Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Trabzon Üniversitesi Örneği

Yıl 2024, , 2873 - 2887, 21.12.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1501870

Öz

Spor, bireylerin fiziksel ve zihinsel sağlığını geliştirmek amacıyla belirli kurallara göre yapılan fiziksel aktiviteler bütünüdür. Tutum kavramı, sosyal bilimlerde düşüncelerin anlamlandırılması ve düzenlenmesinde temel bir unsurdur. Spora yönelik tutum ise, bireylerin bu aktivitelerle ilgili duygu, düşünce ve davranışlarını etkileyen önemli bir faktördür. Bu çalışma, Trabzon Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarını çeşitli değişkenlerle incelemeyi hedeflemektedir. Betimsel tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmada, 267 katılımcı (154 erkek, 133 kadın) rastgele örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ve Şentürk'ün (2014) geliştirdiği "Spora Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Bu ölçek, “spora ilgi duyma, sporla yaşama ve aktif spor yapma” olmak üzere 3 alt boyut ve 25 maddeden oluşmaktadır. SPSS21 paket programı ile yapılan analizlerde “aile gelir düzeyi, akademik başarı ve yaş” değişkenlerinde alt boyutlara göre anlamlı farklar bulunmuştur (p<0,05).

Kaynakça

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T., & Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi: Konya Anadolu Lisesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Aksoy, D., Canlı, U., & Atmaca, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 162-170. https://doi.org/10.38021/asbid.743961
  • Aksu, A., & Tanoğlu, G. (2023). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Avrasya Eğitim ve Kültür Dergisi, 8(23), 1998-2009.
  • Aykora, A. F., & Dinçer, U. (2022). Spor bilimlerinde öğrenim gören lisans öğrencilerinin spora bağlılık düzeyleri ve akademik başarılarının incelenmesi. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 5(1), 1-8.
  • Bilginer, B., & Kartal, R. (2022). Spor lisesi öğrencilerinin akademik özyeterlilik düzeyleri ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişki. Efe Akademi Yayınları.
  • Çiçek, E. D. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora katılım ve spora yönelik tutumlarının incelenmesi “Adana ili örneği” (Tez No. 569103) [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi-Aksaray]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çiftçi, M. C. (2018). Spora katılım motivasyonlarının kişilik özellikleriyle ilişkisi (Tez No. 506907) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi -Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doydu, İ., Çelen, A., & Çoknaz, H. (2013). Spor eğitimi modelinin değişiklikleri: Beden eğitimi ve spora karşı tutumuna etkisi. E-International Journal of Educational Studies, 3(2), 123-135.
  • Gökdağ, M. (2018). Okul yöneticilerinin spora yönelik tutumları ve kadınların spor etkinliklerine katılımlarına dair görüşlerinin araştırılması: Bartın örneği (Tez No. 503245) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi -Bartın]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kangalgil, M., Hünük, D., & Demirhan, G. (2006). İlköğretim, lise ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (37. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, Ö., Cicicoğlu, H. İ., & Demir, G. T. (2018). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: Tutum ve metaforik algı. Avrupa Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi.
  • Kızılyallı, M. (2014). Ankara Üniversitesi öğrencilerinin kadınların spor etkinliklerine katılımlarına ilişkin görüşleri. (Tez No. 358936) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi -Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kocakulak, N. A., & Özdemir, N. (2023). Spor bilimleri bölümlerine merkezi yerleştirme ile kayıt olan üniversite öğrencilerinin spora ilişkin tutumları. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 16-27.
  • Koçak, Ç. V. (2019). The relationship between attitude towards sports and bodily-kinesthetic intelligence in university students of sport science. Physical education of students, 23(3), 147-154.
  • Mutlu-Bozkurt, T. (2024). Üniversite ve Lise Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları: Psiko-Sosyal, Fiziksel ve Zihinsel Gelişme ile İlişkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 14 (1), 25-43.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı. Mediacat Kitapları.
  • Özsarı, A., & Çetın, M. Ç. (2022). Spora yönelik tutum ve mutluluk ilişkisi (sağlık sektöründe bir araştırma). SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 36-47.
  • Şentürk, H. E. (2015). Sportif tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • Turhan, F. H., İnce, U., Aydoğmus, M., & Yalçın, İ. (2021). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 19-32.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., & Gökdağ, M. (2016). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59.
  • Uğurlu, F. M. (2012). Üniversite öğrencilerinin sportif faaliyetlere katılım düzeyi ile sosyal uyum ve iletişim becerilerinin incelenmesi (Adıyaman ili örneği) (Tez No. 306033) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi -Gaziantep]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Varol, R. (2017). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları ve kadınların spor etkinliklerine katılımlarına dair görüşlerinin incelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği) (Tez No. 470979) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi -Bartın]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Varol, R., Varol, S., & Türkmen, M. (2017). Bartın üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 316-329.
  • Yapıcı, E. C., Alpullu, A., & Mametkulyyev, Y. (2022). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 39-53.
  • Yavuz, C., & Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yetim, A. (2010). Sosyoloji ve Spor (4. baskı). Berikan Yayınevi.
  • Yıldız, A. B., Arı, Ç., & Yılmaz, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 35-45.

