Liability for Defects in Electronic Commerce under Turkish Law
Yıl 2025,
Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 21, 30.06.2025
Hanife Öztürk Akkartal
Öz
The internet has made numerous goods and services accessible from anywhere in the world. This development provides significant advantages for both businesses offering products and services and consumers benefiting from them. However, the number of individuals suffering harm due to defective goods and services sold by vendors on e-commerce platforms has increased. Consequently, the liability of service providers and intermediaries in electronic commerce has gained particular importance. Under Turkish law, in cases where goods and services offered via electronic commerce are defective, not only do the liability provisions of the Turkish Code of Obligations apply, but also the provisions of the Law on the Regulation of Electronic Commerce and the Regulation on Electronic Commerce Intermediary Service Providers and Electronic Commerce Service Providers come into effect.
Kaynakça
-
Avcı Braun C, ‘Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamında Mesafeli Sözleşmeler’ (2015) 12(2) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 17
-
Büyüksağış E und Kahveci D, ‘E-Ticaret Platformlarının Satılanın Ayıplarından Sorumluluğu’ (2022) 19(3) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 125
-
‘Ecommerce Statistics for Individuals’ <https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals> zugegriffen am 18 January 2025
-
Ekingen E und Özer Deniz M, ‘7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri’ [2022] Adalet Dergisi 429
-
‘E-Pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu’ (2022) <https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/sektor-raporlari/e-pazaryeri-si-raporu-pdf-20220425105139595-pdf> zugegriffen am 18 Januar 2025
-
İslamoğlu G, ‘Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkı’ (2018) 13(145) Terazi Hukuk Dergisi 115
-
Keskin D, ‘TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çerçevesinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu’ (2022)(3) 26 Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 119
-
Özbay Özdoğru Z, İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları (On İki Levha Yayıncılık 2022)
-
Sırış B, ‘Yargıtay’ın “Çiçeksepeti Kararı” Işığında Elektronik Ticarette Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Sorumluluğu Hakkında Değerlendirmeler’ (2023) 9(2) Başkent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 363
-
Tekelioğlu N, ‘Dijital Ürünlere İlişkin Sözleşmeler Hakkında Alman Medeni Kanunu’ndaki Yeni Düzenlemeler’ (2022) 24(1) Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 289
-
Turan G, ‘Elektronik Sözleşmeler ve Elektronik Sözleşmelere Uygulanacak Hukukun Tespiti’ [2008] Türkiye Barolar Birliği Dergisi 87
-
‘Two-Thirds of 250 Products Bought from Online Marketplaces Fail Safety Tests, Consumer Groups Find’ <https://www.beuc.eu/press-releases/two-thirds-250-products-bought-online-marketplaces-fail-safety-tests-consumer-groups> zugegriffen am 18 January 2025
-
Uzun Kazmacı Ö, ‘İnternet Ortamında Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması’ (2016) 22(3) Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 2791
Das Türkische Gewährleistungsrecht im Online-Handeln
Yıl 2025,
Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 21, 30.06.2025
Hanife Öztürk Akkartal
Öz
Viele Waren und Dienstleistungen sind heute weltweit von überall aus zugänglich. Diese Situation ist sowohl für Unternehmen, die Waren und Dienstleistungen anbieten, als auch für Verbraucher, die diese in Anspruch nehmen, von großem Nutzen. Allerdings ist die Anzahl der Menschen, die aufgrund mangelhafter Waren und Dienstleistungen, die von Verkäufern auf E-Commerce-Plattformen angeboten werden, Schaden erleiden, gestiegen. Daher hat die Verantwortung der Dienstleister und Vermittler im elektronischen Handel gegenüber Verbrauchern besondere Bedeutung erlangt. Im Falle von Mangel der On-line angebotenen Waren und Dienstleistungen werden neben den Haftungsbestimmungen des türkischen Obligationenrechts die Bestimmungen des Gesetzes über die Regelung des elektronischen Handels und der Richtlinie über Dienstleister und Vermittlungsdienstleister im elektronischen Handel angewendet.
