Bu araştırma, okul yöneticileri ve öğretmenlerin okul mutluluğuna ilişkin görüşlerini derinlemesine inceleyerek, okul mutluluğu kavramının eğitimin temel bir amacı olarak nasıl algılandığını anlamayı amaçlamıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılmıştır. Okullarda gerçekleştirilen görüşmelere 30 öğretmen 19 müdür yardımcısı ve 12 okul müdürü gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış olup veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcılar okul mutluluğu kavramını birlikte kaliteli zaman geçirmek olarak görmüş mutlu bir okulun sahip olması gereken özelliği iyi bir iletişim ve işbirliği olarak değerlendirmiştir. Okuldaki mutsuzluğu ise disiplinsizlik ve yönetim problemlerine dayandırmışlardır. Mutlu okulların bütün paydaşlarda motivasyon arttırdığı bu nedenle okulda mutluluğun artması için öğretmen desteğini arttırmak gerektiği sonucu dikkat çekmektedir. Araştırmada okul mutluluğunun sağlanması için yönetsel işlemlerde işbirliğini arttıracak uygulamalara yer verilmesi, baskıdan uzak özgür uygulamaların desteklenmesi, fiziki ortamların iyileştirilmesi ve liyakatli yöneticilerin göreve getirilmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur.
This study aimed to understand how the concept of school happiness is perceived as a fundamental purpose of education by examining the views of school administrators and teachers on school happiness in depth. In the study, phenomenology design, one of the qualitative research methods, and maximum diversity method, one of the purposeful sampling methods, were used. Thirty teachers, 19 vice principals and 12 school principals participated voluntarily in the interviews conducted in schools. A semi-structured interview form was used in the study and the data were analysed by content analysis. In the study, the participants saw the concept of school happiness as spending quality time together and evaluated the feature that a happy school should have as good communication and cooperation. They attributed unhappiness in schools to indiscipline and management problems. It is noteworthy that happy schools increase motivation in all stakeholders, so it is necessary to increase teacher support to increase school happiness. In the research, in order to ensure school happiness, it was suggested that practices that will increase co-operation in administrative procedures should be included, free practices away from pressure should be supported, physical environments should be improved, and meritorious administrators should be appointed.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Öğretmen ve Öğrenci Refahı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 48 |