This study was carried out in order to adapt “The Motivation
and Self-regulation towards Technology Learning (MSRTL) scale which was
developed by Liou and Kuo (2014). One thousand three hundred and ninety-four
students including 759 girls and 635 boys participated in the study.
Exploratory and confirmatory factor analysis, dependent t-test and Pearson
correlation analysis was performed during the data-analysis. As a result the
reliability and validity studies of the Turkish version of MSRTL which was developed
by Liou and Kuo (2014) and consisted of seven factors and 39 items were
conducted. It was stated that the seven factors, 37 items version of the scale
was valid and reliable and it can be used in Turkey in cultural aspect. The
internal consistency coefficient which was calculated for each factor on the
scale and varied between .76 and .84 was an important result in terms of the
scale’s reliability.
Motivation towards technology learning self-regulation towards technology 8th grade
Bu
çalışma, Liou ve Kuo (2014) tarafından geliştirilen “Teknoloji Öğrenimine Karşı
Motivasyon ve Öz-düzenleme (TÖMÖD)” ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 1394 öğrenci (759 kız ve 635 erkek)
katılmıştır. Verilerin analizinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi,
bağımlı t-testi ve pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak Liou ve
Kuo (2014) tarafından yedi faktör 39 madde olarak geliştirilen “TÖMÖD” ün
Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış, ölçeğin yedi
faktör 37 maddelik halinin kültürel açıdan Türkiye’de kullanılabilecek geçerli
ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir. AFA analizi sonucu ölçeğin toplam
varyansın %57.66’sını açıkladığını göstermiştir. Ölçekteki her bir faktör için
hesaplanan ve .76 ile.84 aralığında değişen iç tutarlılık katsayıları ölçeğin
güvenilir olduğunu göstermesi açısından önemli sonuçlardır.
Teknolojiye karşı motivasyon teknolojiye karşı öz-düzenleme 8.sınıf
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 24 |