Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

‘Quality’ Service to Society? Continuing Education and Training Centers in Universities: Insider Views

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 41, 1635 - 1649, 30.03.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1384307

Öz

The zeitgeist of Continuing Education and Training viz. CET organizations globally is in tandem with the fast-shifting dynamics as well as altering mindsets pertaining to lifelong learning. Particularly for developing countries like Türkiye, a country which is highly heterogenous vis-à-vis its demographic structure, these changes are worthy of dwelling on. The present qualitative study intends to delve into the current practices in the CET organizations in question via seeking first-hand-information of leaders (heads / principals / coordinators / administrators) as well as those attending the said organizations with a view to shedding light to the practicum in relation to reaching out communities outside the immediate shareholders. Whilst doing so it is attempted to cast light on the challenges of novel sort too. The main research questions: 1) What leadership styles come to the forefront in CET organizations to better serve the society? 2) What are the perceived challenges and how are these addressed? 3) How is the future of CET organizations respecting catering to community needs in a quality fashion? The study is conducted with 10 leaders alongside 6 attendees of CET organizations in various regions of Türkiye, resorting to purposeful sampling and by carrying out semi-structured interviews on a one-to-one basis. The findings indicate the leaders along with the attendees of CETs as the participants of this study hold views that do not bear a lot of resemblance yet there exist some commonalities in this regard.

Kaynakça

  • Aktaş, A., & Özgenel, M. (2020). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansina etkisi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-18.
  • Armstrong, M. (2013). How to manage people (3. Baskı). Kogan Page Limited.
  • Ayyıldız, P., & Yılmaz, A. (2021). 'Moving the kaleidoscope' to see the effect of creative personality traits on creative thinking dispositions of pre- service teachers: The mediating effect of creative learning environments and teachers' creativity fostering behavior. Thinking Skills and Creativity, 41, 100879, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100879
  • Ayyıldız, P., & Yılmaz, A. (2022). "Liderlik Kapasitesinin Hazır Oluş/İsteklilik/Yetkinlik Bakımlarından Ölçülmesi” Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 2262-2289. https://doi.org/10.29299/kefad.1119467
  • Ayyıldız, P., & Yılmaz, A. (2023). Effective school management: Leadership capacity of the school principal. D. Outhwaite & C.A. Simon (Edts.). In Leadership and Management for Education Studies: Introducing Key Concepts of Theory and Practice (pp.46-58). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003321439 Batdı, V. (2019). Meta-tematik analiz. Batdı, V. (Ed.). Meta-tematik analiz örnek uygulamalar içinde, (s. 1-76). Anı Yayıncılık.
  • Beycioğlu, K., & Konan, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme ve Avrupa eğitim politikaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 369-382.
  • Biçer, Ö., & Kurtulmuş Kıroğlu, M. M. (2011). Türkiye’de eğitim ve istihdam politikaları bağlamında yaşam boyu eğitim ve sürekli eğitim merkezleri. F. Ercan, S. Korkusuz Kurt (Ed.), Metalaşma ve iktidarın baskısındaki üniversite, (s. 475-498). Kayhan Matbaacılık.
  • Bilsay Kul, Ö. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı hizmet içi eğitim programlarında üniversitelerin sürekli eğitim merkezlerinin üstlenebileceği roller üzerine bir değerlendirme. 1. Ulusal Sürekli Eğitim Kongresi, Kuşadası.
  • Bowl, M. (2010). University continuing education in a neoliberal landscape: developments in England and aotearoa New Zealand. International Journal Of Lifelong Education, 29(6), 723-738.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Eds.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde, (s. 56-78). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Candir Simsek, H. (2022). Üniversitelerin sürekli eğitim merkezi faaliyetlerinin kadın katılımcılar açısından değerlendirilmesi: İstanbul üniversitesi sürekli eğitim merkezi’nde nitel bir araştırma. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 83, 365-391. https://doi.org/10.26650/jspc.2022.83.1114398
  • Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research. (Fourth Edition). Sage Publications, Inc.
  • Gülşen, C. (2012). Avrupa Birliği sürecinde yaşam boyu eğitim: standardizasyon ve iş birliği. 1. Ulusal Sürekli Eğitim Kongresi, Kuşadası.
  • Karaca, Ö. F. (2017). Sağlık kuruluşlarında yöneticilerin otoriter ve demokratik liderlik davranışlarının çalışanların motivasyonu üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. (1.Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir, Ed.) Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saldana, J. (2010). The coding manual for qualitative researchers. Sage Publications, Inc. Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) (2022). Mission & vision. https://yokak.gov.tr/hakkinda/misyon-vizyon
  • Van Der Veen, R. (2006). Communication and creativity: methodological shifts in adult education. International Journal of Lifelong Education. 3(25), 231-240.
  • Yıldırım, R., & Akçay, R.C. (2017). Sürekli eğitim merkezi yöneticilerine göre yaşam boyu öğrenme hizmetlerinin yönetsel etkililiğinin değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-28. https://doi.org/10.29065/usakead.335020
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2021). The effect of technology integration in education on prospective teachers' critical and creative thinking, multidimensional 21st century skills and academic achievements. Participatory Educational Research, 8(2),163-199. https://doi.org/10.17275/per.21.35.8.2

