Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM REHBERLİĞİ ÖĞRENCİLERİ GÖBEKLİTEPE’NİN MARKA FARKINDALIĞINA SAHİP Mİ?

Yıl 2023, , 118 - 131, 25.01.2023
https://doi.org/10.33416/baybem.1226956

Öz

Destinasyonlar kültür turizmi kapsamında değerlendirdiğinde, özellikle destinasyonlardaki arkeolojik alanlar geçmişi merak eden insanlar açısından önemli bir yere sahiptir. Bu arkeolojik alanlardan biri olan Göbeklitepe, Şanlıurfa İline bağlı Örencik köyü yakınlarında yer almaktadır. Tarihi M.Ö. 10.000’e kadar dayanan Göbeklitepe’de yapılan arkeolojik kazılar sonucunda, arkeolojik alanın Anadolu’da şu ana kadar kabul gören en eski inanç ve yerleşim yeri olduğu tespit edilmiştir.“T’’şeklindeki taşlarla simgelenen Göbeklitepe’de yapılan kazılar sonucunda birçok hayvan heykeli, takılar ve çakmaktaşından aletler gibi daha birçok figür açığa çıkartılmıştır. Bu doğrultuda gerçekleştirilen araştırmanın amacı, turizm rehberliği bölümü öğrencilerinin Göbeklitepe destinasyon marka farkındalığına sahip olup olmadıklarını belirlemektir. Bu amaçla hazırlanan anket formu, Türkiye’de eğitim-öğretim gören 383 Turizm Rehberliği lisans ve ön lisans öğrencisine uygulanmıştır. Göbeklitepe’nin marka farkındalığının öğrencilerin sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiği ile eğitim seviyeleri farklılaştıkça Göbeklitepe’yi öğrenme kaynaklarının farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında rehberlik eğiticilerine ve öğrencilerine önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aaker , D. (1991). Managing brand equity. Newyork: The Free Press.
  • Boo, S., Busser , J., and Baloğlu , Ş. (2009). A model of customer- based brand equity and ıts application to multiple destinations. Tourism Management, 30(1), 219-231.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Collins, A. (2014). Göbeklitepe: Tanrıların Doğuşu, , çev. Leyla Tonguç Basmacı, İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Curry, A. (2016). World's oldest temple to be restored. National Geographic.
  • Çetinsöz, B. and Artuğer, S. (2013). Antalya İlinin Marka Değerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 24 (2), 200-210.
  • Etli, Ö. B. (2016). Göbeklitepe ve Ön-Türkler, şamanların gökyüzü tapınağı. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • George, D. and Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference. Boston: Pearson Education.
  • Halis, G. (2019). Göbeklitepe sembolizmi, Taş çağından bugüne uzanan anlamların analizi. İstanbul: A7 Kitap.
  • Kim , K., Kim , K., Kim , D., & Kim , J. (2008). Brand equity in hospital marketing. Journal Of Business Reserach, 75-82.
  • Konecnik , M., and Gartner , W. (2007). Customer-based brand equity for a destination. Annals Of Tourism Research, 400-421.
  • Kurt, A. O. (2017). The first temple in Minor Asia: Göbeklitepe, Cumhuriyet Theology Journal, 21 (2), 1107-1138.
  • Lewis, R. and Yesawick, P. (1989). Marketing leadership in hospitality and tourism. NewYork: Van NostrandRemhold.
  • Lewis, R. C. and Chambers, R. (1989). Marketing leadership in hospitality. NewYork: Van NostrandRemhold.
  • Mann, C. C. (2011). The birth of religion. National Geographic.
  • Peters, J. ve Schmidt, K. (2004). Animals ın the symbolic world of pre-pottery neolithic Göbeklitepe, South-Eastern Turkey: a preliminary assessment. Anthropozoologica, 39(1), 179-218.
  • Rızvanoğlı, M. S. (2014). Kültür ve inançlar diyarı Şanlıurfa, Şanlıurfa Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Şehir Kitaplığı Dizisi. Ankara: Navi Medya.
  • Sajjad Kabir, S. M. (2016). Methods of data collection (First Edition). Bangladesh: Book Zone Publication. Schimdt, K. (2012). Anatolia, a companion to the archaelogy of ancient Near East, Blackwell, 144-160.
  • Schmidt, K. (2010). Göbeklitepe – The stone age sanctuaries. new results of ongoing excavations with a special focus on sculptures and high reliefs. Documenta Praehistorica, XXXVII, 239-256.
  • Schober, P. & Boer, C. (2018). Correlation coefficients: appropriate use and ınterpretation. Anesthesia & Analgesia Special Article, 126 (5).
  • Şengül , S., and Türkay , O. (2018). Yöresel mutfak marka değeri algısının destinasyon farkındalığı ve destinasyon sadakati üzerindeki etkisi. Atatürk University Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 223-235.
  • Tabachnick, B. and Fidell, L. (2015). Using multivariate statistic, (Çev. Ed. Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ünal, A. (2020). A research on determination of the factors that affect destination choices of tourists: the case of Göbeklitepe. Journal of Tourism Theory and Research, 6(2), 130-139.
  • Valkenburg, P. and Buijzen, M. (2005). Identifying determinants of young children's brand awareness: television, parents, and peers. Journal of Applied Developmental Psychology, 456-468.
  • Yağmurlu, A. (2020). .Göbeklitepe: An example of world heritage and public diplomacy. Süleyman Demirel University Faculty Of Arts And Sciences Journal Of Social Science, 49, 46-64.
  • https://web.archive.org/web/20180331174301/http://whc.unesco.org/en/tentativelists/5612/

DO TOURISM GUIDANCE STUDENTS HAVE THE BRAND AWARENESS OF GÖBEKLİTEPE?

