Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research on University Students' Experiences on Xenophobia

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 42, 2134 - 2154, 30.06.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1442143

Öz

In recent years, the phenomenon of migration has increased considerably In the our country and in the world. With immigration, foreign nationals and local people interact together.For this reason, foreign students study together at universities in our country. In this research, it is aimed to determine whether it exists or not are hostile attitudes related to fear in the society towards guests/foreigners who immigrated to our country. In the study, a phenomenological pattern model based on qualitative method was used. A semi-structured interview form was prepared for the study. The interview form was completed with 19 students. The data obtained from the research was analyzed using the purposeful sampling method. In the results of working; Majority of the participants see foreign individuals as a factor that negatively influencing the country's economy, leads to excessive population growth.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akande, O. D., Musarurwa, H. J., & Kaye, S. B. (2018). Students' attitudes and perceptions on xenophobia: A study of a university in Durban. Journal of Student Affairs in Africa, 6(2), 1-17. https://doi.org/10.24085/jsaa.v6i2.3307
  • Asia-Pacific NGO Meeting for the World Conference. (2001). Declaration on Racism, discrimination, Xenophobia and Related Intolerance against Migrants and Trafficked Persons. Asia-Pacific NGO Meeting forthe World Conference Against Racism, Racial Discrimination, Xenophobia and Related Intolerance. Teheran, Iran. 18 February 2001. https://www.oas.org/dil/afrodescendants_durban_declaration.pdf
  • Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (1998). Mülteci Statüsünün Belirlenmesinde Uygulanacak Ölçütler ve Usuller Hakkında Elkitabı (Yeniden Gözden Geçirilmiş Baskı).
  • Campbell III, J. A. (2017). Attitudes towards refugee education and its link to xenophobia in the United States. Intercultural Education, 28(5), 474-479. https://doi.org/10.1080/1 4675986.2017.1336374
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, S. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Çağlar, A. (2011). Türkiye'de sığınmacılar: Sorunlar, beklentiler ve sosyal uyum, Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Çağlar, T. (2018). Göç çalışmaları için kavramsal bir çerçeve. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (8), 26-49. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/491820
  • Eser, H. (2021). Eğitim kurumlarında zenofobi. Alanyazın, 2 (1), 33-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1775466
  • Freud, S. (2016). Savaşın ve ölümün güncelliği. Telos Yayıncılık
  • Güngör, F. Ş. (2017). Zenofobi ve ötekinin dikeni. I. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, 1(1), 209-214.
  • Gurinskaya, A., Nalla, MK ve Polyakova, E. (2024). Göçmen suçu korkusu yabancı düşmanlığını öngörüyor mu: Üç Rus şehrinden kanıtlar. Avrupa Kriminoloji Dergisi, 21 (1), 31-51. https://doi.org/10.1177/147737082211021
  • Joshanloo, M. (2022). A global index of anti-immigrant xenophobia: associations with cultural dimensions, national well-being, and economic indicators in 151 nations. Politics, Groups, and Identities, 1-10. https://doi.org/10.1080/21565503.2022.2097097
  • Kaldık, B. (2021). Uluslararası göç bağlamında sığınmacılara yönelik yabancı düşmanlığının incelenmesi: Türkiye’de zenofobi üzerine bir uygulama. Bingöl University Journal of Economics and Administrative Sciences, 5, 69-96. https://doi.org/10.33399/biibfad. 1029321
  • Kardeş, S., Banko, Çağla, & Akman, B. (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi. Göç Dergisi, 4(2), 185-200. https://doi.org/10.33182/ gd.v4i2.596
  • Kuş, E. (2012). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? Anı Yayıncılık.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar I. Terc. Sedef Özge. Yayınodası Yayıncılık.
  • Momoc, A. (2016). Political angles in the Romanian online media about the refugees' crisis and Islam. Traian Basescu case. ruropolity-continuity and change in European governance. 10(1): 71-86. https://europolity.eu/wp-content/uploads/2016/07/Vol.-10.-No.-1.-2016-editat.71-86.pdf
  • Moore, S. (2017). Xenophobia in the American classroom: How is it affecting the students? (Doctoral dissertation prepared under Florida Southern College), 10-12. https://repository.flsouthern.edu/server/api/core/bitstreams/58d88125-8288-4e25-a310-f90326332e9b/content
  • Özdemir, F., & Öner-Özkan, B. (2016). Türkiye’de sosyal medya kullanıcılarının Suriyeli mültecilere ilişkin sosyal temsilleri. Nesne Psikolojisi Dergisi, 4(8), 227-245. https://nesnedergisi.com/makale/pdf/1474567433.pdf
  • Özmete, E., Yıldırım, H., & Duru, S. (2018). Yabancı düşmanlığı (zenofobi) ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18, 191-209. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974. 451063
  • Öztürk, M. (2020). Gençlerin Suriyelilere yönelik yabancı düşmanlığına (zenofobi) etki eden sosyodemografik faktörler. Turkish Studies-Social,15(1), 559-576. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40505
  • Riaz, S. (2024). Eşitsizlik yabancı düşmanlığını körüklüyor mu? Alman mülteci krizinden kanıtlar. Etnik ve Göç Araştırmaları Dergisi, 50 (2), 359-378. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1369183X.2023.2259108
  • Pedahzur, A. Ve Yishai, Y. (1999), “Hatred by Hated People: Xenophobia in Israel”. Studies in Conflict & Terrorism, 22(2), 101 https://doi.org/10.1080/105761099265784
  • Sanders, P. (1982). Phenemology: A New Way Of Wieving Organizational Research. The Academy of Management Review, 7(3), 353-360.
  • Smelser, N.J., Baltes, P.B. (Eds.). (2001). International Encyclopaedia of the Social and Behavioural Sciences. Elsevier. Oxford Science Ltd. https://www.columbia.edu/~rlh2/EncySocSci2001.pdf
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1355632
  • Thorleifsson, C. (2016). The limits of hospitality: coping strategies among displaced Syrians in Lebanon. Third World Quarterly, 37(6), 1071-1082. https://doi.org/10.1080/01436597. 2016.1138843
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Üniversite Öğrencilerinin Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Konusundaki Deneyimlerine İlişkin Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 42, 2134 - 2154, 30.06.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1442143

