In this study, it is aimed to determine the context-based elements in the content of the secondary education chemistry course (9th, 10th, 11th and 12th grades) curriculum published by the Ministry of National Education in 2018. The content of the curriculum (learning objectives and explanations under them) was examined by using the document analysis method. The sources of the elements of the context-based learning approach can be phenomena or concepts encountered in daily life, science/technology applications, mathematics-engineering applications, society-environment-economy interactions. As a result, while these elements were not found in some of the learning objectives in the curriculum, one or more of these elements were determined in some learning objectives. For example, while the learning objective “Explains the trend of change of periodic properties” does not include any context-based element, the learning objective “Explains the effects of chemical substances on human health and the environment” includes society-environment-economy interaction context-based element. It has been determined that the most frequently used source of context-based element in the learning objectives is daily life. It was observed that the context-based elements determined in the learning objectives were used most frequently at the 12th grade level and at least at the 11th grade level. Considering the results of this study, it can be suggested to curriculum designers to use the context-based learning approach and context-based elements more frequently in the subject learning objectives.
Chemistry course curriculum context-based learning approach context-based elements.
Bu çalışmada, 2018 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan ortaöğretim kimya dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programının içeriğinde yaşam temelli öğrenme yaklaşımına ait unsurların belirlenmesi amaçlanmıştır. Doküman inceleme yöntemi kullanılarak programın içeriği (kazanımlar ve açıklamaları) incelenmiştir. Yaşam temelli öğrenme yaklaşımına ait unsurların kaynakları gündelik hayatta karşılaşılan durum ve olaylar, bilim/teknoloji uygulamaları, matematik-mühendislik uygulamaları, toplum-çevre-ekonomi etkileşimleri olabilmektedir. Analiz sonucunda programdaki kazanımların bir kısmında bu unsurlara rastlanmaz iken bazı kazanımlarda bu unsurlardan bir veya birden fazla unsur tespit edilmiştir. Örneğin, “Periyodik özelliklerin değişme eğilimlerini açıklar” kazanımı yaşam temelli unsur içermez iken, “Kimyasal maddelerin insan sağlığı ve çevre üzerindeki etkilerini açıklar” kazanımı yaşam temelli unsurlardan toplum-çevre-ekonomi etkileşimini içermektedir. Programda yer alan kazanımlarda, en sık kullanılan yaşam temelli unsur kaynağının gündelik hayat olduğu belirlenmiştir. Kazanımlarda belirlenen yaşam temelli unsurların en sık 12. sınıf düzeyinde en az ise 11. sınıf düzeyinde kullanıldığı görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları dikkate alındığında, program geliştiren uzmanlara yaşam temelli öğrenme yaklaşımını ve onu yansıtan unsurlarını konu kazanımlarında daha sık kullanmaları önerilebilir.
Kimya dersi öğretim programı yaşam temelli öğrenme yaklaşımı yaşam temelli unsurlar.
Doküman analizi sonucunda elde edilen veriler ile ilgili kodlama ve kodlayıcılar arası güvenirlik çalışmalarına yardımlarından dolayı kimya öğretmeni Füsun Dönmez’e teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |