Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖRGÜTLERİN POTANSİYEL İNSAN KAYNAĞINA ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 31 - 48, 07.07.2018

Öz

Z kuşağında yer alan üniversite
öğrencilerinin yoğun bir şekilde kullandığı sosyal medya ve akıllı telefon en
çok dikkat çeken bilişim araçlarıdır. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya
kullanımının ve kullanım süresinin akıllı telefon bağımlılığı eğilimi üzerindeki
etkisini incelemektir. Bununla
birlikte yoğun sosyal medya kullanımının akıllı telefon bağımlılığına ve Z
kuşağına etkisi ile ilgili öneriler sunmaktır. Bu alan çalışmasında, Artvin Çoruh Üniversitesi Hopa İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesinde (İİBF) öğrenim gören 214 öğrenciden anket yoluyla sosyal medya kullanımı ve akıllı telefon
bağımlılığı algılarına ilişkin veriler toplanmıştır. Elde edilen verilerin içerik analizi SPSS
24.0 programı ile faktör, güvenilirlik, korelasyon, tek yönlü ANOVA ve regresyon
analizleri yapılarak tablolar halinde sunumu yapılmıştır. Elde edilen bulgular,
sosyal medya kullanımı ve kullanım süresinin ve akıllı telefon
bağımlılığı eğilimini olumlu ve anlamlı bir şekilde etkilediğini göstermiştir. Aynı zamanda, öğrencilerin çoğu
sosyal medyayı günde 30 dakika ve 3 saat arasında kullandığı ve ç
oklu
karşılaştırmalar sonucuna göre günde 3 saatten fazla sosyal medya kullanımının
akıllı telefon bağımlılığı eğilimini artırdığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z., ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165-182.
  • Anders, G. (2012). Smart social media helps jobs find you. Harvard Business Review. Erişim tarihi: 18.01.2017, https://hbr.org/2012/03/smart-social-media-helps-jobs.
  • Benson, V., Morgan, S., Filippaios, F. (2014). Social career management: Social media and employability skills gap. Computer in Human Behavior, 30, 519–525.
  • Bresman, H. ve Rao, V. D. (2017). A Survey of 19 Countries Shows How Generations X, Y, and Z Are-and Aren’t-Different. Harvard Business Review, Generational Issues Digital Article. Erişim tarihi: 21.01.2018, https://hbr.org/2017/08/a-survey-of-19-countries-shows-how-generations-x-y-and-z-are-and-arent-different.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpinar, A., Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Bulletin of Clinical Psychopharmacology. 24(3), 226-234
  • Kettunen, J., Sampson, J., Jr., ve Vuorinen, R. (2015). Career practitioners' conceptions of competency for social media in career services. British Journal of Guidance and Counselling, 43 (1), 43-56. doi:10.1080/03069885.2014.939945
  • Kim, D., Lee, Y., Lee, J., Nam, J.K., Chung, Y. (2014). Development of korean smartphone addiction proneness scale for youth. PLoS ONE, 9(5), e97920.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Kwon M., Lee, J.Y., Won, W.Y., Park J.W., Min, J.A., Hahn, C., 2013. Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PLoS One. 8(2), e56936.
  • Levickaite, R. (2010). Generations X, Y, Z: How Social Networks Form The Concept of the World without Borders (The Case of Lithuania), LIMES: Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183.
  • Ozkan, M. ve Solmaz, B. (2015). Mobile Addiction of Generation Z and its Effects on their Social Lifes: (An Application among University Students in the 18-23 Age Group), Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205, 92-98.
  • Özmen, Ş. (2012). Ağ ekonomisinde yeni ticaret yolu e-ticaret. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Patranabis, I. C. (2012). The Future of Workforce Management: Perspectives and Way Ahead, R. K. Mishra, S. Sarkar, ve P. Singh (Ed.). Today’s HR for a Sustainable Tomorrow, 1. Baskı, Allied Publishers, New Delhi.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6, doi: 10.1108/10748120110424816
  • Salehan, M. ve Negahban, A. (2013). Social networking on smartphones: When mobile phones become addictive. Computer in Human Behavior, 29(6), 2632-2639.
  • Sözbilir, F. (2018). Sosyal Medya, Akıllı Telefon Ve Örgütlerin Gelecekteki İnsan Kaynağı Profili: Z Kuşağı. Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 3(1), 104-123.
  • Wolf, M., Sims, J., ve Yang, H. 2014. The role of social media in human resources management. UK Academy for Information Systems Conference Proceedings, 1-25.
Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 31 - 48, 07.07.2018

