Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Finansal Yönetim Eğitimi Alan Öğrencilerin Algı ve Finansal Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 22, 487 - 506, 30.11.2020
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.758317

Öz

Bireylerin finansal refahını arttırmada doğru finansal araçların seçilmesi onların finansal bilgi, beceri ve yeterlilik düzeyine ulaşması ile mümkündür. Bu kapsamda finans okuryazarı olmanın büyük önemi bulunmaktadır. Bu çalışmada, Adıyaman Üniversitesi Kâhta MYO Finans, Bankacılık ve Sigortacılık ile Muhasebe ve Vergi bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin Finansal Yönetim dersi kapsamında derse ilişkin algılarının ve finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmış ve kapsamdaki 88 öğrencinin verileri anket kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin finansal yönetim dersine yönelik algılarının güçlü olduğu, finansal okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet ve bölümlere göre farklılık göstermediği ancak öğrencilerin başarı notu ortalamalarına göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Finansal okuryazarlık düzeyinin artması için üniversitelerde, sektörün nitelikli eleman gereksinimini karşılayacak şekilde finans eğitim programlarının geliştirilmesinin gerekliliği göz önünde bulundurulmalıdır.

Kaynakça

  • ALKAYA, A., ve YAĞLI, İ., (2015), Finansal Okuryazarlık – Finansal Bilgi, Davranış Ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaşi Veli Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 585-599.
  • BİÇER, E.B., ALTAN, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık 20(4): 1501-1517.
  • BOZKURT, E., TOKTAŞ, Y., ve ALTINER, A.,(2019), Türkiye’de Tasarruf ve Finansal Okuryazarlık Üzerine Bir Araştırma, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 18, Sayı:72, 1580-1605.
  • CHEN, H., and VOLPE, R. P., (1998), An analysis of personal financial literacy among college students. FinancialServices Review, 7, 107–128.
  • COŞKUN, S., (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Davranış ve Tutumlarının Belirlenmesi: Finansal Okuryazarlık Algıları Üzerine Bir Araştırma, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı 7, .2247-2258.
  • COURCHANE, M., GAİLEY A. and ZORN, P. (2008). Consumer creditliteracy: Whatpriceperception? Elsevier, Journal of Economicsand Business, 60, 125-138.
  • ÇOLAK, Ö.F. ve ÖZTÜRKLER, H. (2012). Tasarrufun Belirleyicileri: Küresel Tasarruf Eğiliminde Değişim ve Türkiye’de Hane halkı Tasarruf Eğiliminin Analizi. Bankacılar Dergisi, 82, 3-44.
  • DEMİRKOL, Ö.F. ve ERDURU, İ., (2017), Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma: Harran Üniversitesi Örneği, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 4, 12-26
  • DİLEK, S., KÜÇÜK, O., ve ELEREN, A., (2016), Kastamonu Üniversitesi Öğrencilerinin Ekonomi Okuryazarlığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 1865-1878.
  • ELMAS, B., YILMAZ, H. (2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2 Sayı 1:115-140.
  • ER, F., vd. (2014), Lisans Eğitim Programlarının Finansal Okuryazarlık Düzeyine Etkisinin Araştırılması: Türkiye Örneği, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 14 , Sayı 4, 113 – 125.
  • FLORES, C., (2014), First generation college student financial literacy: Impact of self-efficacy and behavior.Unpublished PhD Dissertation,Washingon State University Department of Education.
  • FOX, J., BARTHOLOMAE, S., and LEE, J. (2005). Building the case for financial education. The Journal of ConsumerAffairs, 39 (1), 195–214.
  • GEİGER,M.A. and OGİLBY, S.M. (2000). The first course in accounting: students’ perceptions and their effect on the decision to major in accounting, Journal of Accounting Education 18(1) March, 63–78.
  • GÜMÜŞ, U.T., ve PAİLER, M.K. (2019) Öğrencilerin Finans Dersi Alma Durumunun Finansal Okur Yazarlık Seviyesine Etkisi: Bir Nazilli Örneği, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Cilt 11, Sayı 18, 1495-1516.
  • GÖKMEN, H. (2012). Finansal Okuryazarlık. İstanbul: Hiperlink Yayınları. 205.