Yıl 2023, , 118 - 131, 25.01.2023
https://doi.org/10.33416/baybem.1226956

Öz

When the destinations are evaluated within the scope of cultural tourism, the archaeological sites in the destinations have an important place for people curious about the past. Göbeklitepe, one of these archaeological sites, is located near Örencik village of Şanlıurfa Province. As a result of the archaeological excavations made in Göbeklitepe, whose history dates back to 10,000 BC, it has been determined that the archaeological site is the oldest place of worship and settlement in Anatolia so far. As a consequence of the excavations carried out in Göbeklitepe, symbolized by "T"-shaped stones, many more figures such as animal statues, jewelry and flint tools were unearthed. Göbeklitepe, the most exciting and intriguing archaeological discovery of recent times, is a unique sacred place of the Neolithic Period in terms of the location, dimensions, dating, and monumentality of architectural remains and sculptural pieces, and is the largest human-made cult center in the world to date. The purpose of the research carried out in this direction is to determine whether the students of the tourism guidance department have Göbeklitepe destination brand awareness. A questionnaire prepared for this purpose was applied to 383 graduate and undergraduate students of Tourism Guidance in Turkey. It was concluded that the brand awareness of Göbeklitepe differed according to the class level of the students, and the sources of learning about Göbeklitepe differed as their education levels differed. Within the scope of the study, suggestions were made to the instructors and students of the tourism guidance department.

Kaynakça

  • Aaker , D. (1991). Managing brand equity. Newyork: The Free Press.
  • Boo, S., Busser , J., and Baloğlu , Ş. (2009). A model of customer- based brand equity and ıts application to multiple destinations. Tourism Management, 30(1), 219-231.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Collins, A. (2014). Göbeklitepe: Tanrıların Doğuşu, , çev. Leyla Tonguç Basmacı, İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Curry, A. (2016). World's oldest temple to be restored. National Geographic.
  • Çetinsöz, B. and Artuğer, S. (2013). Antalya İlinin Marka Değerinin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 24 (2), 200-210.
  • Etli, Ö. B. (2016). Göbeklitepe ve Ön-Türkler, şamanların gökyüzü tapınağı. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • George, D. and Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference. Boston: Pearson Education.
  • Halis, G. (2019). Göbeklitepe sembolizmi, Taş çağından bugüne uzanan anlamların analizi. İstanbul: A7 Kitap.
  • Kim , K., Kim , K., Kim , D., & Kim , J. (2008). Brand equity in hospital marketing. Journal Of Business Reserach, 75-82.
  • Konecnik , M., and Gartner , W. (2007). Customer-based brand equity for a destination. Annals Of Tourism Research, 400-421.
  • Kurt, A. O. (2017). The first temple in Minor Asia: Göbeklitepe, Cumhuriyet Theology Journal, 21 (2), 1107-1138.
  • Lewis, R. and Yesawick, P. (1989). Marketing leadership in hospitality and tourism. NewYork: Van NostrandRemhold.
  • Lewis, R. C. and Chambers, R. (1989). Marketing leadership in hospitality. NewYork: Van NostrandRemhold.
  • Mann, C. C. (2011). The birth of religion. National Geographic.
  • Peters, J. ve Schmidt, K. (2004). Animals ın the symbolic world of pre-pottery neolithic Göbeklitepe, South-Eastern Turkey: a preliminary assessment. Anthropozoologica, 39(1), 179-218.
  • Rızvanoğlı, M. S. (2014). Kültür ve inançlar diyarı Şanlıurfa, Şanlıurfa Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Şehir Kitaplığı Dizisi. Ankara: Navi Medya.
  • Sajjad Kabir, S. M. (2016). Methods of data collection (First Edition). Bangladesh: Book Zone Publication. Schimdt, K. (2012). Anatolia, a companion to the archaelogy of ancient Near East, Blackwell, 144-160.
  • Schmidt, K. (2010). Göbeklitepe – The stone age sanctuaries. new results of ongoing excavations with a special focus on sculptures and high reliefs. Documenta Praehistorica, XXXVII, 239-256.
  • Schober, P. & Boer, C. (2018). Correlation coefficients: appropriate use and ınterpretation. Anesthesia & Analgesia Special Article, 126 (5).
  • Şengül , S., and Türkay , O. (2018). Yöresel mutfak marka değeri algısının destinasyon farkındalığı ve destinasyon sadakati üzerindeki etkisi. Atatürk University Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 223-235.
  • Tabachnick, B. and Fidell, L. (2015). Using multivariate statistic, (Çev. Ed. Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ünal, A. (2020). A research on determination of the factors that affect destination choices of tourists: the case of Göbeklitepe. Journal of Tourism Theory and Research, 6(2), 130-139.
  • Valkenburg, P. and Buijzen, M. (2005). Identifying determinants of young children's brand awareness: television, parents, and peers. Journal of Applied Developmental Psychology, 456-468.
  • Yağmurlu, A. (2020). .Göbeklitepe: An example of world heritage and public diplomacy. Süleyman Demirel University Faculty Of Arts And Sciences Journal Of Social Science, 49, 46-64.
  • https://web.archive.org/web/20180331174301/http://whc.unesco.org/en/tentativelists/5612/
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zennübe Işık 0000-0002-4240-878X

Leyla Tokgöz 0000-0002-0044-6235

Fatma Başar 0000-0003-3715-3150

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Işık, Z., Tokgöz, L., & Başar, F. (2023). DO TOURISM GUIDANCE STUDENTS HAVE THE BRAND AWARENESS OF GÖBEKLİTEPE?. İşletme Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 118-131. https://doi.org/10.33416/baybem.1226956

İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dizinler: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP, ERIH Plus