The aim of this research is to investigate the relationship between the visual development levels and creative writing skills of secondary school 5th class students. The research was carried out with 35 (22 female/ 13 male) secondary school students, who were at the age of 10-11 and chosen via the simple random sampling method, in Erzincan province in 2017-2018 educational year. The data of the study were handled with the "image evaluation form" and "creative writing scale". To determine whether the linear developments and creative writing skills of the students differed according to gender or not, the independent sampling t-test was used. The correlation test was used to determine the relationship between the creative writing skills and linear development levels. According to the findings of the study, it was found out in the study that students had moderate creative writing ability; in the same way, that students had moderate linear improvement. No significant difference between linear development levels of students according to gender was encountered; moreover, no significant difference was found between creative writing skills according to gender. A low level of positive correlation between linear development and creative writing skills was also encountered. Consequently, it can be referred that gender is not a factor in the linear development levels of students and in the creative writing skills; there is a linear relationship between the linear development and the creative writing skills in the low and the positive.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf öğrencilerin görsel gelişim düzeyleri ile yaratıcı yazma becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Erzincan ilinde öğrenim gören basit tesadüfî örnekleme ile seçilen 35 (22kız/ 13erkek) 10-11 yaş arasındaki ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri “resim değerlendirme formu” ve “yaratıcı yazma ölçeği ile elde edilmiştir. Öğrencilerin çizgisel gelişimleri ve yaratıcı yazma becerilerinin cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediği bağımsız örneklem t testi ile test edilmiştir. Öğrencilerin yaratıcı yazma becerileri ile çizgisel gelişim özellikleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek için ise korelasyon testi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; öğrencilerin orta düzeyde çizgisel gelişim özelliğine ve orta düzeyde yaratıcı yazma yeteneğine sahip oldukları tespit edilmiştir. Cinsiyete göre öğrencilerin çizgisel gelişim düzeyleri arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Ayrıca cinsiyete göre yaratıcı yazma becerileri arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Çizgisel gelişimleri ile yaratıcı yazma becerileri arasında düşük düzeyde pozitif yönde bir ilişkiye rastlanmıştır. Araştırmanın bulgularından çıkan sonuçtan, öğrencilerin cinsiyetlerine göre çizgisel gelişim düzeylerinin ve yaratıcı yazma becerilerinin değişmediği, çizgisel gelişim ile yaratıcı yazma becerileri arasındaki ilişkinin de düşük olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 26 |