Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Trabzon’da konut projeleri: Pazarlama söylemleri ve fiziksel çevre özellikleri

Yıl 2018, , 375 - 388, 09.04.2018
https://doi.org/10.25092/baunfbed.413729

Öz

Türkiye’de konut projeleri son dönemde metalaştırılarak konsept projeler pazarlanmaktadırlar.
 Genellikle kent çeperlerinde gelişen bu
projeler; ‘özlem duyulan yaşam’, ‘ideal ev’ gibi söylemlerle pazarlanmaktadır.
Bu çalışmada da, Trabzon kentinde son yıllarda gelişen konut projeleri bu
bağlamda irdelenmiştir. Projeler pazarlama söylemleri ve fiziksel çevre
özellikleri bakımından analiz edilmiştir. Böylece söylemlerde sunulan
çevrelerin ne düzeyde gerçekleştiği ve fiziksel çevre özellikleri ortaya
konulmuştur. Çalışma alanı olarak Kaşüstü ve Yalıncak Mahalleleri seçilmiştir. Çalışmada
yöntem olarak, öncelikle pazarlama söylemleri, söylem analizi ile kavramsal
içerikte irdelenmiştir. Buna ek olarak, uygulanmış projeler yerinde tespit ve
gözlem yapılmış, fiziki çevre ilişkileri irdelenmiş ve doku analizleri
yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda pazarlama söylemlerinde konuta yüklenen anlam
ile literatürdeki anlamların içerik bakımından örtüşmediği görülmüştür. Ayrıca,
söylemlerle sunulan yapılaşmış çevrelerin uygulama sonucunda gerçekleşmediği
sonucuna varılmıştır.  Uygulanan konut
projeleri ile yaratılan çevrelerin kentin doğal ve fiziksel yapısında
tahribatlara neden olduğu saptanmıştır.  

Kaynakça

  • Görgülü, T., Mimar – işveren - kullanıcı ilişkisinin satış sloganları bağlamında sorgulanması ve sonuç ürünler ,Mimarist, 21, 32-36, (2006).
  • Tekeli, İ., Toplu eserler (15) Türkiye’nin kent planlama ve kent araştırmaları tarihi yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı (2011).
  • Boudrillard, J., The consumer society: myths and structures. London: Sage Publications (1998).
  • Keleş, R., Konut ve toplum: konutun toplumsal yeniden üretimdeki rolü üzerinde düşünceler, Riaz Hassan, BM Dünya Konut Yılı için Çeviri Yazılar, Ankara, BM Türk Derneği Yayınları, 14, 97-110, (1987).
  • Bilgin, İ., Kent üretiminin ve kamu yaşamının örgütlenmesinde güncel eğilimler, Toplum ve Bilim, 105, 166-177, (2006).
  • Gülmez N.Ü, Metropolde çeşitlenen hane halkları ve konut, PhD Thesis, Istanbul Technical University, Institute of Science and Technology, (2008).
  • Karadeniz, B. ve Aydin, Y.T., Emerging places: transformation of housing areas, Proceedings, International City Planning and Urban Design Conference On Cities And City Plans: The Past And The Future, Istanbul, Turkey, (2016).
  • Després, C., Després, C., The meaning of home: literature review and directions for future research and theoretical development. Journal of Architecture and Planning Research, 8(2), 96-114, (1991).
  • Sixsmith, J., The meaning of home: an expandatory study of environmental experience, Journal of Architecture and Planning Research, 8(3), 91-180, (1986).
  • Dovey, K., Becoming places: urbanism/architecture/identity/power, Routledge. New York, (2010).
  • Moore, J., Placing home in context, Journal of Environmental Psychology, 20, 207-217, (2000).
  • Yener, S., A reading about consumption based life styles via representations of housing projects, Master Thesis, Istanbul Technical University, Institute of Science and Technology, (2010).

Housing projects in Trabzon: Marketting discourses and physical environmental features

Yıl 2018, , 375 - 388, 09.04.2018
https://doi.org/10.25092/baunfbed.413729

Öz

The
housing projects, that have turned into concept projects promoted as a
commodity since last decade in Turkey. These projects, are marketed with
discourses such as “the long-awaited life”, “ideal home” and are constructed on
the urban fringes. In this study, the housing projects that developed in
Trabzon in recent years have been examined in this context. Marketing discourse
and physical environmental characteristics of the projects have been analyzed.
Thus, the study finds out to what extent the advertisement discourses are
actualized and reveals physical environmental features. Kaşüstü and Yalıncak
neighborhoods were chosen as the study areas. Firstly, discourse analysis
carried out as the method for analyzing marketing discourse of the housing
projects. Then, the applied projects were surveyed on site and observed, the
physical environmental relations were examined and pattern analyzes were made.
It is seen that, the meanings that ascribed to the house in the literature
doesn't correspond with the marketing discourses in terms of content. In
addition, the built environment that is promoted in the discourses is not realized.
Finally, it has been observed that the environments created by the proposed
housing projects cause destruction in the natural and physical structure of the
city.

