalite maliyetlerine ilişkin faaliyetlerde tüketildiğinden, kalite maliyet sistemlerinin artan önemi ortadadır. Kalite maliyet bilgileri doğru faaliyetler için temel fırsatları göstermek ve kalite geliştirmede teşvik sağlamak için kullanılabilir. Bu nedenle, kalite maliyetlerinin ölçülmesi, raporlanması ve muhasebeleştirilmesi kalite sisteminin etkinliği için gereklidir. Bu çalışmada, kalite maliyetlerini ölçen çeşitli yöntemler ele alınmış, bu yöntemlerin eksik yanları ortaya konulmuş ve bu eksiklikleri diğer tekniklerle birlikte gidermeye çalışan Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (FTM) ile ilgili bilgiler ışığında analizler yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 7 Sayı: 7 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com