اشتدَّ صراع التراث والحداثة مع بدايات الشعر الجديد في النصف الثاني من القرن العشرين، نتيجة تأثُّر شعراء الحداثة بالفكر الغربي وببعض مذاهبه الفلسفية، حيث دعا بعضهم إلى القطيعة مع التراث، ونادوا بضرورة الأخذ بأسباب الحضارة، والانطلاق من حيث وصلت إليه الحداثة الغربيَّة، وقد كان لشعراء الحداثة ومفكِّريها مشاركةٌ فعَّالةٌ في آتون ذلك الصراع، ويُعَدُّ الشاعر علي أحمد سعيد المعروف بأدونيس أحد أهم الشعراء والمثقفين العرب الذين انشغلوا بهذه الإشكالية، إن لم يكن أكثرهم، فقد أوقف الكاتب جلَّ كتاباته في تفكيك هذه الإشكالية، وتحاول هذه الدراسة أن تعرض لرؤية أدونيس في طرفي الجدلية، ولذا جاءت في ثلاثة مباحث: تناول الأول مفهوم أدونيس للتراث، والثاني مفهومه للحداثة، والأخير علاقة التراث بالحداثة عنده، وجاء العرض من خلال المنهج الإبستمولوجي النقدي.
Yirminci yüzyılın ikinci yarısı yeni şiir yazımının başlangıcından itibaren gelenek ile mordernite arası gerginlik giderek arttı. Batı menşeli fikirlerin ve kimi felsefî ekollerin etkisi modern şairlerin ortaya çıkmasını sağladı. Sonuç olarak onlardan birileri gelenekten tamamen kopmayı önerirken, diğerleri batıda modernitenin ulaştığı son yerden başlayarak medeniyetin sunduğu imkânların değerlendirilmesi çağırısında bulundu. Modern şair ve düşünürlerin sözü edilen gerginliğin artmasına katkısı büyüktü. Adonis olarak meşhur şair Ali Ahmet Saîd, tamamen olmasa bile anılan çatışmayı yakından takip eden Arap şair ve entelektüeller arasında öne çıkmaktadır. Bir yazar olarak Adonis kitaplarından bir kısmını anılan sorunun çözümlenmesine ayırdı. Bu çalışmada Adonis’in görüşleri diyalektik tarza ortaya konmaya çalışıldı. Çalışmanın üç başlığından Birincisi Adonis için gelenek kavramına ayrıldı. İkincisi ona göre modernlik kavramı irdelendi. Sonuncusu ise ona göre gelenek ile mondernitenin irtibatı sorgulandı. Tüm bu faaliyetler epistemolojik bir zeminde eleştirel bakışla ele alındı.
In the second half of the twentieth century, the tension between tradition and modernity intensified with the emergence of new poetic forms. The influence of Western-originated ideas and certain philosophical movements facilitated the rise of modern poets. Consequently, while some of these poets advocated a complete break from tradition, others called for engaging with the opportunities offered by civilization, starting from where modernity had reached in the West. Modern poets and intellectuals played a significant role in deepening this tension. Among the Arab poets and intellectuals who closely followed this conflict, Ali Ahmad Said—widely known as Adonis—stands out. Although he did not entirely reject tradition, Adonis devoted a significant part of his literary work to analyzing this issue. This study presents Adonis’s views in a dialectical framework. The first of its three main sections adresses the concept of tradition in Adonis’s thought. The second explores his understanding of modernity. The final section investigates the relationship between tradition and modernity from his perspective. All discussions are conducted on an epistemological basis with a critical approach.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |