The attribute of Speech (Kelâm) of Allah, which expresses His ability to speak, has been accepted by both Ahl al-Sunnah and Mu'tazila based on rational and textual evidence. The attribute of Kelâm has played a fundamental role in defining the relationship between God and humans in Islam, as well as in Christianity and Judaism. Indeed, the Qur'an and Hadith mention that Allah is a speaking being. Although there is an inter-sect consensus in Islamic thought regarding the existence of Allah's Kelâm attribute and His ability to speak, various issues have been debated among theological schools, such as whether this attribute is eternal, whether His speech is literal or inherent, whether it consists of sound and letters, whether it can be heard, and whether it is eternal or created. Each school has discussed the nature of the Kelâm attribute based on rational and textual proofs that align with their views, addressing whether it is ancient or newly created, and whether Allah's speech can be heard in its real form. In this context, we witness that Hadiths regarding Allah reading the Qur'an in the hereafter are conveyed in sermons, discussions, and through mass communication. Accordingly, this study aims to assess the value and authenticity of the Hadiths related to this topic from the perspective of Hadith science. In addition, an analysis of the texts and content of the hadiths has been conducted in an effort to form a general judgment on their authenticity.
Allah’ın konuşma yetisini ifade eden Kelâm sıfatına sahip olması ve onun mütekellim oluşu gerek Ehl-i sünnet gerekse Mu’tezile tarafından aklî ve naklî deliller öncülüğünde kabul edilmiştir. Allah’ın Kelâm sıfatı İslam dininde olduğu gibi Hristiyanlık ve Yahudilikte de Allah-insan arası ilişkilerin çerçevesinin belirlenmesinde esas rolü oynamıştır. Nitekim Kur’ân-ı Kerîm’de ve hadislerde Allah’ın konuşan bir varlık olduğuna değinilmiştir. İslam düşünce tarihinde Allah’ın Kelâm sıfatının olduğu ve konuşma yetisine sahip olduğu hususunda mezhepler arası bir ittifak olsa da bu sıfatın ezeli olup olmadığı, kelâmının lafzî mi nefsî mi olduğu, Allah’ın kelâmının ses ve harf cinsinden mi olduğu, işitilip işitilemeyeceği, ezelî mi yoksa hâdis mi olduğu gibi konular itikâdî ekoller arasında tartışılmıştır. Her ekol kendi görüşüne uygun olan aklî ve naklî deliller öncülüğünde Kelâm sıfatının mahiyetini. kadîm mi yoksa sonradan mı yaratıldığını, Allah’ın konuşmasının reel haliyle işitilip işitilemeyeceği konusunu tartışmış ve ileri sürdüğü deliller öncülüğünde adı geçen konularda görüş bildirmiştir. Bu çerçevede günümüzde gerek vaaz ve sohbetlerde gerekse kitle iletişim araçları vasıtasıyla Allah’ın ahirette Kur’ân okuyacağına dair hadislerin aktarıldığına şahit olmaktayız. Bu itibarla çalışmada mezkûr konuda vârid olan hadislerin hadis ilmi açısından değerini ve sıhhatini tespit cihetine gidilmiştir. Ayrıca metin ve muhteva tahlili yapılarak hadislerin sıhhati hakkında genel bir kanaate varılmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |