Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

JULİA KRİSTEVA’NIN “POSSESSIONS” ADLI ROMANINDA POLİSİYE KURGU VE ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ

Yıl 2019, , 21 - 36, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.580832

Öz

Yapısalcılık-sonrası
eleştirmen, filozof, yazar, ruhbilimci ve romancı Kristeva’nın yapıtları, çeşitliliği ve disiplinlerarası olma özelliğiyle
bilinir. Kuramsal ve yazınsal çalışmalarında,
toplumsal konulara ışık tutar. Onları mercek altına alarak, kendi duygu ve
düşünce süzgecinden geçirdikten sonra, yazınsal siyasa ile de bağdaştırır.



Kristeva’nın üçüncü romanı
Possessions, kurgulama yöntemi
bakımından Bakhtine’in karnaval kuramına özgü çoksesli ve çokbiçimli özellikler
içeren, aynı zamanda toplumsal dil katmanları arasında kimi söylemsel ve
ruhbilimsel yöntemlerin kullanıldığı bir yapıttır. Alışageldik kurmacalara pek
benzemeyen anlatısı, yeni-ötesi uygulayımlar ve yazarın özyaşam öyküsüne
yönelik bir takım göndermeler içerir. Anlatıya elöyküsel “üçüncü tekil kişi
o-anlatıcı” ses egemen olsa da, özöyküsel “birinci tekil kişi ben-anlatıcı”
sese ve başkahramanın kendi özel yaşamından söz etme durumunda ise, içöyküsel
anlatıcı sese de yer verilir. Romanın anlatımında, çoğunlukla artsüremsel
öykülemenin biçimlerinin yanı sıra, katımsal anlatılar da görülür.



Bu çalışmamızda,
yeni-ötesi kuramın yazınsal eleştiri yöntemine de başvurarak, Kristeva’nın çok
katmanlı bu romanındaki ana izlekleri, bakış açılarını, anlatısal ses
düzeylerini, öyküleme türlerini, bunların romandaki kullanımlarını, yapısalcı,
modern ve yeni-ötesi eleştiri yöntemlerinden yararlanarak ana hatlarıyla
inceleyeceğiz.  

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Aktulum, K. (2004). Parçalılık Metinlerarasılık. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Bahtin, M. (2014). Karnavaldan Romana. (Çev. Cem Soydemir) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Barthes, R. (1996). S/Z. (Çev. Sündüz Öztürk Kasar) İstanbul: YKY.
  • Christie, A. (1944). Towards zero. New York: HarperCollins.
  • Ecevit, Y. (2004). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Genette, G. (1972). Figures III. Paris: Editions du Seuil.
  • Genette, G. (2005.) Anlatı Türleri ve Anlatıcının İşlevleri. (Çev. Mehmet/Sema Rifat), Kitap-lık, Aylık Edebiyat Dergisi, 87.
  • Keltner, S.K. (2011). “Kristeva's Novelistic Approach to Social and Political Life” in Kristeva Thresholds. Cambridge: Polity.
  • Kristeva, J. (1996). Possessions. Paris: Fayard.
  • Kristeva, J. (1993). In the Beginning was love: Psychoanalysis and Faith. Tranns. A Goldhammer. New York: Columbia University Press cité chez Olivier Kelly, Reading Kristeva: Unravelling the Double-bind. Indianapolis: Indiana University Press. Kristeva, J. (1998). Visions capitales. Réunion des musées nationaux. Paris: Éditions de la Martinière.
  • Libal, I. K. (2012). “Le monde fictionnel de Julia Kristeva” (mémoir). Viyana. Yüksek Lisans Tezi.
  • Rus, L. B. (2011). The Ethical and Political Function of Revolt in Julia Kristeva’s Novels. The University of British Columbia.Vancouver. Thèse de doctorat.
  • Sayın, M. (2004). Stüdyo’da Anlatıcı-Kahraman ve İşlevleri. Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi 1 (6), Atatürk Üniversitesi.
  • Trigo, B. (2013). On Kristeva’s Fiction. Vanderbilt University, Journal of French and Francophone Philosophy - Revue de la philosophie française et de langue française, Vol XXI, No 1. (pp.60-82).
  • Yücel, T. (1995). Anlatı Yerlemleri/kişi/süre/uzam. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Dedective Fiction and Analysis of Narration in Julia Kristeva’s Novel, “Possessions”

