The exegetical movement, which began with the schools of tafsir in Mecca, Medina, and Iraq, developed through numerous tafsirs written using the narrational (riwayah) and rational (dirayah) methods. Over time, these tafsirs were further enriched with commentaries (sharh) and marginal notes (hashiyah), continuing their influence up to the present day. In the contemporary period, new schools of tafsir emerged in response to the Islamic world's interactions with the West. These new approaches led to the production of tafsirs from various perspectives, such as literary, scientific, social, and thematic. One of the prominent trends in this era is the “da'wa-oriented school of tafsir” which focuses on the Qur'an's guidance and call to faith. This school is also referred to by various names, including the “literary-social school of tafsir”, the “movement and action school”, the “action and cause school”, the “revolutionary school of tafsir”, the “message-focused school of tafsir”, and the “fundamentalist school of tafsir”. The founder of this school is the Egyptian exegete Sayyid Qutb (d. 1966), author of the renowned tafsir Fi Zilal al-Qur’an (In the Shade of the Qur’an). In this study, evaluations of works that examine Sayyid Qutb's tafsir as an independent school, as well as those that discuss it under the headings of social tafsir or literary tafsir, will be presented. When looking at the history of tafsir, it is evident that Sayyid Qutb's methodology has been followed by many exegetes. One of the tafsirs written in this style is al-Tafsir al-Tarbawi li'l-Qur'an al-Karim by Anwar al-Baz, which is the subject of this study. It has been observed that al-Baz, in his tafsir, primarily relies on the sources of the da'wa-oriented school of tafsir, particularly Qutb's tafsir. As a result of this study, it has been concluded that Anwar al-Baz's al-Tafsir al-Tarbawi contributes to the recognition of the “da'wa-oriented school of tafsir” as an independent school in the history of tafsir.
Tafsir Tafsir School The Tafsir School Focused on Da'wah Anwar al-Baz al-Tafsir al-Tarbawi
Mekke, Medine ve Irak tefsir mektepleri olarak başlayan tefsir hareketi, rivayet ve dirayet metoduyla kaleme alınan çok sayıda tefsirle gelişim göstermiş, öne çıkan tefsirler üzerine yazılan şerh ve haşiyelerle günümüze kadar gelmiştir. Çağdaş dönemle birlikte İslam dünyasının Batı ile ilişkilerine bağlı olarak yeni tefsir ekolleri oluşmuş, bu minvalde edebî, ilmî, ictimâî ve mevzuî gibi farklı açılarla çok sayıda tefsir kaleme alınmıştır. Çağdaş dönemde ortaya çıkan bu yönelişlerden biri de Kur’ân’ın hidâyet ve davet boyutunu esas alan “davet eksenli tefsir ekolü”dür. “Edebî-ictimâî tefsir ekolü”, “hareket ve aksiyon ekolü”, “aksiyon ve dâvâ ekolü”, “inkılâbî tefsir ekolü”, “mesaj odaklı tefsir ekolü” ve “fundamentalist tefsir ekolü” gibi isimlerle de nitelenen bu ekolün kurucusu Fî Zılâl’il-Kur’ân tefsirinin yazarı Mısırlı müfessir Seyyid Kutub’tur (ö. 1966). Bu çalışmada Seyyid Kutub’un tefsirini müstakil bir ekol olarak inceleyenler ile ictimâî tefsir ya da edebî tefsir başlığı altında ele alan çalışmaların değerlendirmelerine yer verilecektir. Tefsir tarihine bakıldığında Seyyid Kutub’un metodunun, birçok müfessir tarafından takip edildiği görülmektedir. Bu yöntemle yazılan tefsirlerden biri de çalışmamızın konusunu teşkil eden Enver el-Bâz’ın kaleme aldığı et-Tefsîru’t-Terbevî li’l-Kur’âni’l-Kerîm tefsiridir. Müfessir el-Bâz’ın, tefsirinde başta Kutub’un tefsiri olmak üzere ağırlıklı olarak davet eksenli tefsir ekolünün kaynaklarını esas aldığı görülmüştür. Bu çalışma neticesinde Enver el-Bâz’ın et-Tefsîru’t-Terbevî adlı tefsiri örneğinde “davet eksenli tefsir ekolü”nün tefsir tarihinde müstakil bir ekol olarak yerini almasına katkı sunduğu kanaati hasıl olmuştur.
Tefsir Tefsir Ekolü Davet Eksenli Tefsir Ekolü Enver el-Bâz et-Tefsîru't-Terbevî
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |