Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Turizme Bakış Açısının Belirlenmesi ve Bartın’ın Turistik Değerleriyle İlgili Farkındalıkları

Yıl 2024, , 165 - 182, 30.11.2024
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1558106

Öz

Bu çalışmanın amacı, Bartın Üniversitesi öğrencilerinin turizm algısını belirlemek, eğitim gördükleri şehirdeki turistik değerlerden haberdar olup olmadıklarını ve turistik değerleri beğenip beğenmedikleri ortaya koymaktır. Bu kapsamda 354 kişiden anket tekniği ile veriler toplanmıştır. AMOS paket programında gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi sonucunda öğrencilerin turizm algılarının yedi faktör altında toplandığı belirlenmiştir: Sosyo-kültürel pozitif etkiler, sosyo-kültürel negatif etkiler, ekonomik pozitif etkiler, ekonomik negatif etkiler, çevresel pozitif etkiler, çevresel negatif etkiler, turizme verilen destek şeklindedir. Analiz sonuçları, tüm faktörlerin istatistiksel olarak anlamlı olduğunu ve modelin uyum iyiliği değerlerinin kabul edilebilir sınırlar içinde olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin Bartın'ın doğal ve kültürel çekicilikleri konusunda farkındalığının yüksek olduğu, özellikle Güzelcehisar Lav Sütunları ve Amasra Kalesi gibi yerlerin simge olarak öne çıktığı tespit edilmiştir. Çalışma, turizm algısının sürdürülebilir turizm politikaları için önemli ipuçları sunduğunu ortaya koymaktadır.

Destekleyen Kurum

Tübitak 2209-A

Proje Numarası

1919B012311033

Kaynakça

  • Akova, O., Yasar, A. G., Aslan, A., & Cetin, G. (2015). The relationship between organizational culture and the environmental management perception of employees: A research on green star hotels. Research Journal of Business and Management, 2(2), 169-184.
  • Aytaç, M., ve Öngen, B. (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi. İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 5(1), 14-22.
  • Ayaz, N., Yeşiltaş, M., ve Türkmen, F. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kırsal turizme bakış açıları ve algıları üzerine bir araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2012(1), 103-112.
  • Bahtiyar Karadeniz, C., Sarı, S., ve Kabacık, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Ordu İlinin Doğal ve Kültürel Turistik Çekiciliklerine İlişkin Farkındalık ve Deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 667–684.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M. C., Altınışık, İ., ve Şimşek, Ç. (2017). Turizm Öğrencilerinin İnanç Turizmine Yönelik Bakış Açıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (14), 42-61.
  • Chen, C. F., ve Chen, F. S. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1), 29-35.
  • Çetin, T., Karakuş, U., ve Aksoy, B. (2012). Yabancı uyruklu öğrencilerin turizm ve Türkiye’nin turizm değerlerine ilişkin algıları. Uşak üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 5(3), 180-196.
  • Çetin, T., ve Gürgil, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin Bartın’ın Doğal ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkındalıkları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 255–274.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (Vol. 2). Ankara: Pegem akademi.
  • Davras, G. M. (2016). Göller Bölgesindeki Yerel Halkın Sosyo-Demografik Özelliklerinin Turizm Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 127–148.
  • Deniztaş, B. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Yalvaç’in Yerel Ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkindaliklarinin İncelenmesi. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 19-31.
  • Emir, F. S. (2022). Bartın ve çevresinin turizm coğrafyası. İstanbul Üniversitesi.
  • Emir, G. (2012). Bartın ve Çevresi̇ Kırsal Turizminin Swot Anali̇zi̇. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 50–56.
  • Garrod, B., ve Fyall, A. (2000). Managing heritage tourism. Annals of tourism research, 27(3), 682-708.
  • Graham, B., Ashworth, G., ve Tunbridge, J. (2016). A geography of heritage. Routledge.
  • Güneş, E., ve Alagöz, G. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kültürel miras tutumları üzerine bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 753-777.
  • Hughes, M., ve Carlsen, J. (2011). National park user pays systems in Australia: cost recovery vs access for all. Journal of Tourism and Leisure Studies, 17(2), 129-146.
  • Karaca Yılmaz, Ş., Akkuş, G., Şahbudak, E., ve Işkın, M. (2017). Kültürel Miras Farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama Çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 9(16), 86-100.
  • Karakaş, A., Demi̇rkan, B., ve Aslan, A. (2022). Bartin Halkinin Turi̇zme Bakiş Açisi. Di̇cle Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Ensti̇tüsü Dergi̇si, 30, 444–462.
  • Karakaş, A., Yıldız, M. R., ve Kıngır, S. (2016). Turizm Sektöründe Faaliyet Gösteren Küçük İşletmelerin ve Aile İşletmelerinin Kurumsallaşma Düzeyi. Jomelips, 1(1), 1–13.
  • Kardeş, N., ve Kındır, S. (2017). Sakarya Üniversitesinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kış Turizmine Bakış Açıları: Bir Araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, (Special Issue 1), 441-449.
  • Kılıçoğlu, İ. (2018). Yerel Kalkınmada Turizm Sektörünün Rolü ve Bartın İli Örneği. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi.
  • Mancı, A. R. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Miras Farkındalığı ve Deneyimleri: Harran Üniversitesi Örneği- Şanlıurfa, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 1164-1177.
  • McKercher, B., Ho, P. S., Cros, H. D., ve So-Ming, B. C. (2002). Activities-based segmentation of the cultural tourism market. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 12(1), 23-46.
  • Meydan, C. H., ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2024). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Kültürel Miras Farkındalığı ve Kültürel Mirasın Korunmasına Yönelik Turist Rehberliği Öğrencilerinin Algılarının Değerlendirilmesi (Master's thesis, Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü).
  • Poria, Y., Butler, R., ve Airey, D. (2003). The core of heritage tourism. Annals of tourism research, 30(1), 238-254.
  • Sandıkcı, M., Mutlu, A. S., Yavuz, E., ve Gönülal, H. (2018). Turistik Değerlerin Lisans Öğrencileri Tarafından Bilinirliği: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. SADAB 1. Uluslararası Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Sempozyumu. 28-30 Nisan 2018 Antalya, Türkiye.
  • Smith, L. (2006), The Uses of Heritage, Londra ve New York: Routledge.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinox.
  • Timothy, D. J. ve Boyd, S.W. (2003). Heritage Tourism, 1. Baskı, Harlow: Prentice Hall.
  • Turoğlu, H., ve Özdemir, H. (2005). Bartın İlinin Ekoturizm Potansiyelinin Belirlenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 10(13), 97–116.
  • Unur, K., ve Köşker, H. (2015). Türkiye’de Turizm Eğitimi ve Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizme Bakış Açılarına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 44–71.
  • Uyar Oğuz, H., ve Karakaş, A. (2019). Bartın’ı Ziyaret Eden Yerli Turistlerin Yöresel Yiyeceklere Yönelik Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1552–1569.
  • Yaşarsoy, E., Koç, D. E. ve Ulema, Ş. (2021). Kültürel Miras Farkındalığı: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1299-1318.
  • Yıldız, S. B. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Balıkesir’in Turizm Potansiyeli Hakkındaki Algıları ve Turizm Deneyimleri. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(8), 1044-1055.
  • Yılmaz, G. (2015). Üniversite gençliğinin turizme bakış açısı İstanbul Arel üniversitesi örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1516–1538.
  • Zengin, B., Kıngır, S., ve Tezcan, N. Ş. (2018). Gençlerin Turizm Algısı ve Turizme Verilen Destek; Sakarya Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18), 147–168.

Determination of University Students' Perspective on Tourism and Awareness of Bartın's Touristic Values

Yıl 2024, , 165 - 182, 30.11.2024
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1558106

Öz

The aim of this study is to determine the tourism perception of Bartın University students, to reveal whether they are aware of the touristic values in the city where they study and whether they like the touristic values. In this context, data were collected from 354 people through a questionnaire technique. As a result of confirmatory factor analysis performed in the AMOS package program, it was determined that students' tourism perceptions were grouped under seven factors: Socio-cultural positive effects, socio-cultural negative effects, economic positive effects, economic negative effects, environmental positive effects, environmental negative effects, and support for tourism. The results of the analysis showed that all factors were statistically significant and the goodness of fit values of the model were within acceptable limits. It was determined that students' awareness of Bartın's natural and cultural attractions is high, and especially places such as Güzelcehisar Lava Columns and Amasra Castle stand out as symbols. The study reveals that tourism perception provides essential clues for sustainable tourism policies.

Proje Numarası

1919B012311033

Kaynakça

  • Akova, O., Yasar, A. G., Aslan, A., & Cetin, G. (2015). The relationship between organizational culture and the environmental management perception of employees: A research on green star hotels. Research Journal of Business and Management, 2(2), 169-184.
  • Aytaç, M., ve Öngen, B. (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi. İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 5(1), 14-22.
  • Ayaz, N., Yeşiltaş, M., ve Türkmen, F. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kırsal turizme bakış açıları ve algıları üzerine bir araştırma. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2012(1), 103-112.
  • Bahtiyar Karadeniz, C., Sarı, S., ve Kabacık, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Ordu İlinin Doğal ve Kültürel Turistik Çekiciliklerine İlişkin Farkındalık ve Deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 667–684.
  • Büyükşalvarcı, A., Şapcılar, M. C., Altınışık, İ., ve Şimşek, Ç. (2017). Turizm Öğrencilerinin İnanç Turizmine Yönelik Bakış Açıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, (14), 42-61.
  • Chen, C. F., ve Chen, F. S. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1), 29-35.
  • Çetin, T., Karakuş, U., ve Aksoy, B. (2012). Yabancı uyruklu öğrencilerin turizm ve Türkiye’nin turizm değerlerine ilişkin algıları. Uşak üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 5(3), 180-196.
  • Çetin, T., ve Gürgil, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin Bartın’ın Doğal ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkındalıkları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 255–274.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (Vol. 2). Ankara: Pegem akademi.
  • Davras, G. M. (2016). Göller Bölgesindeki Yerel Halkın Sosyo-Demografik Özelliklerinin Turizm Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 127–148.
  • Deniztaş, B. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Yalvaç’in Yerel Ve Kültürel Turizm Değerlerine Yönelik Farkindaliklarinin İncelenmesi. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 19-31.
  • Emir, F. S. (2022). Bartın ve çevresinin turizm coğrafyası. İstanbul Üniversitesi.
  • Emir, G. (2012). Bartın ve Çevresi̇ Kırsal Turizminin Swot Anali̇zi̇. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 50–56.
  • Garrod, B., ve Fyall, A. (2000). Managing heritage tourism. Annals of tourism research, 27(3), 682-708.
  • Graham, B., Ashworth, G., ve Tunbridge, J. (2016). A geography of heritage. Routledge.
  • Güneş, E., ve Alagöz, G. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kültürel miras tutumları üzerine bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 753-777.
  • Hughes, M., ve Carlsen, J. (2011). National park user pays systems in Australia: cost recovery vs access for all. Journal of Tourism and Leisure Studies, 17(2), 129-146.
