Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenlemeye İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2022, , 1368 - 1397, 31.12.2022
https://doi.org/10.35675/befdergi.1145888

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin okul dışı öğrenmeyi düzenlemeye ilişkin algılarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Nicel araştırma yöntemi kullanılan araştırmada, tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sivas ili Merkez ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokulda görev yapan 352 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Bolat ve Köroğlu (2020) tarafından geliştirilen “Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Ölçeği (ODÖDÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Scheffe testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; ODÖDÖ’nün maddelerine ilişkin bilgi, planlama, değerlendirme alt boyutlarında ve ölçeğin tümünde ortaokul öğretmenlerinin “orta düzeyde katılıyorum” düzeyinde; uygulama alt boyutunda ise “çok katılıyorum” düzeyinde algıya sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin okul dışı öğrenmeyi düzenlemeye ilişkin algılarının eğitim düzeyi, okul dışı öğrenmeyi düzenleme ile ilgili eğitim alma durumu, okul dışı öğrenmeyi düzenleme ile ilgili etkinlik düzenleme durumu ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aslan, Ö. (2021). Okul dışı öğrenme ortamları düzenlemeye yönelik eğitim yöneticileri ve öğretmen algıları. (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli, Pamukkale Üniversitesi. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11499/38541/%c3%96zcan%20ASLAN%20Proje.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden 20 Kasım 2021 tarihinde alındı.
  • Avan, Ç., Gülgün, C., Yılmaz, A., & Doğanay, K. (2019). STEM eğitiminde okul dışı öğrenme ortamları: Kastamonu bilim kampı. Journal of STEAM Education, 2(1), 39-51.
  • Ay, Y., Anagün, Ş. S., & Demir, Z. M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde okul dışı öğrenme hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(15), 103-118. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8702
  • Batman, D. (2020). Fizik öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 59-79.
  • Bentsen, P., Jensen, F. S., Mygind, E., & Randrup, T. B. (2010). The extent and dissemination of udeskole in Danish schools. Urban Forestry & Urban Greening, 9(3), 235-243.
  • Bezzekçi, S. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin eğitim yöneticilerinin algıları, (Merkezefendi ve Sarayköy ilçe örneği). (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli, Pamukkale Üniversitesi. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/handle/11499/35082 adresinden 20 Kasım 2021 tarihinde alındı.
  • Bolat, Y., & Köroğlu, M. (2020). Out-of-school learning and scale of regulating out-of-school learning: validity and reliability study. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5(13), 1630-1663. doi:10.35826/ijetsar.258
  • Bozdoğan, A. E. (2015). Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz-yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(1), 111-129. doi: http://dx.doi.org/10.5578/keg.9475
  • Braund, M., & Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: the contribution of out‐of‐school learning. International Journal of Science Education, 28(12), 1373–1388. doi:10.1080/09500690500498419
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E.,Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Callanan, M., Cervantes, C., & Loomis, M. (2011). Informal learning. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 2(6), 646-655. https://doi.org/10.1002/wcs.143
  • Clarke-Vivier, S., & Lee, J. C. (2018). Because life doesn’t just happen in a classroom: elementary and middle school teacher perspectives on the benefits of, and obstacles to, out-of-school learning. Issues in Teacher Education, 27(3), 55-72.
  • Collado, S., Corraliza, J. A., & Bethelmy, L. (2017). Effects of nearby nature on urban children’s stress. Asian Journal of Environment-Behaviour Studies, 2(3), 37-46. doi:10.21834/aje-bs.v2i3.186
  • Çiçek Şentürk, Ö., & Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 504-522. doi:10.29299/kefad.2017.18.3.027
  • Çifçi, T., & Dikmenli, Y. (2016). Coğrafya öğretmenlerinin okul dışı coğrafya öğretimine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 363-382.
  • Çiğdemoğlu, C., Tekeli, A., & Köseoğlu, F. (2019). Okul-dışı öğrenmeye yönelik öğretmen mesleki gelişim programından mentorlük desteği alan öğretmenin öğrencilerine yansıyan etkileri-Bir örnek olay çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2311-2330. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3521
  • Dabney, K. P., Tai, R. H., Almarode, J. T., Miller-Friedmann, J. L., Sonnert, G., Sadler, P. M., & Hazari, Z. (2012). Out-of-school time science activities and their association with career interest in STEM. International Journal of Science Education, Part B, 2(1), 63-79. doi: 10.1080/21548455.2011.629455
  • Dannwolf, L., Matusch, T., Keller, J., Redlich, R., & Siegmund, A. (2020). Bringing earth observation to classrooms—the importance of out-of-school learning places and e-learning. Remote Sensing, 12(19), 3117. https://doi.org/10.3390/rs12193117
  • Demir, M. K. (2007). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde gözlem gezisi yöntemini uygulama durumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 323-343.
  • Dotterer, A. M., McHale, S. M., & Crouter, A. C. (2007). Implications of out-of-school activities for school engagement in African American adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 36(4), 391-401. doi: 10.1007/s10964-006-9161-3
  • Erden, M., & Akman, Y. (2011). Eğitim psikolojisi gelişim- öğrenme- öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: formal, non-formal, and informal education. Journal of science education and technology, 16(2), 171-190.
