Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Hayat Boyu Öğrenme

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 24, 711 - 722, 29.12.2017

Öz

Hayat
boyu öğrenme, insan yaşamının başlangıcından sonuna kadar devam eden bir
süreçtir. Hayat boyu öğrenme anlayışı, bireylerin toplumdaki değişim ve gelişim
sürecine uyum sağlamalarını, istihdam için gerekli insan kaynağının teminini ve
bu sayede ekonomik gelişmeyi desteklemektedir. Avrupa Birliği'nin eğitim
politikalarının temel çerçevesini oluşturan hayat boyu öğrenme, Türkiye'de
Avrupa Birliği'ne adaylık sürecinin getirdiği etkiyle yaygınlaşmıştır.
Türkiye'de hayat boyu öğrenme üzerine yapılan çalışmalar incelendiğinde;
vatandaşlara okuryazarlık ve temel yaşam becerileri kazandırma, piyasanın
ihtiyaç duyduğu becerilere sahip insan gücü yetiştirme ve toplumsal ihtiyaçları
karşılayabilecek bir hayat boyu öğrenme sistemi kurma gibi konuların ön plana
çıktığı görülmektedir. Hayat boyu öğrenme anlayışının temel kapsamını ve
önemini incelemeyi amaçlayan bu çalışmada ilgili alana yönelik literatür
taraması yapılarak Avrupa Birliği'nin ve Türkiye'nin hayat boyu öğrenme
konusundaki eğitim politikaları incelenmiştir.

Kaynakça

  • Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde Türkiye'de yaşam boyu eğitim politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 139,173.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (2000). Uzun vadeli strateji ve sekizinci beş yıllık kalkınma planı: 2001-2005. Ankara.
  • European Commission. (2000a). Commission staff working paper: a memorandum on lifelong learning (30.10.2000). Brussels.
  • European Council (EC). (2000). Lisbon European Council 23 and 24 March 2000. Presidency Conclusions. Lisbon.
  • Faure, E., Herrera, F., Kaddoura, A., Lopes, H., Petrovsky, A., Rahnema, M. and Ward, F. (1972). Learning to be: the world of education today and tomorrow. Paris: UNESCO.
  • Gözübüyük Tamer, M. (2013). Yaşam boyu öğrenme için ulusal yeterlilikler çerçevesi: Avrupa ve Türkiye örneği. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3 (5), 43-54.
  • Güleç, İ., Çelik, S. ve Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yaşam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku Ve İktisat Dergisi, 7 (2).
  • Kaya, H. E. (2016). Yaşam boyu yetişkin eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Kalkınma Bakanlığı [KB]. (2013). Onuncu kalkınma planı: 2014-2018. Ankara.
  • Lengrand, P. (1975). An introduction to lifelong education. Paris: UNESCO.
  • MEB. (2009). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi. Erişim tarihi:11.08.2017, http://mesbil.meb.gov.tr/genel/hayat%20boyu%20%C3%B6%C4%9Frenme%20dokuman.pdf
  • MEB. (2014). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi ve eylem planı. Erişim tarihi:11.08.2017, http://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_11/18031112_hbostratejibelgesi_2014_2018.pdf
  • Mesleki Eğitimi ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP). (2006). Türkiye'nin başarısı için itici güç: hayat boyu öğrenme politika belgesi. Ankara.
  • Official Journal of the European Union. (1995). European Parliament and of the Council on the Establishing 1996 as the “European Year of Lifelong Learning", L 256, 26 October 1995.
  • Resmi Gazete. (2006). Dokuzuncu kalkınma planı: 2007-2013, sayı: 26215, 1 Temmuz 2006.
  • Resmi Gazete. (2011). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, sayı: 28054, 14 Eylül 2011.
  • Toprak, M., Erdoğan, A. (2012). Yaşam boyu öğrenme: kavram, politika, araçlar ve uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2 (2), 69-91.

Lifelong Learning

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 24, 711 - 722, 29.12.2017

Öz

Lifelong
learning is a process that goes on from the beginning to the end of human life.
The
concept of lifelong learning supports the adaptation of individuals to the
change and development process in society, providing human resources for
employment and thus economic development.
Lifelong
learning, which forms the basic framework of education policies of the European
Union, has become widespread with the influence which the process of nomination
to the European Union in Turkey brings.
When
studies on lifelong learning in Turkey are examined;
it
is seen that subjects such as bringing literacy and basic life skills to the
citizens, training human power with the skills required by the market and
establishing a lifelong learning system that can meet the social needs are seen
as the forefront.
In this study, which aims to examine the basic
scope and importance of lifelong learning concept, the literature on the
related field is reviewed and the educational policies of European Union and
Turkey on the topic of lifelong learning are examined.

Kaynakça

  • Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde Türkiye'de yaşam boyu eğitim politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 139,173.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (2000). Uzun vadeli strateji ve sekizinci beş yıllık kalkınma planı: 2001-2005. Ankara.
  • European Commission. (2000a). Commission staff working paper: a memorandum on lifelong learning (30.10.2000). Brussels.
  • European Council (EC). (2000). Lisbon European Council 23 and 24 March 2000. Presidency Conclusions. Lisbon.
  • Faure, E., Herrera, F., Kaddoura, A., Lopes, H., Petrovsky, A., Rahnema, M. and Ward, F. (1972). Learning to be: the world of education today and tomorrow. Paris: UNESCO.
  • Gözübüyük Tamer, M. (2013). Yaşam boyu öğrenme için ulusal yeterlilikler çerçevesi: Avrupa ve Türkiye örneği. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 3 (5), 43-54.
  • Güleç, İ., Çelik, S. ve Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 34-48.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yaşam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku Ve İktisat Dergisi, 7 (2).
  • Kaya, H. E. (2016). Yaşam boyu yetişkin eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Kalkınma Bakanlığı [KB]. (2013). Onuncu kalkınma planı: 2014-2018. Ankara.
  • Lengrand, P. (1975). An introduction to lifelong education. Paris: UNESCO.
  • MEB. (2009). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi. Erişim tarihi:11.08.2017, http://mesbil.meb.gov.tr/genel/hayat%20boyu%20%C3%B6%C4%9Frenme%20dokuman.pdf
  • MEB. (2014). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi ve eylem planı. Erişim tarihi:11.08.2017, http://hbogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_11/18031112_hbostratejibelgesi_2014_2018.pdf
  • Mesleki Eğitimi ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP). (2006). Türkiye'nin başarısı için itici güç: hayat boyu öğrenme politika belgesi. Ankara.
  • Official Journal of the European Union. (1995). European Parliament and of the Council on the Establishing 1996 as the “European Year of Lifelong Learning", L 256, 26 October 1995.
  • Resmi Gazete. (2006). Dokuzuncu kalkınma planı: 2007-2013, sayı: 26215, 1 Temmuz 2006.
  • Resmi Gazete. (2011). Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, sayı: 28054, 14 Eylül 2011.
  • Toprak, M., Erdoğan, A. (2012). Yaşam boyu öğrenme: kavram, politika, araçlar ve uygulama. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2 (2), 69-91.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Osman Samancı Bu kişi benim

Ebru Ocakcı

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2017
Kabul Tarihi 8 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Samancı, O., & Ocakcı, E. (2017). Hayat Boyu Öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 711-722.