Research and development activities, which have become indispensable in the innovation and creativity process of the information and competition age, have brought model and prototype applications with them. By testing working conditions, performance and production requirements of products to be developed through model and prototype production, the final point of the innovation and creativity process is reached. This research was carried out in order to reveal whether organizational factors in a prototype business affect the innovation and creativity performance, and to what extent they do; and to reveal the effects of the personnel and therefore the business on the innovation and creativity performance. This study, which is important in terms of understanding organizations’ innovation and creativity management and which organizational factors should be utilized in this context, was implemented in the KIWI CNC-Technik GmbH Prototype company operating in Lower Saxony, Germany. A total of 320 questionnaires were distributed to the employees of the company by subjective sampling method. Data obtained from the study were analyzed using the SPSS 22 package program; and the technology, organizational structure, product and service quality, intra-organizational communication, research/development, leadership and organizational climate factors; which are especially effective in the development of innovation and creativity activities of enterprises, were evaluated according to findings of the survey. Results have shown that in KIWI CNC-Technik GmbH innovation develops and creativity progresses accordingly. In addition, it was emphasized that all factors other than leadership, communication, and research/development affect innovation performance significantly, the least quality factor and the most organizational structure.
Bilgi ve rekabet çağının yenilik ve yaratıcılık sürecinde olmazsa olmazı haline gelen araştırma ve geliştirme faaliyetleri, model ve prototip uygulamalarını da beraberinde getirmiştir. Model ve prototip üretimiyle geliştirilecek olan ürünlerin çalışma şartları, performansı ve üretilme koşulları denenerek yenilik ve yaratıcılık sürecinin son noktasına ulaşılmaktadır. Bu araştırma bir prototip işletmesindeki örgütsel faktörlerin yenilik ve yaratıcılık performansını etkileyip etkilemediğini, etkiliyorsa ne derecede etkilediğini ve personelin, dolayısıyla işletmenin yenilik ve yaratıcılık performansına olan etkilerinin ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. Örgütlerde yenilik ve yaratıcılık yönetiminin anlaşılması ve bu konuda hangi örgütsel faktörlerden faydalanılması gerektiği hususunda önem arz eden çalışma, Almanya’nın Aşağı Saksonya Eyaletinde faaliyet gösteren KIWI CNC-Technik GmbH Prototip şirketinde uygulanmıştır. Firma çalışanlarına amaçlı örnekleme yöntemiyle toplam 320 anket dağıtılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak analiz edilmiş; işletmelerin yenilik ve yaratıcılık faaliyetlerinin geliştirilmesinde özellikle etkili olan teknoloji, örgüt yapısı, ürün ve hizmet kalitesi, örgüt içi iletişim, araştırma/geliştirme, liderlik ve örgüt iklimi faktörleri anket sonuçlarına göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre KIWI CNC-Technik GmbH’da yeniliğin geliştiği, yaratıcılığın da ona bağlı olarak ilerlediği bulgusuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte yenilik performansına liderlik, araştırma geliştirme ve iletişim harici tüm faktörlerin anlamlı bir şekilde etki ettiği, en az kalite unsurunun, en çok ise örgüt yapısının etkili olduğu vurgulanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Dizinler: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP, ERIH Plus