Students Studying at the Faculty of Sports Sciences Examining Attitudes Towards Sports: Trabzon University Example

Yıl 2024, , 2873 - 2887, 21.12.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1501870

Öz

Sport is a set of physical activities conducted according to specific rules, aimed at enhancing individuals' physical and mental health. The concept of attitude is a fundamental element in social sciences for the interpretation and organization of thoughts. Attitudes towards sport are a significant factor influencing individuals' feelings, thoughts, and behaviors related to these activities. This study aims to examine the attitudes towards sport of students enrolled at the Faculty of Sports Sciences at Trabzon University, considering various variables. Utilizing a descriptive survey model, the research involved 267 participants (154 males and 133 females) selected through random sampling. Data were collected using a demographic information form and the "Attitude towards Sport Scale (ATSS)" developed by Şentürk (2014). This scale consists of three sub-dimensions: “interest in sports,” “living with sports,” and “active participation in sports,” encompassing a total of 25 items. Analysis using SPSS21 revealed significant differences in the sub-dimensions based on variables such as “family income level,” “academic achievement,” and “age” (p<0.05).

Kaynakça

  • Akandere, M., Özyalvaç, N. T., & Duman, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi: Konya Anadolu Lisesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 1-10.
  • Aksoy, D., Canlı, U., & Atmaca, K. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 162-170. https://doi.org/10.38021/asbid.743961
  • Aksu, A., & Tanoğlu, G. (2023). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Avrasya Eğitim ve Kültür Dergisi, 8(23), 1998-2009.
  • Aykora, A. F., & Dinçer, U. (2022). Spor bilimlerinde öğrenim gören lisans öğrencilerinin spora bağlılık düzeyleri ve akademik başarılarının incelenmesi. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 5(1), 1-8.
  • Bilginer, B., & Kartal, R. (2022). Spor lisesi öğrencilerinin akademik özyeterlilik düzeyleri ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişki. Efe Akademi Yayınları.
  • Çiçek, E. D. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora katılım ve spora yönelik tutumlarının incelenmesi “Adana ili örneği” (Tez No. 569103) [Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi-Aksaray]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çiftçi, M. C. (2018). Spora katılım motivasyonlarının kişilik özellikleriyle ilişkisi (Tez No. 506907) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi -Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doydu, İ., Çelen, A., & Çoknaz, H. (2013). Spor eğitimi modelinin değişiklikleri: Beden eğitimi ve spora karşı tutumuna etkisi. E-International Journal of Educational Studies, 3(2), 123-135.
  • Gökdağ, M. (2018). Okul yöneticilerinin spora yönelik tutumları ve kadınların spor etkinliklerine katılımlarına dair görüşlerinin araştırılması: Bartın örneği (Tez No. 503245) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi -Bartın]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kangalgil, M., Hünük, D., & Demirhan, G. (2006). İlköğretim, lise ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 48-57.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (37. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, Ö., Cicicoğlu, H. İ., & Demir, G. T. (2018). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: Tutum ve metaforik algı. Avrupa Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi.
  • Kızılyallı, M. (2014). Ankara Üniversitesi öğrencilerinin kadınların spor etkinliklerine katılımlarına ilişkin görüşleri. (Tez No. 358936) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi -Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kocakulak, N. A., & Özdemir, N. (2023). Spor bilimleri bölümlerine merkezi yerleştirme ile kayıt olan üniversite öğrencilerinin spora ilişkin tutumları. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 16-27.
  • Koçak, Ç. V. (2019). The relationship between attitude towards sports and bodily-kinesthetic intelligence in university students of sport science. Physical education of students, 23(3), 147-154.
  • Mutlu-Bozkurt, T. (2024). Üniversite ve Lise Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları: Psiko-Sosyal, Fiziksel ve Zihinsel Gelişme ile İlişkisi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 14 (1), 25-43.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı. Mediacat Kitapları.
  • Özsarı, A., & Çetın, M. Ç. (2022). Spora yönelik tutum ve mutluluk ilişkisi (sağlık sektöründe bir araştırma). SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 36-47.
  • Şentürk, H. E. (2015). Sportif tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18.
  • Turhan, F. H., İnce, U., Aydoğmus, M., & Yalçın, İ. (2021). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 19-32.
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., & Gökdağ, M. (2016). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59.
  • Uğurlu, F. M. (2012). Üniversite öğrencilerinin sportif faaliyetlere katılım düzeyi ile sosyal uyum ve iletişim becerilerinin incelenmesi (Adıyaman ili örneği) (Tez No. 306033) [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi -Gaziantep]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Varol, R. (2017). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları ve kadınların spor etkinliklerine katılımlarına dair görüşlerinin incelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği) (Tez No. 470979) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi -Bartın]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Varol, R., Varol, S., & Türkmen, M. (2017). Bartın üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 316-329.
  • Yapıcı, E. C., Alpullu, A., & Mametkulyyev, Y. (2022). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 39-53.
  • Yavuz, C., & Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yetim, A. (2010). Sosyoloji ve Spor (4. baskı). Berikan Yayınevi.
  • Yıldız, A. B., Arı, Ç., & Yılmaz, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 35-45.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Samet Zengin 0000-0002-5370-5878

Furkan Paslı 0000-0002-4714-5229

Bedirhan Köse 0009-0008-1970-5322

Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2024
Kabul Tarihi 24 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Zengin, S., Paslı, F., & Köse, B. (2024). Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Öğrencilerin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Trabzon Üniversitesi Örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(44), 2873-2887. https://doi.org/10.35675/befdergi.1501870