Topluma 'Kaliteli' Hizmet mi? Üniversitelerdeki Sürekli Eğitim ve Öğretim Merkezleri: İçeriden Görüşler

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 41, 1635 - 1649, 30.03.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1384307

Öz

Sürekli Eğitim ve Öğretimin, yani SEÖ organizasyonlarının dünya çapındaki zeitgeist'i, hızla değişen dinamiklerin yanı sıra yaşam boyu öğrenmeye ilişkin değişen zihniyetlerle de uyum içindedir. Özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ve demografik yapısı bakımından oldukça heterojen bir ülke için bu değişimler üzerinde durulmaya değerdir. Bu nitel çalışma, yakın paydaşlar dışındaki topluluklara ulaşma konusundaki uygulamalara ışık tutmak amacıyla, söz konusu SEÖ kuruluşlarındaki mevcut uygulamaları liderlerin (başkanlar / müdürler / koordinatörler / yöneticiler) yanı sıra söz konusu kuruluşlara katılanların birinci elden bilgilerine başvurarak araştırmayı amaçlamaktadır. Bunu yaparken yeni türden zorluklara da ışık tutulmaya çalışılmıştır. Ana araştırma soruları: 1) SEÖ kuruluşlarında topluma daha iyi hizmet verebilmek için hangi liderlik tarzları ön plana çıkmaktadır? 2) Algılanan zorluklar nelerdir ve bunlar nasıl ele alınmaktadır? 3) SEÖ kuruluşlarının geleceği, toplumun ihtiyaçlarını kaliteli bir şekilde karşılamaya nasıl saygı duyuyor? Çalışma, Türkiye'nin çeşitli bölgelerindeki SEÖ kuruluşlarının 10 liderinin yanı sıra 6 katılımcısıyla, amaçlı örnekleme yöntemine başvurarak ve birebir yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirerek yürütülmüştür. Bulgular, liderlerin ve bu çalışmanın katılımcıları olan SEÖ'lerin katılımcılarının çok fazla benzerlik göstermeyen görüşlere sahip olduğunu, ancak bu konuda bazı ortak noktalar bulunduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, A., & Özgenel, M. (2020). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansina etkisi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-18.
  • Armstrong, M. (2013). How to manage people (3. Baskı). Kogan Page Limited.
  • Ayyıldız, P., & Yılmaz, A. (2021). 'Moving the kaleidoscope' to see the effect of creative personality traits on creative thinking dispositions of pre- service teachers: The mediating effect of creative learning environments and teachers' creativity fostering behavior. Thinking Skills and Creativity, 41, 100879, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100879
  • Ayyıldız, P., & Yılmaz, A. (2022). "Liderlik Kapasitesinin Hazır Oluş/İsteklilik/Yetkinlik Bakımlarından Ölçülmesi” Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 2262-2289. https://doi.org/10.29299/kefad.1119467
  • Ayyıldız, P., & Yılmaz, A. (2023). Effective school management: Leadership capacity of the school principal. D. Outhwaite & C.A. Simon (Edts.). In Leadership and Management for Education Studies: Introducing Key Concepts of Theory and Practice (pp.46-58). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003321439 Batdı, V. (2019). Meta-tematik analiz. Batdı, V. (Ed.). Meta-tematik analiz örnek uygulamalar içinde, (s. 1-76). Anı Yayıncılık.
  • Beycioğlu, K., & Konan, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme ve Avrupa eğitim politikaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 369-382.
