One of the current and significant problems of this age is the issue of environmental pollution, which is growing day by day and causing the emergence of other problems. People's consciousness of environmental issues affects the continuation or solution of this problem. This research was studied to investigate the environmental consciousness of teachers and administrators working in schools in Bitlis, Türkiye. The study was studied with 783 teachers and administrators during the spring semester of the 2021-2022 academic year. In the research, a "Demographic Knowledge Form" and the "Environmental Consciousness Scale" were used as data collection tools. Looking at some findings obtained from the research; it was determined that 89.02% of the participants were university graduates; 87.87% were teachers; 91.95% were not members of a non-governmental organization aimed at protecting the environment; 97.83% were interested in environmental issues, and most lived in a small city (78.29%). The level of environmental awareness has been assessed in the subdimensions of attitude, knowledge, and behavior. To determine the level of environmental consciousness, a Likert-type scale was used for analysis, revealing a high level of environmental consciousness (M = 3.81, SD = 0.33). As a result, it was determined that the participants were sensitive to the pollution in their environment and that although they had environmental knowledge and attitudes, they were deficient in turning it into behavior.
Bitlis environment environmental consciousness teacher administrator
Çağımızın güncel ve önemli sorunlarından bir tanesi de her geçen gün artan ve diğer sorunların ortaya çıkmasına neden olan çevre kirliliği problemidir. İnsanların çevresel konulara dair bilinçleri, bu sorunun devamlılığını veya çözümünü etkilemektedir. Bu araştırma, Bitlis ilindeki okullarda çalışan öğretmenler ve yöneticilerin çevre bilinç düzeyini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2021-2022 akademik yılının bahar döneminde 783 öğretmen ve yönetici ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak "Demografik Bilgi Formu" ve "Çevresel Bilinç Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bazı bulgulara bakıldığında; katılımcıların %89,02'sinin üniversite mezunu olduğu; %87,87'sinin öğretmen olduğu; %91,95'inin çevreyi korumaya yönelik bir sivil toplum kuruluşuna üye olmadığı; %97,83'ünün çevresel konulara ilgi duyduğu ve çoğunluğunun küçük bir şehirde yaşadığı (%78,29) tespit edilmiştir. Katılımcıların, çevre bilinci düzeyi, tutum, bilgi ve davranış alt boyutlarında değerlendirilmiştir. Çevre bilinci düzeyini belirlemede, Likert tipi ölçek kullanılarak analiz edilmiş ve çevre bilinci seviyesi yüksek bulunmuştur (M=3.81, SD=0.33). Sonuç olarak; katılımcıların, çevrelerindeki kirliliğe duyarlı oldukları, çevre bilgisi ve tutumlarının olmasına rağmen davranışa dönüştürülmesi konusunda eksikliklerinin olduğu tespit edilmiştir.
This study is derived from the master thesis of Kanbur (2024) prepared in the supervision of Assoc. Prof. Dr. İbrahim KOÇ. We would like to thank Prof. Dr. Sinan ERTEN, Assoc. Prof. Dr. Hayriye Esra AKYÜZ and Prof. Dr. Halis SAKIZ for her contributions.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |