BibTex RIS Kaynak Göster

Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı ve Seyahat Dağılımı

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 3 - 16, 01.12.2009

Öz

Zaman ve maliyetin sınırlı olmasından dolayı, trafik hacim değerleri karayolları üzerindeki her bağlantı yolu için daima gözlemlenemez. Bu bakımdan, ulaşım planlamasının yapılabilmesi için, önce Başlangıç-Varış (B-V) çiftlerini bağlayan karayolu bağlantıları üzerindeki trafik hacimlerinin gerçeği en iyi yansıtacak şekilde tahmin edilmesi gereklidir. Bunun için çalışmada B-V çiftlerinin giriş-çıkış kesimlerindeki yıllık ortalama günlük trafik (YOGT) değerlerinden ve bölgenin farklı sosyo ekonomik karekterleri ile bölgede üretilen seyahat sayıları arasındaki ilişkiden yararlanılarak seyahat üretimi matrisi belirlenmiştir. Gelişen sosyo ekonomik faktörlere göre güncelleme kolaylığı olması ve büyük ölçekli ulaşım planlamalarında tercih edilmesi, uzun dönemli kullanımlar için uygun olması sebebiyle tercih edilen çift (üretim-çekim) kısıtlı çekim yöntemi için geliştirilen makro yazılım ile seyahat dağılımı yapılmıştır

Kaynakça

  • Ivan, J.N., ve Allaire, S.A., Regional and area –type modelling of peak spreading on Connecticut freeways, Journal of Transportation Engineering, 223-229, (2001).
  • Sharma, S.C., Gulati, B.M., Rizak, S.N., Statewide traffic volume studies and precision of AADT estimates, Journal of Transportation Engineering, 430- 439, (1996).
  • Gur, Y., Estimating trip tables from traffic counts: Comparative evaluation of available techniques, TRB. Transportation Research Record, 944, 113-117, (1983).
  • Han, A. ve Sullivan, E., Trip table synthesis for CBD Networks: Evaluation of the LINKOD model TRB. Transportation Research Record, 944, 106-112 (1983).
  • Lam, W. ve H.Lo Estimation of origin-destination matrix from traffic counts: A comparison of entropy maximizing and information minimizing models, Transportation Planning and Technology, 16, 85-104, (1991).
  • Xu, W. ve Y. Chang, Estimating an origin destination matrix with fuzzy weights, part II: case studies, Transportation Planning and Technology, 17:145-163, (1993).
  • Taylor, M.A.P., Bonsall, P.W., ve Young, W., Understanding traffic systems: data, analysis and presentation, Aldershot, Ashgate Pub., (2000).
  • Vitoşoğlu, Y., Bıçakçı, E. ve Güler, H., Türkiyede şehirler arası otomobil yolculuklarının çoklu regresyon ve bulanık mantık yöntemleriyle modellenmesi, International Congress on Advances in Civil Engineering, 385 October, (2006).
  • Ortuzar, J. ve Willumsen, L.G., Modelling transport, John Willey ve Sons, London, England, (1990).
  • Low, D.E., A new approach to transportation systems modeling, Traffic Quarterly, 26:391-404, (1972).
  • Holm, Jensen,T., Nielsen, S.K., Christensen, A., Johnsen, B. ve Ronby, G., Calibrating traffic models on traffic census results only, Traffic Engineering
  • and Control, April: 137-140, (1976).
  • Harris, D. M., A GIS aproach to linking spatial patterns and trip generation/ trip distribution modelling, Florida Atlantic University, 20-26, (1995).
  • Karayolları Genel Müdürlüğü, Trafik ve ulaşım bilgileri, TCK Yayınları (2004, 2005, 2006, 2007).
  • Devlet İstatistik Enstitüsü Veri Tabanı, (2000, 2007).
  • Travel demand forecasting, Transportation Planning Handbook published by The Institute of Transportation Engineers, 112-114, (1992).
  • Gülgeç, İ., Seyahat dağılımı, Ulaşım Planlaması, 83-163, (1998).
  • Haynes, Kingsley, E. ve Fotheringham, A. Steward, Gravity and spatial interaction models, Bevellery Hills, CA:Sage Publications, (1984).

