Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Research and Approaches in Visual Arts Education in Turkey: 2000-2018 Term Content Analysis of Articles

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 44, 727 - 746, 31.12.2020
https://doi.org/10.31795/baunsobed.719793

Öz

: In this research, it was aimed to analyze the research trends in articles made in the field of visual arts education conducted between 2000-2018 in Turkey. Content analysis method was used in the research. Content analysis is frequently used in different areas of education as a study method. It is a method used to identify specific words or concepts, especially in texts or sets of text. In the research, 35 journals and 185 articles published in ULAKBİM database published in the field of Social Sciences or Fine Arts Education were examined. With this research subject, it is aimed to contribute to the preparation of a road map for the researches that will be made in the field by revealing the research trends in the field of art education. In the light of the findings, it has been determined that there has been a balanced increase in the number of articles published in 2000-2018 in the last eight years, the majority of which are single authors, descriptive research method, which is one of the quantitative research techniques as a pattern, is more preferred and likert type scales are used as data collection tool.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2007). Sanat eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi, Milli Eğitim, 173, 105-113.
  • Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(2), 124-135.
  • Apaydın, S. (2009). 2000–2008 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimi araştırmaları. The First International Congress of Educational Research, Çanakkale, Turkey. http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/574.pdf adresinden 25.05.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yayımlanan Bilimsel Dergilerde Yer Alan Makalelerin İncelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Aydın, A., Erdağ, C., & Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 37–58.
  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Bozkaya, M., Erdem-Aydın, İ., & Genç-Kumtepe, E. (2012). Research trends and issues in educational technology: A content analysis of TOJET (2008-2011). Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2), 264-277.
  • Chang, Y. H., Chang, C. Y., & Tseng, Y. H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315–331.
  • Cohen, L., Manion, L. Ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T. ve Ok, A. (2009). Content analysis of selected features of k‐8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15 (5), 525-548.
  • Erişti, S.D.B, (2017). Sanat ve Tasarım Öğrencilerinin Tez Oluşturma Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Gereksinimlerine Dayalı Olarak Kazanması Gereken Yeterliliklerin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1499-1514.
  • Falkingham, L. T., & Reeves, R. (1998). Context analysis- a technique for analyzing research in a field, applied to the literature on the management of R and D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97-120.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. Vd. (2012a). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. Vd. (2012b). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Güven, A., Kaplan, Ç., ve Acungil, Y. (2017). Türkiye’deki akademik teşvik çalışmalarının akademik personelin motivasyonu üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 73 (1). 245-268.
  • İncekara, S, D. (2017). Türkiye’de yapılan okul öncesi eğitim konulu lisansüstü tezlerin içerik analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Keselman, H. J., Huberty, C. J., Lix, L. M., Olejnik, S., Cribbie, L. A., Donauhe, B. vd. (1998). Statistical practices of educational researchers: An analysis of their ANOVA, MANOVA, and ANCOVA analyses. Review of Educational Research, 68(3), 350-386.
  • Küçükoğlu, A., Ozan C., (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 27-47.
  • Namdar, A. O., Önder, V. (2019). Türkiye’de ilköğretimde görsel sanatlar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 27 (2), 765-784.
  • Ozan, C., Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri, Sakarya University Journal of Education, 4/1 (Nisan /April 2014) ss. 116-136.
  • Özsoy, V. (2001). Güzel sanatlar (resim-îş) eğitiminde bilimsel araştırmalar. Eğitim ve Bilim/Education and Science, 26 (121), 51-57.
  • Seçer, İ., Ay, İ., Ozan, C., & Yılmaz, B. Y. (2012, Eylül). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki araştırma eğilimleri: Bir içerik analizi. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Şen, Ü. (2005). Sanat eğitiminde bilimsel araştırma yöntemlerinin kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 ( 1), 343-360.
  • Telli, H. (2004). Neden sanat eğitimi? İmece Üç Aylık Eğitim Bilim Sanat Kültür Dergisi. (Ağustos), ss. 39-42.
  • Vural, D. Ü. (2011). Sanat eğitiminin gerekliliği ve işlevi. Alakuş. A ve Mercin L. (E.d). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi İçinde (s. 35-37). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2012). An examination of articles published on preschool education in Turkey. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4 özel), 3227-3241.
  • Yücedağ, T., & Erdoğan, A. (2011). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’de yapılan çalışmaların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 825-838.