  • Karaca Yılmaz, Ş., Akkuş, G., Şahbudak, E., ve Işkın, M. (2017). Kültürel Miras Farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama Çalışması. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 9(16), 86-100.
  • Karakaş, A., Demi̇rkan, B., ve Aslan, A. (2022). Bartin Halkinin Turi̇zme Bakiş Açisi. Di̇cle Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Ensti̇tüsü Dergi̇si, 30, 444–462.
  • Karakaş, A., Yıldız, M. R., ve Kıngır, S. (2016). Turizm Sektöründe Faaliyet Gösteren Küçük İşletmelerin ve Aile İşletmelerinin Kurumsallaşma Düzeyi. Jomelips, 1(1), 1–13.
  • Kardeş, N., ve Kındır, S. (2017). Sakarya Üniversitesinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kış Turizmine Bakış Açıları: Bir Araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, (Special Issue 1), 441-449.
  • Kılıçoğlu, İ. (2018). Yerel Kalkınmada Turizm Sektörünün Rolü ve Bartın İli Örneği. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi.
  • Mancı, A. R. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Miras Farkındalığı ve Deneyimleri: Harran Üniversitesi Örneği- Şanlıurfa, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 1164-1177.
  • McKercher, B., Ho, P. S., Cros, H. D., ve So-Ming, B. C. (2002). Activities-based segmentation of the cultural tourism market. Journal of Travel ve Tourism Marketing, 12(1), 23-46.
  • Meydan, C. H., ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2024). Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Kültürel Miras Farkındalığı ve Kültürel Mirasın Korunmasına Yönelik Turist Rehberliği Öğrencilerinin Algılarının Değerlendirilmesi (Master's thesis, Kapadokya Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü).
  • Poria, Y., Butler, R., ve Airey, D. (2003). The core of heritage tourism. Annals of tourism research, 30(1), 238-254.
  • Sandıkcı, M., Mutlu, A. S., Yavuz, E., ve Gönülal, H. (2018). Turistik Değerlerin Lisans Öğrencileri Tarafından Bilinirliği: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. SADAB 1. Uluslararası Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Sempozyumu. 28-30 Nisan 2018 Antalya, Türkiye.
  • Smith, L. (2006), The Uses of Heritage, Londra ve New York: Routledge.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinox.
  • Timothy, D. J. ve Boyd, S.W. (2003). Heritage Tourism, 1. Baskı, Harlow: Prentice Hall.
  • Turoğlu, H., ve Özdemir, H. (2005). Bartın İlinin Ekoturizm Potansiyelinin Belirlenmesi. Doğu Coğrafya Dergisi, 10(13), 97–116.
  • Unur, K., ve Köşker, H. (2015). Türkiye’de Turizm Eğitimi ve Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizme Bakış Açılarına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 44–71.
  • Uyar Oğuz, H., ve Karakaş, A. (2019). Bartın’ı Ziyaret Eden Yerli Turistlerin Yöresel Yiyeceklere Yönelik Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1552–1569.
  • Yaşarsoy, E., Koç, D. E. ve Ulema, Ş. (2021). Kültürel Miras Farkındalığı: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1299-1318.
  • Yıldız, S. B. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Balıkesir’in Turizm Potansiyeli Hakkındaki Algıları ve Turizm Deneyimleri. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(8), 1044-1055.
  • Yılmaz, G. (2015). Üniversite gençliğinin turizme bakış açısı İstanbul Arel üniversitesi örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1516–1538.
  • Zengin, B., Kıngır, S., ve Tezcan, N. Ş. (2018). Gençlerin Turizm Algısı ve Turizme Verilen Destek; Sakarya Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18), 147–168.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turist Davranışı ve Ziyaretçi Deneyimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayhan Karakaş 0000-0001-9285-0552

Ahmet Aslan 0000-0003-4394-4573

Bedirhan Bülent Çicek 0009-0000-2772-1674

Proje Numarası 1919B012311033
Erken Görünüm Tarihi 25 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2024
Kabul Tarihi 24 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Karakaş, A., Aslan, A., & Çicek, B. B. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Turizme Bakış Açısının Belirlenmesi ve Bartın’ın Turistik Değerleriyle İlgili Farkındalıkları. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(30), 165-182. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1558106

Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir. 

This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0