Hz. Peygambere gelen vahiy yoluyla algı ve zihin dünyamıza aktarılan arş ve Allah’ın ona istivâ etmesi etrafında, ilk günden beri istifhamlar olagelmiştir. Bazı çekincelerden ötürü bu nassları te’vil etmeyen selef âlimlerinin aksine halef âlimleri bu sıkıntıları bertaraf etmek için bu nassları uygun şekilde te’vil ederek yakın bir tarihe kadar bu meseleleri problem olmaktan çıkarmışlardır. Ancak son yüzyılda ortaya çıkan yeni selefî akımlar tarafından bu konular, tekrar gündeme taşınmıştır. Kur’ân’da otuz üç yerde geçen ع ر ش kökü ve türevlerine dair Mâtürîdî tefsirinde yapılan bu araştırmada Mâtürîdî’nin genellikle arş kelimesini selefin anladığı şekliyle fiziki bir arş değil, Allah’ın hükümranlığının sembolü olarak ifade edildiğini söyleyerek kendinden önce yapılmış ve kendisinin de eklemede bulunduğu birçok te’vile yer vermiştir. O’na göre burada te’vil yaparken göz önünde bulundurulması gereken temel esas Allah’ın yaratılmışlara benzememesidir. Ayrıca İmam Mâtürîdî’ye göre arş ve arşa istivâ ile ilgili tefsir kabilinden bize ulaşan bir rivayet bulunmadığından Allah’ın bundan kesin maksadını bilmemiz mümkün değildir. Mâtürîdî, meleklerin etrafını kuşattığı ve kıyamet gününde taşıdığı arşı da bilinenin aksine Allah’ın kıyamet gününde veli kullarını üzerinde oturtarak kendilerine ikramda bulunacağı taht ve koltuklar olarak yorumlamıştır.
Hazırladığım bu makalemin derginizde yayınlanması dileğiyle hayırlı çalışmalar diler teşekkür ederim.
There has always been questions from the very first day about perception through revelation; and the arsh conveyed to our mental world and Allah’s elevation to arsh. Due to some reservations, the former scholars did not interpret these nasses; on the contrary, latter scholars interpreted them to eliminate these problems, so they solved all problems a short time ago. However, salafî currents having appeared in previous century have carried these issues to its agenda. This study was carried out in tafsir of Mâturîdî about arsh and its derivatives mentioned in thirty-three places in Qur’an; anssd Mâturîdî generally said that the word arsh was not arsh in physical sense as former companions understood, but that it was the symbol of Allah’s domination; and he himself gave place many commentaries to which he also made some additions. According to him, the fundamental of commentary is that Allah does not resemble the created ones. Since no narration reached us in the form of tafsir related to Arsh and elevation to arsh, it is impossible for us to know the certain purpose of Allah in this. Mâturîdî commented on arsh, which angels surrounded and carried on the day of judgement, as thrones and seats, where Allah’s saint servants will sit; and Allah will treat them.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |