Bu araştırmada lise öğrencilerinin algılanan okul deneyimi, temel psikolojik ihtiyaçlar ve derse yönelik memnuniyetlerinin beden eğitimi dersi motivasyonunun anlamlı bir yordayıcısı olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmaya 379 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri “Beden Eğitimi Motivasyon Ölçeği”, “Algılanan Okul Deneyimleri Ölçeği”, “Beden Eğitiminde Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği” ve “Beden Eğitimi ve Spor Dersi Memnuniyet Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; t-testi, ANOVA, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda, akademik motivasyon, okula bağlılık, tesis ve spor malzemesi memnuniyeti, özerklik ve yeterlik algılarının beden eğitimi dersine yönelik motivasyonun pozitif yordayıcıları olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca algılanan okul deneyimi, beden eğitimi dersi memnuniyeti ve beden eğitimi temel psikolojik ihtiyaçlarının beden eğitimi dersine yönelik motivasyonun pozitif yordayıcıları olduğu görülmüştür. Standardize edilmiş regresyon katsayısına göre, yordayıcı değişkenlerin beden eğitimi dersine yönelik motivasyon üzerindeki göreli önem sırası algılanan okul deneyimi, beden eğitimi temel psikolojik ihtiyaçları ve beden eğitimi dersi memnuniyeti şeklindedir.
Araştırmanın etik açıdan uygunluğu ile ilgili Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İnsan Araştırmaları Sağlık ve Spor Bilimleri Etik Kurulu’ndan onay alınmıştır (Sayı: E-88012460-050.01.04-126699, Tarih: 30/11/2021).
This research aimed to examine whether high school students' perceived school experience, basic psychological needs and course satisfaction are meaningful predictors of physical education lesson motivation. The study was carried out in the correlational survey model. The research was conducted on a total of 379 students. "Physical Education Motivation Scale", "Perceived School Experiences Scale", "Basic Psychological Needs in Physical Education Scale" and "Physical Education and Sports Course Satisfaction Scale" were used as the data collection instrument in this study. In the analysis of the data, t-test, ANOVA, simple and multiple linear regression analyzes were used. As a result of the regression analysis, it was determined that academic motivation, school commitment, facility and sports equipment satisfaction, autonomy and competence perceptions were positive predictors of physical education motivation. Additionally, perceived school experience, physical education lesson satisfaction, and physical education basic psychological needs were found to be positive predictors of physical education motivation. According to the standardized regression coefficient, the relative importance of the predictor variables on physical education motivation is perceived school experience, physical education basic psychological needs and physical education course satisfaction.
Motivation psychological need satisfaction school experience
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 48 |