  • Füz, N. (2018). Out-of-school learning in Hungarian primary education: Practice and barriers. Journal of ExperFveddeiential Education, 41(3), 277-294. https://doi.org/10.1177/1053825918758342
  • Gültekin, M. (2020). Program geliştirmeye ilişkin temel kavramlar. B. Oral ve T. Yazar (Ed.). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme (s. 2-37). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürsoy Ataman, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Electronic Turkish Studies, 13(11), 623-649 doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13225
  • Hansen, F. A., Kortbek, K. J., & Grønbæk, K. (2010, 1-3 December). Mobile urban drama for multimedia-based out-of-school learning. In Proceedings of the 9th International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (s. 1-10), Limassol, Cyprus. https://doi.org/10.1145/1899475.1899492
  • Henriksson, A. C. (2018). Primary school teachers’ perceptions of out of school learning within science education. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 6(2), 9-26. doi: https://doi.org/10.31129/LUMAT.6.2.313
  • James, J. K., & Williams, T. (2017). School-based experiential outdoor education: A neglected necessity. Journal of Experiential Education, 40(1), 58-71. doi: 10.1177/1053825916676190
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. (Doktora tezi), Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
  • Maden, S. (2012). Temel dil becerilerinin eğitimi açısından ders dışı (informal) etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci tercihleri. Milli Eğitim Dergisi, 42(196), 36-55.
  • Ocak, İ., & Korkmaz, Ç. (2018). Fen bilimleri ve okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 18-38.
  • Oktay, Ö., Üner, S., & Şen, A. (2021). Fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji öğretim programları ile ders kitaplarının okul dışı öğrenme yönünden incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 671-710.
  • Osborne, J. W., & Overbay, A. (2004). The power of outliers (and why researchers should always check for them). Practical Assessment, Research, and Evaluation, 9(1), 1-8. doi: https://doi.org/10.7275/qf69-7k43
  • Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ‘okul dışı tarih öğretimi’ne ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Turkish History Education Journal, 4(1), 89-121. https://doi.org/10.17497/tuhed.185618
  • Öner, G., & Öztürk, M. (2019). Okul dışı öğrenme ve öğretim mekânları olarak bilim merkezleri: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1109-1135. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555135
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: içerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81.
  • Sarıoğlan, A. B., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Selanik Ay, T., & Erbasan, Ö. (2016). Views of classroom teachers about the use of out of school learning environments. Journal of Education and Future, 10, 35-50.
  • Seyhan, A. (2020). Öğretmen adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenmenin etkililiği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3), 27-51.
  • Smith, L. K. (2005). The impact of early life history on teachers’ beliefs: in‐school and out‐of‐school experiences as learners and knowers of science. Teachers and teaching, 11(1), 5-36.
  • Soylu, Ü. İ., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı ortamlarda öğretim deneyimi olan fen bilimleri öğretmenlerinin bu ortamlara yönelik görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 174-196. https://doi.org/10.47714/uebt.799642
  • Stavrova, O., & Urhahne, D. (2010). Modification of a school programme in the deutsches museum to enhance students’ attitudes and understanding. International Journal of Science Education, 32(17), 2291-2310. doi:10.1080/09500690903471583
  • Tanrıverdi, E. (2019). Parametrik olmayan testler: Teori ve uygulama (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Malatya, İnönü Üniversitesi.
  • Tatar, N., & Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
  • Taylor, C., Power, S., & Rees, G. (2010). Out-of-school learning: The uneven distribution of school provision and local authority support. British Educational Research Journal, 36(6), 1017-1036. https://doi.org/10.1080/01411920903342046
  • Tosun, H. B. (2015). Hayat bilgisi dersinde gerçekleştirilen müze uygulamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Tran, N. A. (2011). The relationship between students' connections to out‐of‐school experiences and factors associated with science learning. International Journal of Science Education, 33(12), 1625-1651. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.516030
  • Turgut, Y. (2014). Verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması: Nicel ve nitel. A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri (s. 193-247). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J., & Meisalo, V. (2006). Students' interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, 40(3), 124-129. doi:10.1080/00219266.2006.9656029
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2018). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının okul dışı öğrenme ile ilgili görüşleri. Mavi Atlas, 9(1), 232-249. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.859615
  • Ürey, M., & Kaymakcı, S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde kullanılan okul dışı öğrenme ortamları ve uygulamaları hakkındaki görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 7-32.
  • Vedder‐Weiss, D., & Fortus, D. (2013). School, teacher, peers, and parents' goals emphases and adolescents’ motivation to learn science in and out of school. Journal of Research in Science Teaching, 50(8), 952-988. https://doi.org/10.1002/tea.21103
  • Yokuş, G. (2020). Integrating outdoor school learning ınto formal curriculum: designing outdoor learning experiences and developing outdoor learning framework for pre-service teachers. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5(13), 1330-1388.

Investigation of Secondary School Teachers’ Perceptions on Regulating out-of-School Learning in terms of Various Variables

Yıl 2022, , 1368 - 1397, 31.12.2022
https://doi.org/10.35675/befdergi.1145888

Öz

The purpose of this research is to examine secondary school teachers’ perceptions of regulating out-of-school learning in terms of various variables. In the study, in which quantitative research method was used, scanning model was preferred. The sample of the research consists of 352 teachers working in a secondary school affiliated to the Ministry of National Education in the central district of Sivas province in the spring term of the 2020-2021 academic years. The “Out of School Learning Regulation Scale” (OOSLRS), which was developed by Bolat and Köroğlu (2020) was used to collect the research data. In the analysis of data; descriptive statistics, independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Scheffe test were used. As a result of the research; in the sub-dimensions of knowledge, planning, and evaluation regarding the items of OOSLRS and in the whole scale, secondary school teachers are at the level of “I agree moderately”; in the application sub-dimension, it was determined that they had a perception of “I agree very much”. In the study, it has been determined that there is a significant difference in secondary school teachers' perceptions of a regulating out-of-school learning in terms of education level, educational status related to arranging out-of-school learning, organizing activities related to regulating out-of-school learning, and class size.

Kaynakça

  • Aslan, Ö. (2021). Okul dışı öğrenme ortamları düzenlemeye yönelik eğitim yöneticileri ve öğretmen algıları. (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli, Pamukkale Üniversitesi. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11499/38541/%c3%96zcan%20ASLAN%20Proje.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden 20 Kasım 2021 tarihinde alındı.
  • Avan, Ç., Gülgün, C., Yılmaz, A., & Doğanay, K. (2019). STEM eğitiminde okul dışı öğrenme ortamları: Kastamonu bilim kampı. Journal of STEAM Education, 2(1), 39-51.
  • Ay, Y., Anagün, Ş. S., & Demir, Z. M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde okul dışı öğrenme hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(15), 103-118. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8702
  • Batman, D. (2020). Fizik öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 59-79.
  • Bentsen, P., Jensen, F. S., Mygind, E., & Randrup, T. B. (2010). The extent and dissemination of udeskole in Danish schools. Urban Forestry & Urban Greening, 9(3), 235-243.
  • Bezzekçi, S. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin eğitim yöneticilerinin algıları, (Merkezefendi ve Sarayköy ilçe örneği). (Tezsiz Yüksek Lisans Projesi). Denizli, Pamukkale Üniversitesi. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/handle/11499/35082 adresinden 20 Kasım 2021 tarihinde alındı.
  • Bolat, Y., & Köroğlu, M. (2020). Out-of-school learning and scale of regulating out-of-school learning: validity and reliability study. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5(13), 1630-1663. doi:10.35826/ijetsar.258
  • Bozdoğan, A. E. (2015). Okul dışı çevrelere eğitim amaçlı gezi düzenleyebilme öz-yeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 9(1), 111-129. doi: http://dx.doi.org/10.5578/keg.9475
  • Braund, M., & Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: the contribution of out‐of‐school learning. International Journal of Science Education, 28(12), 1373–1388. doi:10.1080/09500690500498419
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E.,Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Callanan, M., Cervantes, C., & Loomis, M. (2011). Informal learning. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 2(6), 646-655. https://doi.org/10.1002/wcs.143
  • Clarke-Vivier, S., & Lee, J. C. (2018). Because life doesn’t just happen in a classroom: elementary and middle school teacher perspectives on the benefits of, and obstacles to, out-of-school learning. Issues in Teacher Education, 27(3), 55-72.
  • Collado, S., Corraliza, J. A., & Bethelmy, L. (2017). Effects of nearby nature on urban children’s stress. Asian Journal of Environment-Behaviour Studies, 2(3), 37-46. doi:10.21834/aje-bs.v2i3.186
