BibTex RIS Kaynak Göster

PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ALAN GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ1

Yıl 2017, , 115 - 130, 01.06.2017
https://doi.org/10.31795/baunsobed.645165

Öz

Bu araştırma, pedagojik formasyon eğitimi alan Görsel Sanatlar öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede araştırmanın örneklemi 2014-2015 bahar döneminde Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde eğitim gören Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü son sınıf öğrencisi olan ve Özel Öğretim Yöntemleri dersini alan 48 öğrenciden oluşmaktadır. ÖÖY dersini alan öğretmen adaylarının tamamına ulaşılması hedeflendiğinden örneklem seçme yoluna gidilmemiştir. Araştırmada pedagojik formasyon eğitimi alan Güzel Sanatlar Fakültesi son sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik becerilerine ilişkin veriler 29 maddeden ve 6 alt boyuttan oluşan araştırmacı tarafından geliştirilen gözlem formu ile toplanmıştır. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin yeterlik becerilerinin değerlendirilmesinde aritmetik ortalamadan, sınıf içi öğretim yeterlik boyutları arasındaki ilişkinin belirlenebilmesi için de Scheffe testi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler sonucu öğretmen adaylarının belirlenen öğretmenlik becerilerinin altı alt boyutundan dördünde yeterli olmadıkları, diğer ikisinde ise kısmen yeterli düzeyde oldukları görülmüştür

Kaynakça

  • Altınkurt, Y, Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, 48-62.
  • Büyükkaragöz, S. S. ve Çivi, C. (1997). Genel Öğretim Metotları. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak. E. Akgün. Ö. Karadeniz. Ş. ve Demirel. F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (17. bs.), Ankara: Pegem Akademi
  • Eraslan, L. Çakıcı, D. (2011), Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Kastamonu Eğitim Dergisi, Mayıs, 19(2) 427-438.
  • Kartal, T. Afacan, Ö. (2012). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24) - 96 76.
  • Kazu, H., (1996). Öğretmen Yetiştirmede Mikro Öğretimin Yönteminin Etkililiği, Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-218.
  • MEB. (1982). XI. Milli Eğitim Şurası, 8-11. Haziran 1982, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Moore, K. D. (2000). Öğretim Becerileri (Ed. Ersin Altıntaş) (Çev. Nizamettin Kaya). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik Formasyon Programındaki Öğretmen Aday- larının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 13(2), 29-48.
  • Polat, S. (2013). Pedagojik Formasyon Sertifika Programı ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelen- mesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4(2), 48-60.
  • Sarıtaş , E. (2015), Öğretim Yöntemleri, (Editör. Saraçoğlu, A, S, Küçükoğlu, A), Öğretim İlke ve Yöntemleri, (169-190). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Seferoğlu, S,S, (2004). Öğretmen Yeterlilikleri ve Mesleki Gelişim, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Temizkan, M. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 41-486.
  • Yeşil, R. (2009). Sosyal Bilgiler Aday Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretim Yeter- likleri (Kırşehir Örneği), Türk EğitimBilimleri Dergisi, Kış 2009, 7(1), 23-48.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve Yeni Başlayan Özel Dershane Öğ- retmenlerinin Kurumlarındaki Çalışma Koşullarına İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635–650.
  • YÖK.(1999). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon. Ankara: YÖK Başkanlığı.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • YÖK.(2006). Eğitim Fakülteleri Lisans Programları 23.01.2015 tarihinde http:// www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/resim_is.pdf/3ed4f241-5ecc- 42aa-a041-420a543a4725, adresinden erişildi.
  • Yüksel, S. (2011). Fen-Edebiyat Fakültesi Öğretim Üyelerinin Öğretmen Yetiş- tirme Sistemine İlişkin Düşünceleri, (Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 179-192.

Assessment of Competency of Visual Arts Teacher Candidates for Teaching Profession Receiving Pedagogical Formation Training

Yıl 2017, , 115 - 130, 01.06.2017
https://doi.org/10.31795/baunsobed.645165

Öz

This study aims to analyze the sufficiency of prospective Fine Arts teachers candidates who took pedagogical formation education toward teaching profession. The study is a descriptive research. Objective of this study handled within this framework is to describe classroom teaching competency of visual arts teacher candidates receiving pedagogical formation training among final year students of painting department of fine arts faculty. Success of pedagogical formation programs to raise visual arts teachers by this way is expected to be revealed. This study will be carried out by the screening model. Data of this study were collected by a survey form developed by the researcher which consists of 29 articles and 6 sub-dimensions. Arithmetic mean was used for assessment of teacher candidates’ competency skills in relation with teaching profession as well as the Scheffe test was implemented to determine relationship between classroom teaching competency dimensions. As the result of data obtained during this study, it is seen that teacher candidates are not qualified for four of teaching skills’ six sub-dimensions and they are partially qualified for the other two

Kaynakça

  • Altınkurt, Y, Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Motivasyonları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, 48-62.
  • Büyükkaragöz, S. S. ve Çivi, C. (1997). Genel Öğretim Metotları. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak. E. Akgün. Ö. Karadeniz. Ş. ve Demirel. F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (17. bs.), Ankara: Pegem Akademi
  • Eraslan, L. Çakıcı, D. (2011), Pedagojik Formasyon Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Kastamonu Eğitim Dergisi, Mayıs, 19(2) 427-438.
  • Kartal, T. Afacan, Ö. (2012). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24) - 96 76.
  • Kazu, H., (1996). Öğretmen Yetiştirmede Mikro Öğretimin Yönteminin Etkililiği, Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-218.
  • MEB. (1982). XI. Milli Eğitim Şurası, 8-11. Haziran 1982, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Moore, K. D. (2000). Öğretim Becerileri (Ed. Ersin Altıntaş) (Çev. Nizamettin Kaya). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik Formasyon Programındaki Öğretmen Aday- larının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 13(2), 29-48.
  • Polat, S. (2013). Pedagojik Formasyon Sertifika Programı ve Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelen- mesi. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4(2), 48-60.
  • Sarıtaş , E. (2015), Öğretim Yöntemleri, (Editör. Saraçoğlu, A, S, Küçükoğlu, A), Öğretim İlke ve Yöntemleri, (169-190). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Seferoğlu, S,S, (2004). Öğretmen Yeterlilikleri ve Mesleki Gelişim, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Temizkan, M. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 41-486.
  • Yeşil, R. (2009). Sosyal Bilgiler Aday Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretim Yeter- likleri (Kırşehir Örneği), Türk EğitimBilimleri Dergisi, Kış 2009, 7(1), 23-48.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Göreve Yeni Başlayan Özel Dershane Öğ- retmenlerinin Kurumlarındaki Çalışma Koşullarına İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635–650.
  • YÖK.(1999). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon. Ankara: YÖK Başkanlığı.
  • YÖK. (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • YÖK.(2006). Eğitim Fakülteleri Lisans Programları 23.01.2015 tarihinde http:// www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/resim_is.pdf/3ed4f241-5ecc- 42aa-a041-420a543a4725, adresinden erişildi.
  • Yüksel, S. (2011). Fen-Edebiyat Fakültesi Öğretim Üyelerinin Öğretmen Yetiş- tirme Sistemine İlişkin Düşünceleri, (Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 179-192.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Güzel Sanatlar
Yazarlar

Oğuz Dilmaç Bu kişi benim

Fikri Salman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Dilmaç, O., & Salman, F. (2017). PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ ALAN GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNE YÖNELİK YETERLİKLERİNİN BELİRLENMESİ1. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 115-130. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645165

BAUNSOBED