Öz

Son yıllarda göç olgusu, ülkemizde ve dünyada artış göstermiştir. Göç ile yabancı uyruklu bireylerle yerli halk bir arada iletişim ve etkileşim halinde bulunmaktadır. Dolayısıyla ülkemiz üniversitelerinde yabancı uyruklu öğrenciler de eğitim almaktadır. Bu araştırmada ülkemize göç ederek gelen misafir/yabancı bireylere yönelik toplumda korku ile ilişkili biçimde düşmanlık tutumlarının var olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, nitel yönteme dayalı fenomonolojik desen modeli kullanılmıştır. Çalışma için yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formu üniversitede öğrenim gören 19 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; katılımcıların çoğunluğunun yabancı bireyleri ülkenin ekonomisini olumsuz etkileyen, nüfus kalabalığına yol açan etken olarak gördüğü ortaya çıkmıştır. Katılımcıların bir kısmı da yabancı bireyleri; medyadaki haberlerin etkisiyle, toplumdaki suçların sebebi ve suç oranlarının artmasındaki temel etken olarak görmektedir. Katılımcıların bir kısmının yabancı uyruklu bireylerle iyi ilişkiler kurdukları ve bu iyi ilişkilerin etkisiyle yabancı bireylere yönelik olumlu düşüncelere sahip oldukları belirlenmiştir.