Kaynakça

  • Görgülü, T., Mimar – işveren - kullanıcı ilişkisinin satış sloganları bağlamında sorgulanması ve sonuç ürünler ,Mimarist, 21, 32-36, (2006).
  • Tekeli, İ., Toplu eserler (15) Türkiye’nin kent planlama ve kent araştırmaları tarihi yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı (2011).
  • Boudrillard, J., The consumer society: myths and structures. London: Sage Publications (1998).
  • Keleş, R., Konut ve toplum: konutun toplumsal yeniden üretimdeki rolü üzerinde düşünceler, Riaz Hassan, BM Dünya Konut Yılı için Çeviri Yazılar, Ankara, BM Türk Derneği Yayınları, 14, 97-110, (1987).
  • Bilgin, İ., Kent üretiminin ve kamu yaşamının örgütlenmesinde güncel eğilimler, Toplum ve Bilim, 105, 166-177, (2006).
  • Gülmez N.Ü, Metropolde çeşitlenen hane halkları ve konut, PhD Thesis, Istanbul Technical University, Institute of Science and Technology, (2008).
  • Karadeniz, B. ve Aydin, Y.T., Emerging places: transformation of housing areas, Proceedings, International City Planning and Urban Design Conference On Cities And City Plans: The Past And The Future, Istanbul, Turkey, (2016).
  • Després, C., Després, C., The meaning of home: literature review and directions for future research and theoretical development. Journal of Architecture and Planning Research, 8(2), 96-114, (1991).
  • Sixsmith, J., The meaning of home: an expandatory study of environmental experience, Journal of Architecture and Planning Research, 8(3), 91-180, (1986).
  • Dovey, K., Becoming places: urbanism/architecture/identity/power, Routledge. New York, (2010).
  • Moore, J., Placing home in context, Journal of Environmental Psychology, 20, 207-217, (2000).
  • Yener, S., A reading about consumption based life styles via representations of housing projects, Master Thesis, Istanbul Technical University, Institute of Science and Technology, (2010).
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yelda Aydın Türk

Beyza Karadeniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Aydın Türk, Y., & Karadeniz, B. (2018). Housing projects in Trabzon: Marketting discourses and physical environmental features. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 20(1), 375-388. https://doi.org/10.25092/baunfbed.413729
AMA Aydın Türk Y, Karadeniz B. Housing projects in Trabzon: Marketting discourses and physical environmental features. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. Temmuz 2018;20(1):375-388. doi:10.25092/baunfbed.413729
Chicago Aydın Türk, Yelda, ve Beyza Karadeniz. “Housing Projects in Trabzon: Marketting Discourses and Physical Environmental Features”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 20, sy. 1 (Temmuz 2018): 375-88. https://doi.org/10.25092/baunfbed.413729.
EndNote Aydın Türk Y, Karadeniz B (01 Temmuz 2018) Housing projects in Trabzon: Marketting discourses and physical environmental features. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 20 1 375–388.
IEEE Y. Aydın Türk ve B. Karadeniz, “Housing projects in Trabzon: Marketting discourses and physical environmental features”, BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi, c. 20, sy. 1, ss. 375–388, 2018, doi: 10.25092/baunfbed.413729.
ISNAD Aydın Türk, Yelda - Karadeniz, Beyza. “Housing Projects in Trabzon: Marketting Discourses and Physical Environmental Features”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 20/1 (Temmuz 2018), 375-388. https://doi.org/10.25092/baunfbed.413729.
JAMA Aydın Türk Y, Karadeniz B. Housing projects in Trabzon: Marketting discourses and physical environmental features. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2018;20:375–388.
MLA Aydın Türk, Yelda ve Beyza Karadeniz. “Housing Projects in Trabzon: Marketting Discourses and Physical Environmental Features”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 20, sy. 1, 2018, ss. 375-88, doi:10.25092/baunfbed.413729.
Vancouver Aydın Türk Y, Karadeniz B. Housing projects in Trabzon: Marketting discourses and physical environmental features. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2018;20(1):375-88.