Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Başarı Algısı

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 43, 2512 - 2534, 30.09.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1442742

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının akademik anlamda başarısız olmalarının nedenleri ile sonuçlarını belirlemek ve akademik başarısızlığın önlenmesine yönelik çözüm önerileri sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim kapsamında tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme türlerinden aykırı durum örnekleme kullanılmıştır. Bu kapsamda son sınıfta öğrenim gören genel akademik not ortalaması en düşük ve en yüksek dörder öğrenci ile çalışma yürütülmüştür. Görüşme tekniği kullanılarak toplanan veriler ise betimsel ve geleneksel içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda başarısızlığın başlıca nedenlerinin psikolojik sorunlar, uyum sorunları, devam sorunu, konuyu anlamama, planlı ve programlı çalışmama, çalışma tekniğini bilmeme, arkadaş çevresi, ailevi sorunlar, maddi sorunlar, uygun çalışma ortamı olmaması, üniversite hayatının getirmiş olduğu rehavet ve istenmeyen bölüme yerleşme olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akademik başarısızlığın sonuçları ise düşük özgüven, başarısızlık hissi, psikolojik sorunlar, iş bulma sorunu ve mesleki yetersizliktir.

Kaynakça

  • Acar, S., Deniz, S. & Doğan, U. (2022). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısında akademik başarı, motivasyon ve boş zaman yönetiminin rolü. Ege Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 22-37.
  • Akbaba Altun S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Akbaba Altun, S. & Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online, 7(1), 157-173.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/55447
  • Arlı, E. (2013). Barınma yerinin üniversite öğrencilerinin kişisel ve sosyal gelişim ve akademik başarı üzerindeki etkilerinin odak grup görüşmesi ile incelenmesi. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 173-178. https://doi.org/10.5961/jhes.2013.073
  • Bacon, D. R., & Bean, B. (2006). GPA in research studies: An invaluable but neglected opportunity. Journal of Marketing Education, 28(1), 35–42. https://doi.org/10.1177/0273475305284638
  • Benli, T. (1998). Yetiştirme yurdu öğrencilerinin başarısızlık nedenlerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Bülbül, H., Tunç, T., & Aydil, F. (2018). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: Kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(3), 97-111. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.423745
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cunningham, G. K. (2003). Can education schools be saved? Erişim Tarihi: 17/01/2024 Erişim adresi: https://www.scientificallycorrect.com/archives/000008.html
  • Credé, M., & Kuncel, N. R. (2008). Study habits, skills, and attitudes: the third pillar supporting collegiate academic performance. Perspectives on Psychological Science, 3(6), 425–453. https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2008.00089.x
  • D'Agostino, J. V., & Powers, S. J. (2009). Predicting teacher performance with test scores and grade point average: A meta-analysis. American Educational Research Journal, 46(1), 146–182. https://doi.org/10.3102/0002831208323280
  • Farsides, T., & Woodfield, R. (2003). Individual differences and undergraduate academic success: The roles of personality, intelligence, and application. Personality and Individual Differences, 34(7), 1225–1243. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00111-3
  • Gica, Ş., Yunden, S., Kirkas, A., Sevil, F., Özdengül, F. & Ak, M. (2020). Sosyal medya/akıllı telefon bağımlılığı ve uyku kalitesinin akademik başarı üzerine etkisi: Pre-clinic tıp fakültesi öğrencilerinde bir retrospektif çalışma. Selçuk Tıp Dergisi, 36(4), 312-318. https://doi.org/10.30733/std.2020.01471
  • Guay, F., Senécal, C., Gauthier, L., & Fernet, C. (2003). Predicting career indecision: A self-determination theory perspective. Journal of Counseling Psychology, 50(2), 165–177. https://doi.org/10.1037/0022-0167.50.2.165
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin.
  • İlhan, F., Özfidan, B., & Yılmaz, S. (2019). Home visit effectiveness on students’ classroom behavior and academic achievement. Journal of Social Studies Education Research, 10(1), 61-80.
  • Krammer, G., Sommer, M., & Arendasy, M. E. (2016). Realistic job expectations predict academic achievement. Learning and Individual Differences, 51, 341-348. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.09.010 Özdiyar, Ö. (2008). Başarı ve başarısızlığa yüklenen nedenlere ilişkin sınıf öğretmenliği anabilim dalı öğrenci görüşleri (Tez no. 231464) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özen, B. (2019). Öğretmen adaylarının üniversite ilk yıl deneyimlerinin akademik motivasyon ve akademik başarı açısından incelenmesi (Tez no. 572759) [Yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi-Bartın]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özkal, N. (2020). Öğretmen güdüsel desteği, özyeterlik inancı ve akademik başarı arasındaki ilişkiler: Lise matematik dersi örneği. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 88-97.
  • Özyürek, A., Özkan, İ., Nazlı, B., & Eroğlu, F. (2017). Öğrenci bakış açısından üniversite öğrencilerinin akademik başarısızlık nedenleri. ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) Bildiri Kitabı içinde.19-31
  • Papanastastiou, C. (2000). School, effects of attitudes and beliefs on mathematics achievement. Studies in Educational Evaluation. 26(1), 27-42. https://doi.org/10.1016/S0191-491X(00)00004-3
  • Sezgin, F., Koşar, D., Koşar, S., & Er, E. (2016). Liselerde akademik başarısızlık: Nedenleri ve önlenmesine ilişkin öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri. Journal of Inonu University Faculty of Education, 17(1), 95-111. https://doi.org/10.17679/iuefd.17119535
  • Sığrı, Ü., & Gürbüz, S. (2011). Akademik başarı ve kişilik ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 30-48.
  • Strenze, T. (2007). Intelligence and socioeconomic success: A meta-analytic review of longitudinal research. Intelligence, 35(5), 401–426. https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.09.004
  • Talan, T. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin akademik başarı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. EJER Congress 2020 Bildiri Kitabı içinde. 922-931.
  • TED. (2015). Ulusal eğitim programı 2015-2022. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Yaşar, M. & Balkıs, M. (2004) Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde yaz okuluna kayıt yaptıran öğrencilerin başarısızlık nedenlerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 130-165.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Temur 0000-0001-8548-6342

Ahmet Galip Yücel 0000-0001-9435-7315

Erken Görünüm Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2024
Kabul Tarihi 4 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Temur, M., & Yücel, A. G. (2024). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Akademik Başarı Algısı. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(43), 2512-2534. https://doi.org/10.35675/befdergi.1442742