Kaynakça
-
Avcı Braun C, ‘Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamında Mesafeli Sözleşmeler’ (2015) 12(2) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 17
-
Büyüksağış E und Kahveci D, ‘E-Ticaret Platformlarının Satılanın Ayıplarından Sorumluluğu’ (2022) 19(3) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 125
-
‘Ecommerce Statistics for Individuals’ <https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals> zugegriffen am 18 January 2025
-
Ekingen E und Özer Deniz M, ‘7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri’ [2022] Adalet Dergisi 429
-
‘E-Pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu’ (2022) <https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/sektor-raporlari/e-pazaryeri-si-raporu-pdf-20220425105139595-pdf> zugegriffen am 18 Januar 2025
-
İslamoğlu G, ‘Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkı’ (2018) 13(145) Terazi Hukuk Dergisi 115
-
Keskin D, ‘TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çerçevesinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu’ (2022)(3) 26 Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 119
-
Özbay Özdoğru Z, İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları (On İki Levha Yayıncılık 2022)
-
Sırış B, ‘Yargıtay’ın “Çiçeksepeti Kararı” Işığında Elektronik Ticarette Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Sorumluluğu Hakkında Değerlendirmeler’ (2023) 9(2) Başkent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 363
-
Tekelioğlu N, ‘Dijital Ürünlere İlişkin Sözleşmeler Hakkında Alman Medeni Kanunu’ndaki Yeni Düzenlemeler’ (2022) 24(1) Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 289
-
Turan G, ‘Elektronik Sözleşmeler ve Elektronik Sözleşmelere Uygulanacak Hukukun Tespiti’ [2008] Türkiye Barolar Birliği Dergisi 87
-
‘Two-Thirds of 250 Products Bought from Online Marketplaces Fail Safety Tests, Consumer Groups Find’ <https://www.beuc.eu/press-releases/two-thirds-250-products-bought-online-marketplaces-fail-safety-tests-consumer-groups> zugegriffen am 18 January 2025
-
Uzun Kazmacı Ö, ‘İnternet Ortamında Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması’ (2016) 22(3) Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 2791
Türk Hukukuna Göre Elektronik Ticarette Ayıba Karşı Sorumluluk
Yıl 2025,
Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 21, 30.06.2025
Hanife Öztürk Akkartal
Öz
İnternet sayesinde birçok ürün ve hizmet, dünyanın her yerinden erişilebilir hale gelmiştir. Bu durum, hem ürün ve hizmet sunan işletmeler hem de bunlardan faydalanan tüketiciler için büyük bir avantaj sağlamaktadır. Ancak, e-ticaret platformlarında satıcılar tarafından sunulan ayıplı mal ve hizmetler nedeniyle zarara uğrayan kişi sayısı da artmıştır. Bu sebeple, elektronik ticarette hizmet sağlayıcılarının ve aracıların tüketiciye karşı sorumluluğu büyük bir önem kazanmıştır. Türk hukukunda, elektronik ticaret aracılığı ile sunulan mal ve hizmetlerin ayıplı olması durumunda, Borçlar Kanunu’nda yer alan ayıba karşı sorumluluk hükümleri yanında, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulama alanı bulacaktır.
Etik Beyan
Bu makale, 23 ve 24 Kasım 2023 tarihinde Viyana’da gerçekleştirilen “Symposium zum Thema Das neue Europäische Gewährleistungsrecht, Umsetzung und Wirkung in den Zentral- und Osteuropäischen Staaten” adlı sempozyumda sözlü olarak sunulmuştur.
Kaynakça
-
Avcı Braun C, ‘Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamında Mesafeli Sözleşmeler’ (2015) 12(2) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 17
-
Büyüksağış E und Kahveci D, ‘E-Ticaret Platformlarının Satılanın Ayıplarından Sorumluluğu’ (2022) 19(3) Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 125
-
‘Ecommerce Statistics for Individuals’ <https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals> zugegriffen am 18 January 2025
-
Ekingen E und Özer Deniz M, ‘7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri’ [2022] Adalet Dergisi 429
-
‘E-Pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu’ (2022) <https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/sektor-raporlari/e-pazaryeri-si-raporu-pdf-20220425105139595-pdf> zugegriffen am 18 Januar 2025
-
İslamoğlu G, ‘Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkı’ (2018) 13(145) Terazi Hukuk Dergisi 115
-
Keskin D, ‘TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çerçevesinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu’ (2022)(3) 26 Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 119
-
Özbay Özdoğru Z, İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları (On İki Levha Yayıncılık 2022)
-
Sırış B, ‘Yargıtay’ın “Çiçeksepeti Kararı” Işığında Elektronik Ticarette Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Sorumluluğu Hakkında Değerlendirmeler’ (2023) 9(2) Başkent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 363
-
Tekelioğlu N, ‘Dijital Ürünlere İlişkin Sözleşmeler Hakkında Alman Medeni Kanunu’ndaki Yeni Düzenlemeler’ (2022) 24(1) Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 289
-
Turan G, ‘Elektronik Sözleşmeler ve Elektronik Sözleşmelere Uygulanacak Hukukun Tespiti’ [2008] Türkiye Barolar Birliği Dergisi 87
-
‘Two-Thirds of 250 Products Bought from Online Marketplaces Fail Safety Tests, Consumer Groups Find’ <https://www.beuc.eu/press-releases/two-thirds-250-products-bought-online-marketplaces-fail-safety-tests-consumer-groups> zugegriffen am 18 January 2025
-
Uzun Kazmacı Ö, ‘İnternet Ortamında Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması’ (2016) 22(3) Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 2791