TÜRKİYE'DE GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMA VE YÖNELİMLER: 2000-2018 DÖNEMİ MAKALELERİN İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 44, 727 - 746, 31.12.2020
https://doi.org/10.31795/baunsobed.719793

Öz

Bu araştırmada 2000-2018 yılları arasında ülkemizde gerçekleştirilen görsel sanatlar eğitimi alanında yapılmış olan makalelerdeki araştırma eğilimlerinin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İçerik analizi, bir araştırma yöntemi olarak eğitimin farklı alanlarında sıklıkla kullanılmaktadır. Özellikle metinlerde veya metin kümelerinde belirli kelimeleri veya kavramları belirleyebilmek için kullanılan bir yöntemdir. Çalışmada Sosyal Bilimler alanında veya Güzel Sanatlar eğitimi alanında yayın yapan ULAKBİM veri tabanında bulunan 35 dergi ve bu kapsamda yayın olan 185 makale analiz kapsamında incelenmiştir. Bu araştırma konusuyla sanat eğitimi alanında araştırma eğilimlerini ortaya koyarak, alana yönelik yapılacak olan araştırmalar için bir yol haritası hazırlamaya katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında 2000-2018 yıllarında yayınlanmış olan makalelerin sayılarında son sekiz yılda dengeli bir artışın olduğu, büyük bir çoğunluğunun tek yazarlı olduğu, desen olarak nicel araştırma tekniklerinden betimsel tarama yöntemin daha çok tercih edildiği, veri toplama aracı olarak ise likert tipi ölçeklerin kullanıldığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2007). Sanat eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi, Milli Eğitim, 173, 105-113.
  • Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(2), 124-135.
  • Apaydın, S. (2009). 2000–2008 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimi araştırmaları. The First International Congress of Educational Research, Çanakkale, Turkey. http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/574.pdf adresinden 25.05.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yayımlanan Bilimsel Dergilerde Yer Alan Makalelerin İncelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Aydın, A., Erdağ, C., & Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 37–58.
  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Bozkaya, M., Erdem-Aydın, İ., & Genç-Kumtepe, E. (2012). Research trends and issues in educational technology: A content analysis of TOJET (2008-2011). Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2), 264-277.
  • Chang, Y. H., Chang, C. Y., & Tseng, Y. H. (2010). Trends of science education research: An automatic content analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315–331.
  • Cohen, L., Manion, L. Ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T. ve Ok, A. (2009). Content analysis of selected features of k‐8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15 (5), 525-548.
  • Erişti, S.D.B, (2017). Sanat ve Tasarım Öğrencilerinin Tez Oluşturma Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Gereksinimlerine Dayalı Olarak Kazanması Gereken Yeterliliklerin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1499-1514.
  • Falkingham, L. T., & Reeves, R. (1998). Context analysis- a technique for analyzing research in a field, applied to the literature on the management of R and D at the section level. Scientometrics, 42(2), 97-120.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. Vd. (2012a). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. Vd. (2012b). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-199.
  • Güven, A., Kaplan, Ç., ve Acungil, Y. (2017). Türkiye’deki akademik teşvik çalışmalarının akademik personelin motivasyonu üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 73 (1). 245-268.
  • İncekara, S, D. (2017). Türkiye’de yapılan okul öncesi eğitim konulu lisansüstü tezlerin içerik analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Keselman, H. J., Huberty, C. J., Lix, L. M., Olejnik, S., Cribbie, L. A., Donauhe, B. vd. (1998). Statistical practices of educational researchers: An analysis of their ANOVA, MANOVA, and ANCOVA analyses. Review of Educational Research, 68(3), 350-386.
  • Küçükoğlu, A., Ozan C., (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 27-47.
  • Namdar, A. O., Önder, V. (2019). Türkiye’de ilköğretimde görsel sanatlar ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin eğilimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 27 (2), 765-784.
  • Ozan, C., Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri, Sakarya University Journal of Education, 4/1 (Nisan /April 2014) ss. 116-136.
  • Özsoy, V. (2001). Güzel sanatlar (resim-îş) eğitiminde bilimsel araştırmalar. Eğitim ve Bilim/Education and Science, 26 (121), 51-57.
  • Seçer, İ., Ay, İ., Ozan, C., & Yılmaz, B. Y. (2012, Eylül). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanındaki araştırma eğilimleri: Bir içerik analizi. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education [Special issue], 1-22.
  • Şen, Ü. (2005). Sanat eğitiminde bilimsel araştırma yöntemlerinin kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 ( 1), 343-360.
  • Telli, H. (2004). Neden sanat eğitimi? İmece Üç Aylık Eğitim Bilim Sanat Kültür Dergisi. (Ağustos), ss. 39-42.
  • Vural, D. Ü. (2011). Sanat eğitiminin gerekliliği ve işlevi. Alakuş. A ve Mercin L. (E.d). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi İçinde (s. 35-37). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2012). An examination of articles published on preschool education in Turkey. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4 özel), 3227-3241.
  • Yücedağ, T., & Erdoğan, A. (2011). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye’de yapılan çalışmaların bazı değişkenlere göre incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 825-838.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Sehran Dilmaç 0000-0003-4934-6048

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2020
Kabul Tarihi 3 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Dilmaç, S. (2020). TÜRKİYE’DE GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMA VE YÖNELİMLER: 2000-2018 DÖNEMİ MAKALELERİN İÇERİK ANALİZİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(44), 727-746. https://doi.org/10.31795/baunsobed.719793

BAUNSOBED