Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Öğretim Yöntemlerinin Akademik Başarı ve Öğrenme Kalıcılığına Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 38, 422 - 441, 27.06.2023
https://doi.org/10.35675/befdergi.1239817

Öz

Kullanışlılık ve zaman tasarrufu anlamında öğretici merkezli öğretim yöntem ve tekniklere başvurulsa da günümüzde yapılan çalışmalar, öğrencinin aktif olmadığı öğretim yöntem ve tekniklerin öğrencilerin akademik başarılarını arttırmadığı veya düşük düzeyde arttırdığı sonucunu ortaya çıkarmıştır. İnsan Anatomisi ve Kinesiyoloji dersi konuları birçok soyut kavramlardan ve latince kökenli kelime içerdiği için anlaşılması, akılda kalması, dersle ilgili bilgilerin uzun süreli bellekten geriye çağrılması zordur. Bu sebeple öğrencilerin mevcut bilgileri zihinlerinde yapılandırması, yeni öğrenilen bilgilerle eski bilgilerin ilişkilendirmesi, kavramlar arası bağlantılarla uzun süreli bellekten kısa süreli belleğe çağrışım yapması, ders konularını kolay öğreneceklerini ve akademik başarılarını arttıracağı düşünülmektedir. Çalışmanın araştırma grubunu deney 19, kontrol 17 olmak üzere toplam 36 öğrenci oluşturmaktadır. Kontrol grubuna geleneksel anlatım yöntemi uygulanırken deney grubuna kavram haritası destekli öğretim yöntemi uygulanmıştır. Araştırma probleminin bilimsel ve sayısal analizinde gerekli olan verileri toplamak, İnsan Anatomisi ve Kinesiyoloji dersinin öğretimindeki kavram haritalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenme kalıcılığına etkisini ortaya koymak amacıyla geliştirilen başarı testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön test sonuçlarına uygulanan Mann-Whitney U testi analiz sonuçları arasında anlamlı farklılık varken (p<0,05) son test sonuçları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Deney ve kontrol gruplarının ön test, son test, geciktirilmiş son test sonuç puanlarına uygulanan Friedman testi sonucunda her iki grupta da anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Deney ve kontrol grupları arasında ön test-son test ve ön test-geciktirilmiş son test Quade’s ANCOVA testi sonuçları birbirine benzer sonuçlar vermiş ve anlamlı farklılık bulunamamıştır (p>0,05). Bu sonuçlar bize her iki gruba da uygulanan yöntemlerin akademik başarıyı arttırdığı öğrencilerin sınav puanlarını olumlu yönde etkilediği; her iki yönteminde İnsan Anatomisi ve Kinesiyoloji dersi için kullanılabilir olduğu sonucunu vermektedir. Kontrol grubuna test sonuçlarına uygulanan Wilcoxon testi sonuçları arasında anlamlı farklılık varken (p<0,05), deney grubu test sonuçlarına uygulanan Wilcoxon testi sonuçları arasında sadece geciktirilmiş son test-son test sonuçları arasında anlamlı farklılık yoktur (p>0,05). Bu sonuç bize kavram haritası destekli öğretim yönteminin öğrenme kalıcılığına etkisinin olduğunu, öğrencilerin edindiği bilgileri çabuk unutmasını engellediğini ve ders ile ilgili kelime ve kavramların akılda kaldığı sonucunu vermektedir.

Destekleyen Kurum

BAYBURTÜNİVERSİTESİ

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Ausubel, D. P. (1968). The psychology of ort.ingful verbal learning. New York: Grune, Stratton, Inc.
  • Aydın, A. (2000). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Alfa Basım Yayın.
  • Aydoğan, İ. (2017). Eğitim ve paradigma (3. Baskı). Harf Yayınları.
  • Bayram, A. (2016). Eğitim ile İlgili Temel Kavramlar. V. Sönmez (Ed.), Eğitim bilimine giriş (1. baskı, s. 1-20) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Biçer, N. (2017). 7. sınıf matematik dersi çokgenler alt öğrenme alanının kavram haritası kullanılarak öğretiminin akademik başarıya etkisi ve öğrenci görüşleri (Tez No. 461520) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (18. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma teknikleri (17. baskı). Pegem Akademi.
  • Çakan, S. (2021). Türk eğitim sistemi açısından birey özelliklerinin incelenmesi (Tez No. 717830) [Doktora tezi, Dicle Üniversitesi-Diyarbakır]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme kuramdan uygulamaya (25. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde program geliştirme (2 baskı). Meteksan Matbaacılık.
  • Eylen Özyurt, B. (2015). Gelişim Konularına Genel Bakış. A. Kaya (Ed.), Eğitim psikolojisi. (11. baskı, s. 1- 30) içinde. Pegem Akademi.
  • Glesne, C., & Peshkin, A. (1992). Becoming qualitative researchers. White Plains. Ny: Longman.
  • Gürdal, A., Şahin, F., & Çağlar, A. (2001). Fen eğitimi ilkeler, stratejiler ve yöntemler (1. baskı). Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 95-99.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi (1. baskı). Nobel Yayınevi.
  • Kılıç, D. (2004). Biyoloji eğitiminde kavram haritalarının öğrenme başarısına ve kalıcılığına etkisi (Tez No. 155473) [Yüksek Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kırkkılıç, H. A., Maden, S., Şahin, A. ve Girgin, Y. (2011). Kavram haritalarının okuduğunu anlama ve kalıcılık üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4 (1), 12-18.
  • Laçin, F. (2014). Kavram haritası ve vee diyagramlarının ilköğretim 8. sınıf istatistik ve olasılık konusunda öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi (Tez No. 394679) [Yüksek Lisans tezi, Zirve Üniversitesi-Gaziantep]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Mertens, D. M. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative and mixed methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Novak, J. D., & Gowin, B. (1984). Concept mapping for meaningful learning. learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özdemir, F. (2015). Ortaokul 8.sınıf kareköklü sayılar konusunun öğretiminde kavram haritası kullanımının öğrencinin akademik başarısına ve tutumuna etkisi (Tez No. 396664) [Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi-Elâzığ]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Polat, B. ve Doğan, N. (2015). Vee diyagramı, tanılayıcı dallanmış ağaç, kavram haritalarının matematik dersine yönelik tutum ve başarıya etkileri. Journal of Theory and Practice in Education / Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(3), 851-875.
  • Ülgen, G. (1996). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar (4. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık. Varış, F. (1998). Eğitim bilimlerine giriş (1. Baskı). Alkım Yayınları.
  • Willerman, M., & MacHarg, R. A. (1991). The concept map as an advance organizer. Journal of Research in Science Teaching, 28(8), 705-711.
  • Yetim, S. (2019). Mistakes and misconceptions of middle school students about probability: a concept map study. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(1), 54-81.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de öğretmen eğitiminin temelleri (1. Baskı). Nobel Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Faruk Koçyiğit 0000-0001-9243-5308

Murat Kul 0000-0001-6391-8079

Adem Solakumur 0000-0001-8377-7912

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2023
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Koçyiğit, Ö. F., Kul, M., & Solakumur, A. (2023). Farklı Öğretim Yöntemlerinin Akademik Başarı ve Öğrenme Kalıcılığına Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(38), 422-441. https://doi.org/10.35675/befdergi.1239817