The zeitgeist of Continuing Education and Training viz. CET organizations globally is in tandem with the fast-shifting dynamics as well as altering mindsets pertaining to lifelong learning. Particularly for developing countries like Türkiye, a country which is highly heterogenous vis-à-vis its demographic structure, these changes are worthy of dwelling on. The present qualitative study intends to delve into the current practices in the CET organizations in question via seeking first-hand-information of leaders (heads / principals / coordinators / administrators) as well as those attending the said organizations with a view to shedding light to the practicum in relation to reaching out communities outside the immediate shareholders. Whilst doing so it is attempted to cast light on the challenges of novel sort too. The main research questions: 1) What leadership styles come to the forefront in CET organizations to better serve the society? 2) What are the perceived challenges and how are these addressed? 3) How is the future of CET organizations respecting catering to community needs in a quality fashion? The study is conducted with 10 leaders alongside 6 attendees of CET organizations in various regions of Türkiye, resorting to purposeful sampling and by carrying out semi-structured interviews on a one-to-one basis. The findings indicate the leaders along with the attendees of CETs as the participants of this study hold views that do not bear a lot of resemblance yet there exist some commonalities in this regard.
Continuing education and training educational leadership higher education
Sürekli Eğitim ve Öğretimin, yani SEÖ organizasyonlarının dünya çapındaki zeitgeist'i, hızla değişen dinamiklerin yanı sıra yaşam boyu öğrenmeye ilişkin değişen zihniyetlerle de uyum içindedir. Özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ve demografik yapısı bakımından oldukça heterojen bir ülke için bu değişimler üzerinde durulmaya değerdir. Bu nitel çalışma, yakın paydaşlar dışındaki topluluklara ulaşma konusundaki uygulamalara ışık tutmak amacıyla, söz konusu SEÖ kuruluşlarındaki mevcut uygulamaları liderlerin (başkanlar / müdürler / koordinatörler / yöneticiler) yanı sıra söz konusu kuruluşlara katılanların birinci elden bilgilerine başvurarak araştırmayı amaçlamaktadır. Bunu yaparken yeni türden zorluklara da ışık tutulmaya çalışılmıştır. Ana araştırma soruları: 1) SEÖ kuruluşlarında topluma daha iyi hizmet verebilmek için hangi liderlik tarzları ön plana çıkmaktadır? 2) Algılanan zorluklar nelerdir ve bunlar nasıl ele alınmaktadır? 3) SEÖ kuruluşlarının geleceği, toplumun ihtiyaçlarını kaliteli bir şekilde karşılamaya nasıl saygı duyuyor? Çalışma, Türkiye'nin çeşitli bölgelerindeki SEÖ kuruluşlarının 10 liderinin yanı sıra 6 katılımcısıyla, amaçlı örnekleme yöntemine başvurarak ve birebir yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirerek yürütülmüştür. Bulgular, liderlerin ve bu çalışmanın katılımcıları olan SEÖ'lerin katılımcılarının çok fazla benzerlik göstermeyen görüşlere sahip olduğunu, ancak bu konuda bazı ortak noktalar bulunduğunu göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Politikası |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 41 |