BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARININ YEREL EKONOMİLERE KATKILARI: MANYAS MESLEK YÜKSEK OKULU ÖRNEĞİ

Yıl 2016, , 305 - 328, 01.12.2016
https://doi.org/10.31795/baunsobed.645224

Öz

Meslek Yüksek Okulları MYO , üretim ve hizmet sektörlerinin ihtiyaç duyduğu ara elemanların yetiştirilmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Bu fonksiyona ilave olarak MYO’lar, eğitim gören öğrencilerin harcamaları, personele ödenen ücretler ve kurumsal harcamaları kanalıyla da yerel ekonomiye önemli bir parasal katkı sunmaktadırlar. Bu kurumlardan birisi olan Manyas MYO’nun öğrenci harcamaları ve diğer kurumsal harcamalarıyla Manyas ekonomisine sunduğu parasal katkının tahmin edilmesi, gerek bölgesel kalkınma gerekse üniversite-kent işbirliğinin farklı boyutlarıyla incelenmesi bakımından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı; Manyas MYO’nun öğrenci harcamaları ve diğer kurumsal harcamalarıyla, Manyas ekonomisine sağladığı doğrudan, dolaylı ve uyarılmış ekonomik katkıların tahmin edilmesidir. Araştırmada veriler anket yardımıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda; Manyas MYO’da öğrenim gören öğrencilerin, bölge ekonomisine ilk harcama kanalıyla öğrenci başına ayda ortalama 723,11 TL katkı sağladıkları, MYO’da eğitim öğretim gören toplam 394 öğrenci ve Manyas MYO’nun personel ve diğer giderlerden oluşan kurumsal harcamaları eklendiğinde, toplam katkının, yıllık Yerel Gayri Safi Hasıla’da 5.024.998 TL., Yerel Harcanabilir Gelir’de ise 2.884.349 TL. olduğu tahmin edilmiştir. Bu katkıda en büyük payın öğrenci harcamalarına ait olduğu görülmüş, yapılan projeksiyonlar, öğrenci sayısının iki katına çıkması halinde, bahsedilen etkinin de iki katına çıkacağını ortaya koymuştur

Kaynakça

  • Aydın, A. Özel, H. Ergün, S. ve Aydoğan T. (2015), Bandırma İktisadi ve İdari Bi- limler Fakültesi’nin Bandırma Ekonomisi’ne Katkılarının Hesaplanması: 2014 Yılı Örneği, Editör: Ahmet Aydın, 1. Baskı, Bursa: Dora Basım Yayın.
  • Akçakanat, T., Çarıkçı, İ. ve Dulupçu, M.A. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Bulundukları İl Merkezine Ekonomik Katkıları ve Harcama Eğilimleri: Isparta 2003–2009 Yılları Örneği”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bi- limler Dergisi, 22: 165-178.
  • Armstrong, H.W. Darrall, J. ve Grove-White, R. (1997), “Maximising the Local Economic, Environmental and Social Benefits of a University: Lancaster University”, GeoJournal, 41(4): 339-350.
  • Arocena, R. Göransson, B. ve Sutz, J. (2015), “Knowledge Policies And Univer- sities in Developing Countries: Inclusive Development And The ‘Deve- lopmental University’”, Technology in Society, 41: 10-20
  • Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, Manyas MYO Müdürlüğü (2015).
  • Boucher, G. Conway, C. ve Van Der Meer, E. (2003), “Tiers of Engagement by Uni- versities in Their Region’s Development”, Regional Studies, 37(9): 887-897.
  • Bramwell, A. ve Wolfe, D.A. (2008), “Universities and Regional Economic De- velopment: The Entrepreneurial University of Waterloo”, Research Poli- cy, 37: 1175-1187
  • Carroll, M. ve Smith, B. (2006), “Estimating the Economic Impact of Univer- sities”, The Industrial Geographer (Eds. N. Reid ve J. Gatrell), 3(2): 1-12.
  • Cloete, N. Bailey, T. Pillay, P. Bunting, I. ve Maassen, P. (2011), Universities and Economic Development in Africa, Wynberg (South Africa): Centre For Higher Education Transformation (CHET)
  • Çalışkan, Ş. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Harcamalarının Kent Ekonomi- sine Katkısı (Uşak Üniversitesi Örneği)”, Elektronik Sosyal Bilimler Der- gisi, 9(31): 169-179.
  • Çalışkan, Ş. ve Demir, F. (2013), “Celal Bayar Üniversitesi Köprübaşı Meslek Yüksek Okulu Öğrenci Harcamalarının Bileşimi Ve İlçe Ekonomisinde- ki Yeri”, CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3): 357-371
  • leri Olarak Üniversiteler ve Kamu Araştırma Kurumları”, Yusuf, S. &
  • Nabeshima, K. (Eds.), Üniversiteler Ekonomik Büyümeye Nasıl Katkıda Bu
  • lunur içinde, Çeviri: K. Yamaç, Ankara: Efil Yayınevi, ss. 87-105.
  • Özer, H. Akan, Y. ve Çalmaşur, G. (2010), “Atatürk Üniversitesi Öğrencilerinin Gelir-Harcama İlişkisi”, CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(1): 231-249
  • Öztürk, S. Torun, İ. ve Özkök, Y. (2011), “Anadolu’da Kurulan Üniversitelerin İllerin Sosyo-Ekonomik Yapılarına Katkıları”, Mustafa Kemal Üniversite- si Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16): 145-158.
  • Pavel, C. ve Ticau, A. (2014), “Role of University in Relationship Building Between Individual and Community”, Social and Behavioral Sciences, 142: 118-122
  • Phelps, R.P. (1998), “The Effect of University Host Community Size on State Growth”, Economics of Education Review, 17( ): 149-158
  • Sankır, H. ve Demir Gürdal, A. (2014), “Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zongul- dak’a Etkileri ve Kentin Üniversite Algısı”, Yükseköğretim ve Bilim Der- gisi, 4(2): 90-98
  • Selçuk, G.N. (2012), “Atatürk Üniversitesi Öğrencilerinin Harcamalarının Ana- lizi ve Erzurum Ekonomisine Katkısı”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Dergisi, 16(3): 317-330.
  • Selçuk, G.N. ve Başar, S. (2012), “Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Harcama- larının Kars İli Ekonomisine Katkısı”, Kafkas Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(4): 90-106
  • Siegfried, J.J. Sanderson, A.R. ve McHenry, P. (2007), “The Economic Impact of Colleges and Universities”, Economics of Education Review, 26: 546-558
  • Simha, O.R. (2005), “The Economic Impact Of Eight Research Universities On The Boston Region”, Tertiary Education and Management, 11: 269-278
  • Soysal, A. Bakan, S. Özçalıcı, M. Kaymaz, Y. ve Söylemez, C. (2012) “Kilis 7 Aralık Üniversitesi Öğrencilerinin Kilis Ekonomisine Katkısı: 2011-2012 Eğitim-Öğretim Yılı Örneği”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24: 261-276.
  • Tarı, R. Çalışkan, Ş. ve Bayraktar, Y. (2006), “Kocaeli Üniversitesi Öğrencileri- nin Gelir ve Tüketim İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme”, Kocae- li Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1): 168-179
  • Taşçı, D. Gökalp, E. Genç Kumtepe, E. Kumtepe, A. T. Toprak, E. Tosunoğlu, B.T. ve Sürmeli, A. (2008), Anadolu Üniversitesi’nin Eskişehir’e Etkileri ve Şehrin Üniversiteyi Algılayışı, Anadolu Üniversitesi Araştırma Projesi: 073623, F. Sürmeli (Ed.), Eskişehir.
  • Tösten, R. Çenberlitaş, İ. ve Gökoğlan, K. (2013), “Dicle Üniversitesi Öğren- cilerinin Harcama Analizi Ve Diyarbakır Ekonomisine Katkısı”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10): 90-114
  • Yamane, T. (2009). Temel Örnekleme Yöntemleri. Çev: A. Esin, C. Aydın, M.A. Bakır ve E. Gürbüzsel, İstanbul: Literatür Yayıncılık
  • Yazıcıoğlu, Y. Erdoğan, S. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemle- ri, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK] (2015). “Türlerine Göre Birim Sayıları Raporu”, 07.10.2015 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi.

The Contributions of Higher Education Institutions to the Regional Economies: A Case of Manyas Vocational School

Yıl 2016, , 305 - 328, 01.12.2016
https://doi.org/10.31795/baunsobed.645224

Öz

Vocational schools VS play a major role in qualifying the intermediate staff needed for manufacturing and service sectors. In additon, they have significant contributions to the local economy, thanks to the expenditures by the VS students, by the staff or by the school itself. With in this framework, to investigate the contribution of Manyas Vocational School in Manyas county in terms of local development issues and cooperation between the School and the county is quite important. This investigation enables us to develop better policies which positively contributes to the local industries and local development. This study is the first for Manyas and therefore it is also very significant. The aim of the study is to analyze direct, indirect, and induced economic contributions of the expenditures of the students and the institutional expenses of Manyas Vocational School to the Manyas economy. Data were collected by questionnaire method. The results show that the students of Manyas Vocational School contributed 723,11 TL per student to the local economy on a monthly basis. Depending on the findings, it is estimated that the total contribution arising from the 394 students, staff of the VS, and institutional expenditures by the VS itself to local GDP is 5.024.998 TL and to local Disposable Income is 2.884.349 TL. In this contribution, the biggest share goes to student expenditures and the projections reveal that if the number of students are doubled, the total effect will be doubled too

Kaynakça

  • Aydın, A. Özel, H. Ergün, S. ve Aydoğan T. (2015), Bandırma İktisadi ve İdari Bi- limler Fakültesi’nin Bandırma Ekonomisi’ne Katkılarının Hesaplanması: 2014 Yılı Örneği, Editör: Ahmet Aydın, 1. Baskı, Bursa: Dora Basım Yayın.
  • Akçakanat, T., Çarıkçı, İ. ve Dulupçu, M.A. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Bulundukları İl Merkezine Ekonomik Katkıları ve Harcama Eğilimleri: Isparta 2003–2009 Yılları Örneği”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bi- limler Dergisi, 22: 165-178.
  • Armstrong, H.W. Darrall, J. ve Grove-White, R. (1997), “Maximising the Local Economic, Environmental and Social Benefits of a University: Lancaster University”, GeoJournal, 41(4): 339-350.
  • Arocena, R. Göransson, B. ve Sutz, J. (2015), “Knowledge Policies And Univer- sities in Developing Countries: Inclusive Development And The ‘Deve- lopmental University’”, Technology in Society, 41: 10-20
  • Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi, Manyas MYO Müdürlüğü (2015).
  • Boucher, G. Conway, C. ve Van Der Meer, E. (2003), “Tiers of Engagement by Uni- versities in Their Region’s Development”, Regional Studies, 37(9): 887-897.
  • Bramwell, A. ve Wolfe, D.A. (2008), “Universities and Regional Economic De- velopment: The Entrepreneurial University of Waterloo”, Research Poli- cy, 37: 1175-1187
  • Carroll, M. ve Smith, B. (2006), “Estimating the Economic Impact of Univer- sities”, The Industrial Geographer (Eds. N. Reid ve J. Gatrell), 3(2): 1-12.
  • Cloete, N. Bailey, T. Pillay, P. Bunting, I. ve Maassen, P. (2011), Universities and Economic Development in Africa, Wynberg (South Africa): Centre For Higher Education Transformation (CHET)
  • Çalışkan, Ş. (2010), “Üniversite Öğrencilerinin Harcamalarının Kent Ekonomi- sine Katkısı (Uşak Üniversitesi Örneği)”, Elektronik Sosyal Bilimler Der- gisi, 9(31): 169-179.
  • Çalışkan, Ş. ve Demir, F. (2013), “Celal Bayar Üniversitesi Köprübaşı Meslek Yüksek Okulu Öğrenci Harcamalarının Bileşimi Ve İlçe Ekonomisinde- ki Yeri”, CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3): 357-371
  • leri Olarak Üniversiteler ve Kamu Araştırma Kurumları”, Yusuf, S. &
  • Nabeshima, K. (Eds.), Üniversiteler Ekonomik Büyümeye Nasıl Katkıda Bu
  • lunur içinde, Çeviri: K. Yamaç, Ankara: Efil Yayınevi, ss. 87-105.
  • Özer, H. Akan, Y. ve Çalmaşur, G. (2010), “Atatürk Üniversitesi Öğrencilerinin Gelir-Harcama İlişkisi”, CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(1): 231-249
  • Öztürk, S. Torun, İ. ve Özkök, Y. (2011), “Anadolu’da Kurulan Üniversitelerin İllerin Sosyo-Ekonomik Yapılarına Katkıları”, Mustafa Kemal Üniversite- si Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16): 145-158.
  • Pavel, C. ve Ticau, A. (2014), “Role of University in Relationship Building Between Individual and Community”, Social and Behavioral Sciences, 142: 118-122
  • Phelps, R.P. (1998), “The Effect of University Host Community Size on State Growth”, Economics of Education Review, 17( ): 149-158
  • Sankır, H. ve Demir Gürdal, A. (2014), “Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zongul- dak’a Etkileri ve Kentin Üniversite Algısı”, Yükseköğretim ve Bilim Der- gisi, 4(2): 90-98
  • Selçuk, G.N. (2012), “Atatürk Üniversitesi Öğrencilerinin Harcamalarının Ana- lizi ve Erzurum Ekonomisine Katkısı”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Dergisi, 16(3): 317-330.
  • Selçuk, G.N. ve Başar, S. (2012), “Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Harcama- larının Kars İli Ekonomisine Katkısı”, Kafkas Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(4): 90-106
  • Siegfried, J.J. Sanderson, A.R. ve McHenry, P. (2007), “The Economic Impact of Colleges and Universities”, Economics of Education Review, 26: 546-558
  • Simha, O.R. (2005), “The Economic Impact Of Eight Research Universities On The Boston Region”, Tertiary Education and Management, 11: 269-278
  • Soysal, A. Bakan, S. Özçalıcı, M. Kaymaz, Y. ve Söylemez, C. (2012) “Kilis 7 Aralık Üniversitesi Öğrencilerinin Kilis Ekonomisine Katkısı: 2011-2012 Eğitim-Öğretim Yılı Örneği”, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24: 261-276.
  • Tarı, R. Çalışkan, Ş. ve Bayraktar, Y. (2006), “Kocaeli Üniversitesi Öğrencileri- nin Gelir ve Tüketim İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme”, Kocae- li Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1): 168-179
  • Taşçı, D. Gökalp, E. Genç Kumtepe, E. Kumtepe, A. T. Toprak, E. Tosunoğlu, B.T. ve Sürmeli, A. (2008), Anadolu Üniversitesi’nin Eskişehir’e Etkileri ve Şehrin Üniversiteyi Algılayışı, Anadolu Üniversitesi Araştırma Projesi: 073623, F. Sürmeli (Ed.), Eskişehir.
  • Tösten, R. Çenberlitaş, İ. ve Gökoğlan, K. (2013), “Dicle Üniversitesi Öğren- cilerinin Harcama Analizi Ve Diyarbakır Ekonomisine Katkısı”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10): 90-114
  • Yamane, T. (2009). Temel Örnekleme Yöntemleri. Çev: A. Esin, C. Aydın, M.A. Bakır ve E. Gürbüzsel, İstanbul: Literatür Yayıncılık
  • Yazıcıoğlu, Y. Erdoğan, S. (2007). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemle- ri, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK] (2015). “Türlerine Göre Birim Sayıları Raporu”, 07.10.2015 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişildi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Gülnil Aydın Bu kişi benim

Burak Darıcı Bu kişi benim

Ahmet Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Aydın, G., Darıcı, B., & Aydın, A. (2016). YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARININ YEREL EKONOMİLERE KATKILARI: MANYAS MESLEK YÜKSEK OKULU ÖRNEĞİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36), 305-328. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645224

BAUNSOBED