Sistem yaklaşımı örgütlere bir bütün olarak bakılması gerektiğini ortaya koymaktadır. Her sistemin üst ve alt sistemlerinin bulunması, bunların birbirlerine bağımlı ve etkileşimli olarak çalışmalarını gerektirir. Eğitim örgütlerinin de çok yönlü ve karmaşık bir yapıya sahip olması sistem yaklaşımını gerekli kılmıştır. Eğitim örgütlerinde yönetim, öğretmenler ve öğrenciler sistemin parçaları olarak bazen birbirine sıkı bağlı bazen gevşek bağlı olarak hareket etmek zorunda kalabilirler. Okullarda yönetici, öğretmen, öğrenci, veli ve sivil toplum örgütlerinin birbirleri ile ilişkileri gevşek bir yapıda sürdürülür. Weick tarafından kavramsallaştırılan Gevşek Yapılı Sistemler Kuramı okullar açısından ele alındığında okul işleyişinin kendine özgü özelliklerinin olduğu ortaya çıkar. Weick'in gevşek yapılı sistemler modeli özelliklerinin temelinde ne anlam ifade ettiği uygulama örnekleriyle bu çalışmada tartışılmıştır.
Sistem yaklaşımı örgütlere bir bütün olarak bakılması gerektiğini ortaya koymaktadır. Her sistemin üst ve alt sistemlerinin bulunması, bunların birbirlerine bağımlı ve etkileşimli olarak çalışmalarını gerektirir. Eğitim örgütlerinin de çok yönlü ve karmaşık bir yapıya sahip olması sistem yaklaşımını gerekli kılmıştır. Eğitim örgütlerinde yönetim, öğretmenler ve öğrenciler sistemin parçaları olarak bazen birbirine sıkı bağlı bazen gevşek bağlı olarak hareket etmek zorunda kalabilirler. Okullarda yönetici, öğretmen, öğrenci, veli ve sivil toplum örgütlerinin birbirleri ile ilişkileri gevşek bir yapıda sürdürülür. Weick tarafından kavramsallaştırılan Gevşek Yapılı Sistemler Kuramı okullar açısından ele alındığında okul işleyişinin kendine özgü özelliklerinin olduğu ortaya çıkar. Weick'in gevşek yapılı sistemler modeli özelliklerinin temelinde ne anlam ifade ettiği uygulama örnekleriyle bu çalışmada tartışılmıştır.
Diğer ID | JA55EF57SK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 2 Sayı: 2 |