Yıl 2019, , 21 - 36, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.580832

Öz

A post-structuralist
critic, philosopher, writer, psychanalyst and novelist Julia Kristeva’s works
are well known with its distinctness and interdisciplinarity. Kristeva brings
light to social events in her theoretical and literary Works. Scrutinizing and
evaluating the events, she harmonizes with literary policy.



Kristeva’s third novel Possessions involves polyphonic and
polymorphic features inherent in Bakhtine’s carnivalesque theory at the same
time uses some discursive and
psychological techniques among social language systems. Her narration, unlike
usual fictions, includes postmodern performances and some references related
to writer’s autobiography. Though the external “third person “(he/she)
narrator” voice dominate the story, it’s given place to the autobiographical
“first person (I) narrator voice and the internal narrator voice in case that
the protagonist talks about her private life.  In narration of the novel,
beside the diachronic narrative forms, the interbedded ones are seen, too. 



In this study, applying
to literary criticism technique of postmodern theory and making use of
structuralist, modernist and postmodernist, we will analyze actually main themes,
perspectives, levels of narrative voice, types of narration and their usage in
novel.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2000). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Aktulum, K. (2004). Parçalılık Metinlerarasılık. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Bahtin, M. (2014). Karnavaldan Romana. (Çev. Cem Soydemir) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Barthes, R. (1996). S/Z. (Çev. Sündüz Öztürk Kasar) İstanbul: YKY.
  • Christie, A. (1944). Towards zero. New York: HarperCollins.
  • Ecevit, Y. (2004). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Genette, G. (1972). Figures III. Paris: Editions du Seuil.
  • Genette, G. (2005.) Anlatı Türleri ve Anlatıcının İşlevleri. (Çev. Mehmet/Sema Rifat), Kitap-lık, Aylık Edebiyat Dergisi, 87.
  • Keltner, S.K. (2011). “Kristeva's Novelistic Approach to Social and Political Life” in Kristeva Thresholds. Cambridge: Polity.
  • Kristeva, J. (1996). Possessions. Paris: Fayard.
  • Kristeva, J. (1993). In the Beginning was love: Psychoanalysis and Faith. Tranns. A Goldhammer. New York: Columbia University Press cité chez Olivier Kelly, Reading Kristeva: Unravelling the Double-bind. Indianapolis: Indiana University Press. Kristeva, J. (1998). Visions capitales. Réunion des musées nationaux. Paris: Éditions de la Martinière.
  • Libal, I. K. (2012). “Le monde fictionnel de Julia Kristeva” (mémoir). Viyana. Yüksek Lisans Tezi.
  • Rus, L. B. (2011). The Ethical and Political Function of Revolt in Julia Kristeva’s Novels. The University of British Columbia.Vancouver. Thèse de doctorat.
  • Sayın, M. (2004). Stüdyo’da Anlatıcı-Kahraman ve İşlevleri. Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi 1 (6), Atatürk Üniversitesi.
  • Trigo, B. (2013). On Kristeva’s Fiction. Vanderbilt University, Journal of French and Francophone Philosophy - Revue de la philosophie française et de langue française, Vol XXI, No 1. (pp.60-82).
  • Yücel, T. (1995). Anlatı Yerlemleri/kişi/süre/uzam. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Dil ve Edebiyat
Yazarlar

Mehmet Baki 0000-0002-4490-0364

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2018
Kabul Tarihi 21 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Baki, M. (2019). JULİA KRİSTEVA’NIN “POSSESSIONS” ADLI ROMANINDA POLİSİYE KURGU VE ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(41), 21-36. https://doi.org/10.31795/baunsobed.580832

BAUNSOBED