Model Approach for Determining Trip Generation on Transportation Network and Trip Distribution

Yıl 2009, Cilt: 11 Sayı: 2, 3 - 16, 01.12.2009

Öz

Due to the restriction of time and cost, traffic volumes are not always observed for every link on highways. From this point of view first, traffic volumes prediction are needed on links which highway to connected Origin-Destination (O-D) pair for transportation planning application. For this reason, was benefited from average annual daily traffic (AADT) values where entry-exit region for O-D pair in research. Trip generation matrix was defined, owing to covariation between different socioeconomic characteristics of area and the number of trips generated in that area. Trip distribution was produced by mean of software was devoloped for doubly (generation-attraction) constrained gravity model that preferred because of ease of update according to improvement the socio-economic factors and preferring on largescale transportation planning, appropriate for long-term use

Kaynakça

  • Ivan, J.N., ve Allaire, S.A., Regional and area –type modelling of peak spreading on Connecticut freeways, Journal of Transportation Engineering, 223-229, (2001).
  • Sharma, S.C., Gulati, B.M., Rizak, S.N., Statewide traffic volume studies and precision of AADT estimates, Journal of Transportation Engineering, 430- 439, (1996).
  • Gur, Y., Estimating trip tables from traffic counts: Comparative evaluation of available techniques, TRB. Transportation Research Record, 944, 113-117, (1983).
  • Han, A. ve Sullivan, E., Trip table synthesis for CBD Networks: Evaluation of the LINKOD model TRB. Transportation Research Record, 944, 106-112 (1983).
  • Lam, W. ve H.Lo Estimation of origin-destination matrix from traffic counts: A comparison of entropy maximizing and information minimizing models, Transportation Planning and Technology, 16, 85-104, (1991).
  • Xu, W. ve Y. Chang, Estimating an origin destination matrix with fuzzy weights, part II: case studies, Transportation Planning and Technology, 17:145-163, (1993).
  • Taylor, M.A.P., Bonsall, P.W., ve Young, W., Understanding traffic systems: data, analysis and presentation, Aldershot, Ashgate Pub., (2000).
  • Vitoşoğlu, Y., Bıçakçı, E. ve Güler, H., Türkiyede şehirler arası otomobil yolculuklarının çoklu regresyon ve bulanık mantık yöntemleriyle modellenmesi, International Congress on Advances in Civil Engineering, 385 October, (2006).
  • Ortuzar, J. ve Willumsen, L.G., Modelling transport, John Willey ve Sons, London, England, (1990).
  • Low, D.E., A new approach to transportation systems modeling, Traffic Quarterly, 26:391-404, (1972).
  • Holm, Jensen,T., Nielsen, S.K., Christensen, A., Johnsen, B. ve Ronby, G., Calibrating traffic models on traffic census results only, Traffic Engineering
  • and Control, April: 137-140, (1976).
  • Harris, D. M., A GIS aproach to linking spatial patterns and trip generation/ trip distribution modelling, Florida Atlantic University, 20-26, (1995).
  • Karayolları Genel Müdürlüğü, Trafik ve ulaşım bilgileri, TCK Yayınları (2004, 2005, 2006, 2007).
  • Devlet İstatistik Enstitüsü Veri Tabanı, (2000, 2007).
  • Travel demand forecasting, Transportation Planning Handbook published by The Institute of Transportation Engineers, 112-114, (1992).
  • Gülgeç, İ., Seyahat dağılımı, Ulaşım Planlaması, 83-163, (1998).
  • Haynes, Kingsley, E. ve Fotheringham, A. Steward, Gravity and spatial interaction models, Bevellery Hills, CA:Sage Publications, (1984).
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22DF46SA
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Füsun Üçer Bu kişi benim

Turgut Özdemir Bu kişi benim

Halim Ceylan Bu kişi benim

Ayşe Turabi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üçer, F., Özdemir, T., Ceylan, H., Turabi, A. (2009). Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı ve Seyahat Dağılımı. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(2), 3-16.
AMA Üçer F, Özdemir T, Ceylan H, Turabi A. Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı ve Seyahat Dağılımı. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. Aralık 2009;11(2):3-16.
Chicago Üçer, Füsun, Turgut Özdemir, Halim Ceylan, ve Ayşe Turabi. “Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı Ve Seyahat Dağılımı”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11, sy. 2 (Aralık 2009): 3-16.
EndNote Üçer F, Özdemir T, Ceylan H, Turabi A (01 Aralık 2009) Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı ve Seyahat Dağılımı. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11 2 3–16.
IEEE F. Üçer, T. Özdemir, H. Ceylan, ve A. Turabi, “Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı ve Seyahat Dağılımı”, BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi, c. 11, sy. 2, ss. 3–16, 2009.
ISNAD Üçer, Füsun vd. “Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı Ve Seyahat Dağılımı”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11/2 (Aralık 2009), 3-16.
JAMA Üçer F, Özdemir T, Ceylan H, Turabi A. Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı ve Seyahat Dağılımı. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2009;11:3–16.
MLA Üçer, Füsun vd. “Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı Ve Seyahat Dağılımı”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 2, 2009, ss. 3-16.
Vancouver Üçer F, Özdemir T, Ceylan H, Turabi A. Ulaşım Ağlarında Seyahat Üretimi Belirlenmesi İçin Model Yaklaşımı ve Seyahat Dağılımı. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2009;11(2):3-16.