The aim of the present study is to investigate the nature of the culture established in AIBU Education Faculty in relation to access, use, improve and share knowledge referring to the perceptions of the academic staff and their perceptions were examined whether a significant difference is observed or not with respect to certain variables related to the academic staff of the faculty. For the purpose of the present study, the “Organizational Knowledge Culture Inventory” was completed by (n=142) academic staff of the faculty during the 2007-2008 academic year. The results of the study indicated that the academic staff perceptions had the highest mean scores in the following items, as; the academic staff had an opportunity to do research and to make publications in any topic area within the limits of ethical values, taking into account the ethical values in accessing knowledge and participating in scientific activities related to their subject areas as; seminars, symposiums and conferences and etc. However, the lowest mean scores were related to the items about an organizational culture that have a stimulating atmosphere to share knowledge and not sharing the knowledge with other individuals and groups in the faculty. Also no significant differences were found between the demographical characteristics of the academic staffs and their perceptions.
Bu çalısmada A)BÜ Egitim Fakültesi’nin bilgiye ulasma, kullanma, gelistirme ve paylasma konularında nasıl bir kültür olusturdugu ögretim elemanlarının algılarına dayanarak belirlenmeye çalısılmıs ve ögretim elemanlarının görüslerinin kisisel degiskenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermedigi arastırılmıstır. Bu amaçla 2007–2008 egitim ve ögretim yılında A)BÜ Egitim Fakültesi’nde görev yapan 142 ögretim elemanına “Örgütsel Bilgi Kültürü Ölçegi” uygulanmıstır. Arastırma sonucunda ögretim elemanlarının örgütsel bilgi kültürü açısından fakültelerini en olumlu olarak degerlendirdikleri durumlar, fakültedeki ögretim elemanları etik sınırlar içinde istedikleri konuda arastırma ve yayın yapmaları, bilgiye ulasma sürecinde etik ilkelere uymaları ve alanlarıyla ilgili seminer, konferans, sempozyum, kongre vb bilimsel etkinliklere katılmaları seklindedir. Fakültenin bilgi kültürü bakımından en zayıf durumları ise fakültede bilgi paylasımını özendiren bir örgüt kültürü olmaması, ulasılan bilgilerin fakültedeki diger birey ve gruplarla paylasılmamasıdır. Kisisel degiskenler bakımından ögretim elemanlarının görüslerinde anlamlı fark ortaya çıkmamıstır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2010 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 10 Sayı: 1 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr