Bu araştırmanın temel amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin etik liderlik davranışları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Sakarya ilinde görev yapan 90 kadın ve 254 erkek olmak üzere toplam 344 öğretmen ile yürütülmüştür. Öğretmenlerin etik liderlik algılarını ölçmek amacıyla "Etik Liderlik Ölçeği", örgütsel adalet algılarını belirlemek amacıyla ise "Örgütsel Adalet Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde öncelikle normallik testi uygulanmış; ardından alt problemlerin test edilmesinde t-testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon Analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin etik liderlik ve örgütsel adalet algılarının; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, okuldaki görev süresi ve okul yöneticiliği deneyimi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiğini ortaya koymuştur. Ayrıca, etik liderlik ile örgütsel adalet algıları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, mevcut literatürle büyük ölçüde örtüşmekte olup, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin örgütsel adalet algılarının geliştirilmesinde etik liderlik davranışlarının belirleyici bir rol oynadığını göstermektedir. Bu doğrultuda, eğitim kurumlarında etik liderlik anlayışının teşvik edilmesi, öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının güçlendirilmesine katkı sağlayabileceği sonucuna varılmıştır.
Beden eğitimi ve spor öğretmeni etik liderlik örgütsel adalet
The main purpose of this research is to examine the relationship between ethical leadership behaviors of physical education and sports teachers and their perceptions of organizational justice. The study was conducted with a total of 344 teachers, 90 female and 254 male, working in Sakarya province in the 2019-2020 academic year. "Ethical Leadership Scale" was used to measure teachers' ethical leadership perceptions, and "Organizational Justice Scale" was used to determine their perceptions of organizational justice. First, normality test was applied in the analysis of the data; then, t-test, ANOVA and Pearson Correlation Analysis methods were used to test the sub-problems. The research findings revealed that teachers' ethical leadership and organizational justice perceptions showed statistically significant differences according to the variables of gender, age, professional seniority, tenure at school and school administration experience. In addition, a positive significant relationship was found between ethical leadership and organizational justice perceptions. The findings largely coincide with the existing literature and show that ethical leadership behaviors play a decisive role in the development of physical education and sports teachers' perceptions of organizational justice. In this direction, it was concluded that encouraging ethical leadership in educational institutions could contribute to the strengthening of teachers' perceptions of organizational justice.
Physical education and sport teacher ethical leadership organizational justice
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 6 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 48 |