  • Çiçek Şentürk, Ö., & Saraç, E. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarındaki yaşantıları ile ilgili görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 504-522. doi:10.29299/kefad.2017.18.3.027
  • Çifçi, T., & Dikmenli, Y. (2016). Coğrafya öğretmenlerinin okul dışı coğrafya öğretimine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 363-382.
  • Çiğdemoğlu, C., Tekeli, A., & Köseoğlu, F. (2019). Okul-dışı öğrenmeye yönelik öğretmen mesleki gelişim programından mentorlük desteği alan öğretmenin öğrencilerine yansıyan etkileri-Bir örnek olay çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2311-2330. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3521
  • Dabney, K. P., Tai, R. H., Almarode, J. T., Miller-Friedmann, J. L., Sonnert, G., Sadler, P. M., & Hazari, Z. (2012). Out-of-school time science activities and their association with career interest in STEM. International Journal of Science Education, Part B, 2(1), 63-79. doi: 10.1080/21548455.2011.629455
  • Dannwolf, L., Matusch, T., Keller, J., Redlich, R., & Siegmund, A. (2020). Bringing earth observation to classrooms—the importance of out-of-school learning places and e-learning. Remote Sensing, 12(19), 3117. https://doi.org/10.3390/rs12193117
  • Demir, M. K. (2007). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde gözlem gezisi yöntemini uygulama durumları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 323-343.
  • Dotterer, A. M., McHale, S. M., & Crouter, A. C. (2007). Implications of out-of-school activities for school engagement in African American adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 36(4), 391-401. doi: 10.1007/s10964-006-9161-3
  • Erden, M., & Akman, Y. (2011). Eğitim psikolojisi gelişim- öğrenme- öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: formal, non-formal, and informal education. Journal of science education and technology, 16(2), 171-190.
  • Füz, N. (2018). Out-of-school learning in Hungarian primary education: Practice and barriers. Journal of ExperFveddeiential Education, 41(3), 277-294. https://doi.org/10.1177/1053825918758342
  • Gültekin, M. (2020). Program geliştirmeye ilişkin temel kavramlar. B. Oral ve T. Yazar (Ed.). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme (s. 2-37). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gürsoy Ataman, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Electronic Turkish Studies, 13(11), 623-649 doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13225
  • Hansen, F. A., Kortbek, K. J., & Grønbæk, K. (2010, 1-3 December). Mobile urban drama for multimedia-based out-of-school learning. In Proceedings of the 9th International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (s. 1-10), Limassol, Cyprus. https://doi.org/10.1145/1899475.1899492
  • Henriksson, A. C. (2018). Primary school teachers’ perceptions of out of school learning within science education. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 6(2), 9-26. doi: https://doi.org/10.31129/LUMAT.6.2.313
  • James, J. K., & Williams, T. (2017). School-based experiential outdoor education: A neglected necessity. Journal of Experiential Education, 40(1), 58-71. doi: 10.1177/1053825916676190
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. (Doktora tezi), Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Kubat, U. (2018). Okul dışı öğrenme ortamları hakkında fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 111-135.
  • Maden, S. (2012). Temel dil becerilerinin eğitimi açısından ders dışı (informal) etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci tercihleri. Milli Eğitim Dergisi, 42(196), 36-55.
  • Ocak, İ., & Korkmaz, Ç. (2018). Fen bilimleri ve okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(1), 18-38.
  • Oktay, Ö., Üner, S., & Şen, A. (2021). Fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji öğretim programları ile ders kitaplarının okul dışı öğrenme yönünden incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 671-710.
  • Osborne, J. W., & Overbay, A. (2004). The power of outliers (and why researchers should always check for them). Practical Assessment, Research, and Evaluation, 9(1), 1-8. doi: https://doi.org/10.7275/qf69-7k43