  • HASTİNGS, J. S., MADRİAN, B. C., and WİLLİAM L. S. (2013). ‘‘Financial Literacy, Financial Education and Economic Outcomes’’, Annual Review of Economics, 5(1), 347-373.
  • HOLZMANN, R. (2010) Bringing financial literacy and education to lowand middle in come countries :the need to review, adjust and extend current wis-dom, World Bank Social Protection Discussion Paper (No 56501), Washington DC: World Bank Group.
  • HUSTON, S. J. (2010). Measuring Financial Literacy. The Journal of Cınsumer Affairs. 44(2), 296-314.
  • KILIÇ, Y., ATA, A. H., & SEYREK, İ. H. (2015). Finansal Okuryazarlık :Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Çalışma. Muhasebe ve Finansman Dergisi , 129-145.
  • KOCABIYIK, T., ve TEKER, T., (2018), Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, 117-144.
  • LANGLEY, P., (2008), “The everyday life of global finance: Saving and borrowing in Anglo-America”. OUP Oxford.
  • LUSARDİ, A. and MİTCHELL, O. S., (2007), Financial Literacy and Retirement Planning: New Evidence from the Rand American Life Panel. Michigan Retirement Research Center Research Paper No. 157.
  • MOORE, D. L., (2003). Survey of Financial Literacy in Washington State: Knowledge,Behavior, Attitudes, And Experiences. Washington State Department of Financial Institutions.
  • NANO, D. (2003). Major Dıfferences In Fınancıal Lıteracy Among Albanıan UnıversıtyStudents. Regıonal Scıence Conference with International Participation 389-394.
  • OECD (2005), Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies. Organisation for Economic Co operation and Development.
  • ÖCAL, M., ÖZCAN, K., (2018). Muhasebe Ve Vergi Bölümü Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi: Samsun Meslek Yüksekokulu Örneği, The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, Number: 72, AutumnIII , 137-143.
  • ÖZÇAM M., (2006), Yatırımcı Eğitimi: Dünya Uygulamalarıve Türkiye için Öneriler, Sermaye Piyasası Araştırma Raporu, Ankara.
  • ŞAHİN, C. (2014), Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesine İlişkin Bir Araştırma: Bozüyük Meslek Yüksekokulu Örneği, Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi Ekim / Kasım / Aralık Sayı: 02 Cilt: 01, 19-29.
  • ŞENBAYRAM, E.A., (2019).Finansal Okuryazarlık: Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Harran Üniversitesi İİBF Dergisi Cilt: 3 Sayı: 3, 1-21.
  • TEMİZEL, F., ve BAYRAM, F.,(2011), Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadiİdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 1.
  • TÜFEKÇİ, B., ERDOĞAN, S., KARACA, S.S., SEÇGİN, N., (2017). Finansal Okuryazarlık Bilgi Düzeyinin Ölçülmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, International Journal of Business, Economics and Management Perspectives, yıl: 2, sayı: 7: 58-72.
  • UKAV, İ., (2018). Finansal Yönetim Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğrenim Kazanımları Üzerine Bir Araştırma, II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi, 4-5 Mayıs 2018, Adana, Proceeding Book, ISBN: 978-605-258-102-5 (3.c). 61-75.
  • UKAV, İ., (2018). A Research On The Fınancıal Lıteracy Knowledge Level Of Tourısm Faculty Students, Academıcıan Publısher Scıentıfıc Researches Book Economıc And Admınıstrıve Scıences Volüme II. (Editör: Azmi YALÇIN), 79-98.
  • WAGLAND, S., (2006), “Financial Literacy in the Contextof Literacy in General” Fifth Australian Society of Heterodox Economists Conference.
  • YENİLMEZ, B., (2019), İşletme Bölümü Son Sınıf Öğrencilerin Finansal Okuryazarlık Düzeyi(Ankara-Hacı Bayram Veli-Hacettepe Üniversitesi Örneği), Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi Cilt:3,Sayı:2, 277-308.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulrezzak İkvan 0000-0002-9834-237X

Mehmet Tursun 0000-0001-9731-2198

İsmail Ukav 0000-0003-2922-6946

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2020
Kabul Tarihi 26 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA İkvan, A., Tursun, M., & Ukav, İ. (2020). Finansal Yönetim Eğitimi Alan Öğrencilerin Algı ve Finansal Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 487-506. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.758317

Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir.