Günümüzde işletmelerin tek başlarına
sürdürülebilir bir şekilde bilgiye ulaşmasının, yenilikçi olmasının ve
pazarlarla ilişki kurabilmesinin mümkün olmadığı bir ortam vardır. Küresel
rekabetle başa çıkabilmek için yer aldıkları ağlardan en iyi şekilde faydalanmaları
bir gereklilik halini almıştır. İşletmelerin içinde bulundukları ağ ilişkileri
ve sosyal sermayesi, bölgenin kaynaklarını ve yeteneklerini taklit edilemez bir
ürün sistemine dönüştürmekte ve ürünlerin katma değerini artırmaktadır.
Tanımlanan bu süreç kümelenme yaklaşımıdır. Mevcut potansiyel etkin bir şekilde
harekete geçirildiğinde, bölgeye özel koşullar başarıyı getirmektedir.
Küreselleşme ve yerelleşme arasındaki bu ilişki bölgesel kalkınma
politikalarına kadar yansımıştır. Kümelenme yaklaşımı ile ilgili politikalar
ilk önce ülkelerin daha sonra bölgelerin ve işletmelerin planlarına kadar
yansımıştır. Rekabet gücünün oluşmasında rol oynayan rekabet ilişkilerini en
iyi açıklayan ölçek, bölgesel endüstriler düzeyinde olanıdır. Bu doğrultuda TR81
Düzey 2 Bölgesi Orman Ürünleri Endüstrisinin kümelenme profili, kümelenme
analizi ve istatistiksel değerlendirme ile tanımlanmaya çalışılmıştır.
Kümelenme profili sonuçları doğrultusunda; kümelenmenin rekabetçiliğini
geliştirmek için öneriler sunmak ve bölge kalkınma planlarına katkıda bulunmak
amaçlanmıştır. Uygulamada veri toplamak amacıyla, tam sayı tekniği kullanılarak
Zonguldak, Karabük ve Bartın için belirlenmiş 65 adet orman ürünleri endüstri
işletmesine “kümelenme analizi anketi” yüzyüze anket yöntemiyle uygulanmıştır.
Bu çalışmada, ilk defa TR81 Düzey 2 Bölgesi Orman Ürünleri Endüstrisi kümelenme
özellikleri Ucinet 6 programı ile kümelenme haritaları çıkartılarak analiz
edilmiş ve değerlendirilmiştir.
Kümelenme kümelenme analizi Porter’ın Karo Modeli rekabet gücü TR81 Düzey 2 Bölgesi
In today’s business environment, being unrelated
to the market makes it impossible to be innovative and access information in a
sustainable way. In order to cope with global competition, businesses have to
make the best of their networks. Their network relationships and social capital
they have transforms also the resources and capabilities of region into a
product system which is not imitative and increases the value-added of
products. That process is called the clustering approach. The special conditions
of region can bring success only if its current potential is actively
mobilized. This relationship between globalization and localization is
reflected even in the regional development policies. Policies related to the
cluster analysis are reflected in the plans of regions and businesses,
especially countries. The scale that best explains how competitive
relationships play role in competitiveness is the one at the level of regional
industries. Accordingly, the clustering profile of TR81 NUTS 2 Region Forest Products
Industry has been tried to explain with the help of clustering analysis and
statistical evaluation. In the line with the clustering profile results, it is
aimed to provide some suggestions for improving competitiveness of cluster and
contribute to regional development plans. In order to collect data for this
aim, the integer technique has been used and the “cluster analysis
questionnaire” has been applied, with the face-to-face method, to 65 firms from
the forest products industry in Zonguldak, Karabük and Bartın. In this study,
the clustering features of TR81 NUTS 2 Region Forest Products Industry has been
analyzed and evaluated for the first time with some clustering maps created by
the means of Ucinet 6 program.
Clustering clustering analysis Porter’s Diamond Model competitiveness TR81 NUTS 2 Region
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Wood Machinary, Occupational Safety and Health, Business Administration |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com