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z., ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 165-182.
  • Anders, G. (2012). Smart social media helps jobs find you. Harvard Business Review. Erişim tarihi: 18.01.2017, https://hbr.org/2012/03/smart-social-media-helps-jobs.
  • Benson, V., Morgan, S., Filippaios, F. (2014). Social career management: Social media and employability skills gap. Computer in Human Behavior, 30, 519–525.
  • Bresman, H. ve Rao, V. D. (2017). A Survey of 19 Countries Shows How Generations X, Y, and Z Are-and Aren’t-Different. Harvard Business Review, Generational Issues Digital Article. Erişim tarihi: 21.01.2018, https://hbr.org/2017/08/a-survey-of-19-countries-shows-how-generations-x-y-and-z-are-and-arent-different.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpinar, A., Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Bulletin of Clinical Psychopharmacology. 24(3), 226-234
  • Kettunen, J., Sampson, J., Jr., ve Vuorinen, R. (2015). Career practitioners' conceptions of competency for social media in career services. British Journal of Guidance and Counselling, 43 (1), 43-56. doi:10.1080/03069885.2014.939945
  • Kim, D., Lee, Y., Lee, J., Nam, J.K., Chung, Y. (2014). Development of korean smartphone addiction proneness scale for youth. PLoS ONE, 9(5), e97920.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Kwon M., Lee, J.Y., Won, W.Y., Park J.W., Min, J.A., Hahn, C., 2013. Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PLoS One. 8(2), e56936.
  • Levickaite, R. (2010). Generations X, Y, Z: How Social Networks Form The Concept of the World without Borders (The Case of Lithuania), LIMES: Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183.
  • Ozkan, M. ve Solmaz, B. (2015). Mobile Addiction of Generation Z and its Effects on their Social Lifes: (An Application among University Students in the 18-23 Age Group), Procedia - Social and Behavioral Sciences, 205, 92-98.
  • Özmen, Ş. (2012). Ağ ekonomisinde yeni ticaret yolu e-ticaret. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Patranabis, I. C. (2012). The Future of Workforce Management: Perspectives and Way Ahead, R. K. Mishra, S. Sarkar, ve P. Singh (Ed.). Today’s HR for a Sustainable Tomorrow, 1. Baskı, Allied Publishers, New Delhi.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6, doi: 10.1108/10748120110424816
  • Salehan, M. ve Negahban, A. (2013). Social networking on smartphones: When mobile phones become addictive. Computer in Human Behavior, 29(6), 2632-2639.
  • Sözbilir, F. (2018). Sosyal Medya, Akıllı Telefon Ve Örgütlerin Gelecekteki İnsan Kaynağı Profili: Z Kuşağı. Örgütsel Davranış Araştırmaları Dergisi, 3(1), 104-123.
  • Wolf, M., Sims, J., ve Yang, H. 2014. The role of social media in human resources management. UK Academy for Information Systems Conference Proceedings, 1-25.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fikret Sözbilir 0000-0003-2665-1795

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sözbilir, F. (2018). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖRGÜTLERİN POTANSİYEL İNSAN KAYNAĞINA ETKİSİ: BİR ALAN ARAŞTIRMASI. İşletme Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 31-48.

İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dizinler: Index Copernicus, DOAJ, Crossref, CiteFactor, EBSCO, Google Scholar, ASSOS, OJOP, ERIH Plus