Etik Beyan

-

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akande, O. D., Musarurwa, H. J., & Kaye, S. B. (2018). Students' attitudes and perceptions on xenophobia: A study of a university in Durban. Journal of Student Affairs in Africa, 6(2), 1-17. https://doi.org/10.24085/jsaa.v6i2.3307
  • Asia-Pacific NGO Meeting for the World Conference. (2001). Declaration on Racism, discrimination, Xenophobia and Related Intolerance against Migrants and Trafficked Persons. Asia-Pacific NGO Meeting forthe World Conference Against Racism, Racial Discrimination, Xenophobia and Related Intolerance. Teheran, Iran. 18 February 2001. https://www.oas.org/dil/afrodescendants_durban_declaration.pdf
  • Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (1998). Mülteci Statüsünün Belirlenmesinde Uygulanacak Ölçütler ve Usuller Hakkında Elkitabı (Yeniden Gözden Geçirilmiş Baskı).
  • Campbell III, J. A. (2017). Attitudes towards refugee education and its link to xenophobia in the United States. Intercultural Education, 28(5), 474-479. https://doi.org/10.1080/1 4675986.2017.1336374
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün, S. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Çağlar, A. (2011). Türkiye'de sığınmacılar: Sorunlar, beklentiler ve sosyal uyum, Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Çağlar, T. (2018). Göç çalışmaları için kavramsal bir çerçeve. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (8), 26-49. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/491820
  • Eser, H. (2021). Eğitim kurumlarında zenofobi. Alanyazın, 2 (1), 33-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1775466
  • Freud, S. (2016). Savaşın ve ölümün güncelliği. Telos Yayıncılık
  • Güngör, F. Ş. (2017). Zenofobi ve ötekinin dikeni. I. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı, 1(1), 209-214.
  • Gurinskaya, A., Nalla, MK ve Polyakova, E. (2024). Göçmen suçu korkusu yabancı düşmanlığını öngörüyor mu: Üç Rus şehrinden kanıtlar. Avrupa Kriminoloji Dergisi, 21 (1), 31-51. https://doi.org/10.1177/147737082211021
  • Joshanloo, M. (2022). A global index of anti-immigrant xenophobia: associations with cultural dimensions, national well-being, and economic indicators in 151 nations. Politics, Groups, and Identities, 1-10. https://doi.org/10.1080/21565503.2022.2097097
  • Kaldık, B. (2021). Uluslararası göç bağlamında sığınmacılara yönelik yabancı düşmanlığının incelenmesi: Türkiye’de zenofobi üzerine bir uygulama. Bingöl University Journal of Economics and Administrative Sciences, 5, 69-96. https://doi.org/10.33399/biibfad. 1029321
  • Kardeş, S., Banko, Çağla, & Akman, B. (2017). Sosyal medyada Suriye’li sığınmacılara yönelik algı: bir sözlük değerlendirmesi. Göç Dergisi, 4(2), 185-200. https://doi.org/10.33182/ gd.v4i2.596
  • Kuş, E. (2012). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? Anı Yayıncılık.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar I. Terc. Sedef Özge. Yayınodası Yayıncılık.
  • Momoc, A. (2016). Political angles in the Romanian online media about the refugees' crisis and Islam. Traian Basescu case. ruropolity-continuity and change in European governance. 10(1): 71-86. https://europolity.eu/wp-content/uploads/2016/07/Vol.-10.-No.-1.-2016-editat.71-86.pdf
  • Moore, S. (2017). Xenophobia in the American classroom: How is it affecting the students? (Doctoral dissertation prepared under Florida Southern College), 10-12. https://repository.flsouthern.edu/server/api/core/bitstreams/58d88125-8288-4e25-a310-f90326332e9b/content
  • Özdemir, F., & Öner-Özkan, B. (2016). Türkiye’de sosyal medya kullanıcılarının Suriyeli mültecilere ilişkin sosyal temsilleri. Nesne Psikolojisi Dergisi, 4(8), 227-245. https://nesnedergisi.com/makale/pdf/1474567433.pdf
  • Özmete, E., Yıldırım, H., & Duru, S. (2018). Yabancı düşmanlığı (zenofobi) ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18, 191-209. https://doi.org/10.21560/spcd.v18i39974. 451063
  • Öztürk, M. (2020). Gençlerin Suriyelilere yönelik yabancı düşmanlığına (zenofobi) etki eden sosyodemografik faktörler. Turkish Studies-Social,15(1), 559-576. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40505
  • Riaz, S. (2024). Eşitsizlik yabancı düşmanlığını körüklüyor mu? Alman mülteci krizinden kanıtlar. Etnik ve Göç Araştırmaları Dergisi, 50 (2), 359-378. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1369183X.2023.2259108
  • Pedahzur, A. Ve Yishai, Y. (1999), “Hatred by Hated People: Xenophobia in Israel”. Studies in Conflict & Terrorism, 22(2), 101 https://doi.org/10.1080/105761099265784
  • Sanders, P. (1982). Phenemology: A New Way Of Wieving Organizational Research. The Academy of Management Review, 7(3), 353-360.
  • Smelser, N.J., Baltes, P.B. (Eds.). (2001). International Encyclopaedia of the Social and Behavioural Sciences. Elsevier. Oxford Science Ltd. https://www.columbia.edu/~rlh2/EncySocSci2001.pdf
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1355632
  • Thorleifsson, C. (2016). The limits of hospitality: coping strategies among displaced Syrians in Lebanon. Third World Quarterly, 37(6), 1071-1082. https://doi.org/10.1080/01436597. 2016.1138843
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Büşra Baş 0009-0004-3708-5930

Gülsüm Çamur 0000-0001-5116-2462

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 13 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2024
Kabul Tarihi 6 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Baş, B., & Çamur, G. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Konusundaki Deneyimlerine İlişkin Bir Araştırma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(42), 2134-2154. https://doi.org/10.35675/befdergi.1442143