In this study LGS Science and Mathematics achievements with other subtest achievements of students was comparatively analyzed according to the socio-economic development level of cites in Turkey. In the study, secondary data obtained by document analysis method and quantitative research method were used. The data of the study were obtained from the High School Entrance Exam report (LGS) that prepared by the Ministry of National Education in 2019 and the Socio-Economic Development Ranking of Provinces and Regions Research SEGE-2017 report published by the Ministry of Industry and Technology. In the study, the effect of the socio-economic development level of the provinces on the students' LGS science and mathematics test success and the students' LGS other sub-test achievements were examined by regression analysis. In addition, in this study, discriminating the socio-economic development levels of the provinces based on students’ LGS science and mathematics test achievement and LGS other subtests' was performed to be determined by discriminant analysis. According to the findings of the study that has been determined by the regression analysis, it has been determined that the socio-economic development level of cites affects positively the LGS science and mathematics test achievements with other subtest achievements of students. The socio-economic development level of cites was discriminated by the except for science and mathematics tests of the other LGS subtest achievements. When examined in terms of the science and mathematics tests achievements, as distinctive test achievement of the cities that have high and low socio-economic development level has been found by the only mathematics test achievement in findings of discriminant analysis. This finding demonstrate that the mathematics test achievement of the students is important indicator at the discrimination of the socio-economic development level of cites. In terms of the test achievements of LGS in the verbal field, the distinctiveness of the foreign language test success was found to be higher in the discrimination of the socio-economic development level of the provinces. In future studies, by considering the results of the studies on the new socio-economic development level, the tendency of the socio-economic development level of the provinces in Turkey to affect the academic success of the courses in the basic fields of mathematics and science for secondary education can be determined.
Academic achievement Mathematics and Science achievement verbal field Socio-Economic Development
Bu çalışmada Türkiye’deki illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyinin öğrencilerin LGS Fen Bilimleri ve Matematik testlerindeki akademik başarıları ile LGS kapsamındaki diğer alt testlerdeki akademik başarıları üzerindeki etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmada, doküman analizi yöntemiyle edinilen ikincil veriler ile nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler 2019 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanmış olan LGS Merkezi Sınavla Yerleşen Öğrencilerin Performansı raporu ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının yayımlamış olduğu İllerin ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması SEGE-2017 raporundan alınmıştır. Çalışmada illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyinin öğrencilerin LGS fen bilimleri ve matematik test başarıları ile öğrencilerin LGS diğer alt test başarıları üzerindeki etkisi regresyon analiziyle incelenmiştir. Ayrıca çalışmada öğrencilerin LGS fen bilimleri ve matematik test başarıları ile LGS diğer alt testlerdeki başarılarının illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeylerini ayırt ediciliği diskriminant analizi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyinin öğrencilerin LGS sınavındaki fen bilimleri ve matematik akademik başarısı ile diğer testlerdeki akademik başarısını olumlu yönden etkilediği regresyon analizi ile saptanmıştır. Öğrencilerin fen bilimleri ve matematik alanı dışındaki diğer LGS test başarıları illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyini ayırt edici olmakla birlikte fen bilimleri ve matematik test başarıları açısından bakıldığında diskriminant analizi bulgularına göre matematik test başarısının tek başına sosyo-ekonomik gelişmişliği yüksek olan illeri ayırt edici bulunmuştur. Bu bulgu öğrencilerin matematik başarısının illerin gelişmişlik düzeyini ayırt etmede önemli bir gösterge olduğunu göstermektedir. LGS’nin sözel alandaki test başarıları açısından bakıldığında ise illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyinin ayırt ediciliğinde, yabancı dil test başarısının ayırt ediciliği daha yüksek bulunmuştur. Gelecekte yapılacak çalışmalarda yeni sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyine ilişkin çalışmaların sonuçlarını da dikkate alarak Türkiye’de illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzey değişiminin ortaöğretimdeki matematik ve fen bilimleri temel alanındaki derslerin akademik başarısını etkileme eğilimi belirlenebilir.
Akademik Başarı Fen ve Matematik Başarısı sözel alan Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 2 |