Zehebiyye tarikatı, Sünnî Kübrevîye tarikatından neşet eden bir kol olarak ortaya çıkmış, ancak zamanla Safevîler’in politik ve mezhepsel etkisiyle dönüşüme uğrayarak Şiî bir kimlik kazanmıştır. Safevîler’in Şiîliği devletin resmî mezhebi hâline getirmesi, Zehebiyye’nin tasavvufî öğretilerini, toplumsal yapısını ve siyasi konumunu derinden etkilemiştir. Esasen Safevîler öncesi dönemde dahi tarikat, kendi silsilelerinin Şiî olduğunu ileri sürmüş ve bu iddialar erken dönem kimliği açısından tartışmalı bir zemin oluşturmuştur. Safevî yönetiminin destekleyici politikaları sonucunda ise Şiîleşme süreci belirginleşmiş ve tarikatın kimliği dönüşmüştür. Tarikatın en önemli şeyhleri arasında Hacı Muhammed Habûşânî, Şeyh Gulâm Ali Nîşâbûrî, Tacüddin Hüseyin Tabâdekânî, Derviş Muhammed Karindihî, Muhammed Ali Müezzin Horasanî ve Seyyid Kutbeddîn Muhammed Neyrîzî gibi isimler yer almakta olup, bu şahsiyetler Zehebiyye’nin manevî ve entelektüel mirasının şekillenmesinde belirleyici rol oynamıştır. Safevîler dönemiyle birlikte tarikatın siyasi ve toplumsal konumu güçlenmiş, ancak bu süreç mezhepsel dönüşüm ve tasavvufî öğretilerin yeniden yorumlanmasıyla sonuçlanmıştır. Bu çalışma, Zehebiyye tarikatının tarihsel gelişimini, Kübrevîye tarikatıyla olan bağlarını ve Safevîler döneminde yaşadığı dönüşümü incelemektedir. Tarikatın Şiîleşme sürecinde oynadığı rol, Safevî yönetimiyle kurduğu ilişkiler ve önde gelen şeyhlerinin tasavvufî mirasa katkıları analiz edilerek, Zehebiyye’nin mezhepsel kimlik kazanma süreci detaylandırılmaktadır.
Tasavvuf Zehebiyye Kübreviyye Safevîler Şiîleşme Tarikatlar.
The Zehebiyye Order emerged as a branch of the Sunni Kubrawiyya tradition, but over time, it underwent a transformation under the political and sectarian influence of the Safavids, ultimately adopting a Shi‘i identity. The institutionalization of Shi‘ism as the official sect by the Safavid state deeply affected the mystical doctrines, social structure, and political position of Zehebiyye. Even before the Safavid era, the order had asserted that its spiritual lineage was Shi‘i, a claim that remained a subject of debate regarding its early identity. However, with the Safavid administration’s patronage and policies, the process of Shi‘ization became more pronounced, reshaping the identity of the order. Among the most influential figures in Zehebiyye’s history are Haji Muhammad Habushani, Sheikh Ghulam Ali Nishapuri, Taj al-Din Husayn Tabadekani, Darvish Muhammad Karindihi, Muhammad Ali Muezzin Khorasani, and Sayyid Qutb al-Din Muhammad Nayrizi. These figures played a crucial role in shaping the spiritual and intellectual legacy of the order. During the Safavid period, Zehebiyye’s political and social standing strengthened, yet this transformation also led to sectarian shifts and the reinterpretation of its Sufi doctrines. This study examines the historical development of the Zehebiyye Order, its ties to the Kubrawiyya tradition, and the transformations it underwent during the Safavid era. By analyzing the role the order played in the process of Shi‘ization, its relations with the Safavid administration, and the contributions of its prominent spiritual leaders, this research aims to provide a comprehensive understanding of how Zehebiyye constructed its sectarian identity within the evolving religious and political landscape.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tasavvuf |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |