Yapısalcılık-sonrası
eleştirmen, filozof, yazar, ruhbilimci ve romancı Kristeva’nın yapıtları, çeşitliliği ve disiplinlerarası olma özelliğiyle
bilinir. Kuramsal ve yazınsal çalışmalarında,
toplumsal konulara ışık tutar. Onları mercek altına alarak, kendi duygu ve
düşünce süzgecinden geçirdikten sonra, yazınsal siyasa ile de bağdaştırır.
Kristeva’nın üçüncü romanı
Possessions, kurgulama yöntemi
bakımından Bakhtine’in karnaval kuramına özgü çoksesli ve çokbiçimli özellikler
içeren, aynı zamanda toplumsal dil katmanları arasında kimi söylemsel ve
ruhbilimsel yöntemlerin kullanıldığı bir yapıttır. Alışageldik kurmacalara pek
benzemeyen anlatısı, yeni-ötesi uygulayımlar ve yazarın özyaşam öyküsüne
yönelik bir takım göndermeler içerir. Anlatıya elöyküsel “üçüncü tekil kişi
o-anlatıcı” ses egemen olsa da, özöyküsel “birinci tekil kişi ben-anlatıcı”
sese ve başkahramanın kendi özel yaşamından söz etme durumunda ise, içöyküsel
anlatıcı sese de yer verilir. Romanın anlatımında, çoğunlukla artsüremsel
öykülemenin biçimlerinin yanı sıra, katımsal anlatılar da görülür.
Bu çalışmamızda,
yeni-ötesi kuramın yazınsal eleştiri yöntemine de başvurarak, Kristeva’nın çok
katmanlı bu romanındaki ana izlekleri, bakış açılarını, anlatısal ses
düzeylerini, öyküleme türlerini, bunların romandaki kullanımlarını, yapısalcı,
modern ve yeni-ötesi eleştiri yöntemlerinden yararlanarak ana hatlarıyla
inceleyeceğiz.
Julia Kristeva Posessions Odaklayım Metafizik Polisiye Roman Karma Anlatı Art Süremsel Anlatı
A post-structuralist
critic, philosopher, writer, psychanalyst and novelist Julia Kristeva’s works
are well known with its distinctness and interdisciplinarity. Kristeva brings
light to social events in her theoretical and literary Works. Scrutinizing and
evaluating the events, she harmonizes with literary policy.
Kristeva’s third novel Possessions involves polyphonic and
polymorphic features inherent in Bakhtine’s carnivalesque theory at the same
time uses some discursive and
psychological techniques among social language systems. Her narration, unlike
usual fictions, includes postmodern performances and some references related
to writer’s autobiography. Though the external “third person “(he/she)
narrator” voice dominate the story, it’s given place to the autobiographical
“first person (I) narrator voice and the internal narrator voice in case that
the protagonist talks about her private life. In narration of the novel,
beside the diachronic narrative forms, the interbedded ones are seen, too.
In this study, applying
to literary criticism technique of postmodern theory and making use of
structuralist, modernist and postmodernist, we will analyze actually main themes,
perspectives, levels of narrative voice, types of narration and their usage in
novel.
Julia Kristeva Posessions Focus Metaphysic Detective Story Hybrid Narrative Diachronic Narrative
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Dil ve Edebiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 41 |
BAUNSOBED