  • Öner, G. (2015). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ‘okul dışı tarih öğretimi’ne ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Turkish History Education Journal, 4(1), 89-121. https://doi.org/10.17497/tuhed.185618
  • Öner, G., & Öztürk, M. (2019). Okul dışı öğrenme ve öğretim mekânları olarak bilim merkezleri: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1109-1135. https://doi.org/10.17494/ogusbd.555135
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: içerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81.
  • Sarıoğlan, A. B., & Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15.
  • Selanik Ay, T., & Erbasan, Ö. (2016). Views of classroom teachers about the use of out of school learning environments. Journal of Education and Future, 10, 35-50.
  • Seyhan, A. (2020). Öğretmen adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenmenin etkililiği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3), 27-51.
  • Smith, L. K. (2005). The impact of early life history on teachers’ beliefs: in‐school and out‐of‐school experiences as learners and knowers of science. Teachers and teaching, 11(1), 5-36.
  • Soylu, Ü. İ., & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı ortamlarda öğretim deneyimi olan fen bilimleri öğretmenlerinin bu ortamlara yönelik görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 174-196. https://doi.org/10.47714/uebt.799642
  • Stavrova, O., & Urhahne, D. (2010). Modification of a school programme in the deutsches museum to enhance students’ attitudes and understanding. International Journal of Science Education, 32(17), 2291-2310. doi:10.1080/09500690903471583
  • Tanrıverdi, E. (2019). Parametrik olmayan testler: Teori ve uygulama (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Malatya, İnönü Üniversitesi.
  • Tatar, N., & Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
  • Taylor, C., Power, S., & Rees, G. (2010). Out-of-school learning: The uneven distribution of school provision and local authority support. British Educational Research Journal, 36(6), 1017-1036. https://doi.org/10.1080/01411920903342046
  • Tosun, H. B. (2015). Hayat bilgisi dersinde gerçekleştirilen müze uygulamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Tran, N. A. (2011). The relationship between students' connections to out‐of‐school experiences and factors associated with science learning. International Journal of Science Education, 33(12), 1625-1651. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.516030
  • Turgut, Y. (2014). Verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması: Nicel ve nitel. A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri (s. 193-247). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uitto, A., Juuti, K., Lavonen, J., & Meisalo, V. (2006). Students' interest in biology and their out-of-school experiences. Journal of Biological Education, 40(3), 124-129. doi:10.1080/00219266.2006.9656029
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2018). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının okul dışı öğrenme ile ilgili görüşleri. Mavi Atlas, 9(1), 232-249. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.859615
  • Ürey, M., & Kaymakcı, S. (2020). Sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersinde kullanılan okul dışı öğrenme ortamları ve uygulamaları hakkındaki görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 7-32.
  • Vedder‐Weiss, D., & Fortus, D. (2013). School, teacher, peers, and parents' goals emphases and adolescents’ motivation to learn science in and out of school. Journal of Research in Science Teaching, 50(8), 952-988. https://doi.org/10.1002/tea.21103
  • Yokuş, G. (2020). Integrating outdoor school learning ınto formal curriculum: designing outdoor learning experiences and developing outdoor learning framework for pre-service teachers. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5(13), 1330-1388.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Bozpolat 0000-0003-1890-8167

Fatma Alem Bu kişi benim 0000-0003-0793-7894

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 1 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bozpolat, E., & Alem, F. (2022). Ortaokul Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenlemeye İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1368-1397. https://doi.org/10.35675/befdergi.1145888