  • Biçer, Ö., & Kurtulmuş Kıroğlu, M. M. (2011). Türkiye’de eğitim ve istihdam politikaları bağlamında yaşam boyu eğitim ve sürekli eğitim merkezleri. F. Ercan, S. Korkusuz Kurt (Ed.), Metalaşma ve iktidarın baskısındaki üniversite, (s. 475-498). Kayhan Matbaacılık.
  • Bilsay Kul, Ö. (2012). Millî Eğitim Bakanlığı hizmet içi eğitim programlarında üniversitelerin sürekli eğitim merkezlerinin üstlenebileceği roller üzerine bir değerlendirme. 1. Ulusal Sürekli Eğitim Kongresi, Kuşadası.
  • Bowl, M. (2010). University continuing education in a neoliberal landscape: developments in England and aotearoa New Zealand. International Journal Of Lifelong Education, 29(6), 723-738.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (Eds.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde, (s. 56-78). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Candir Simsek, H. (2022). Üniversitelerin sürekli eğitim merkezi faaliyetlerinin kadın katılımcılar açısından değerlendirilmesi: İstanbul üniversitesi sürekli eğitim merkezi’nde nitel bir araştırma. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 83, 365-391. https://doi.org/10.26650/jspc.2022.83.1114398
  • Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research. (Fourth Edition). Sage Publications, Inc.
  • Gülşen, C. (2012). Avrupa Birliği sürecinde yaşam boyu eğitim: standardizasyon ve iş birliği. 1. Ulusal Sürekli Eğitim Kongresi, Kuşadası.
  • Karaca, Ö. F. (2017). Sağlık kuruluşlarında yöneticilerin otoriter ve demokratik liderlik davranışlarının çalışanların motivasyonu üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. (1.Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir, Ed.) Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Saldana, J. (2010). The coding manual for qualitative researchers. Sage Publications, Inc. Turkish Higher Education Quality Council (THEQC) (2022). Mission & vision. https://yokak.gov.tr/hakkinda/misyon-vizyon
  • Van Der Veen, R. (2006). Communication and creativity: methodological shifts in adult education. International Journal of Lifelong Education. 3(25), 231-240.
  • Yıldırım, R., & Akçay, R.C. (2017). Sürekli eğitim merkezi yöneticilerine göre yaşam boyu öğrenme hizmetlerinin yönetsel etkililiğinin değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-28. https://doi.org/10.29065/usakead.335020
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2021). The effect of technology integration in education on prospective teachers' critical and creative thinking, multidimensional 21st century skills and academic achievements. Participatory Educational Research, 8(2),163-199. https://doi.org/10.17275/per.21.35.8.2
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Politikası
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pınar Ayyıldız 0000-0002-2644-7981

Adem Yılmaz 0000-0002-1424-8934

Erken Görünüm Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2023
Kabul Tarihi 14 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Ayyıldız, P., & Yılmaz, A. (2024). ‘Quality’ Service to Society? Continuing Education and Training Centers in Universities: Insider Views. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(41), 1635-1649. https://doi.org/10.35675/befdergi.1384307