Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin Rutin Matematik Problemlerini Çözme Başarısına Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 47, 1116 - 1144, 17.09.2025
https://doi.org/10.35675/befdergi.1613115

Öz

Bu araştırmada öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin rutin matematik problemlerini çözme başarısı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen yöntemi ile yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak deney ve kontrol grubu seçkisiz olarak belirlenen ilkokul 4. sınıfta öğrenim gören 48 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi ve öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri ile toplanmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS 26 programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda gruplar arasında rutin matematik problemlerini çözme başarısına ilişkin ön test-son test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmazken grupların puanları kendi içlerinde anlamlı olarak artış göstermiştir. Deney grubunun ön test-son test puanları arasındaki artış oranının kontrol grubunun ön test-son test puanları arasındaki artış oranından daha fazla olduğu görülmüştür. Araştırmada bu bağlamda öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin rutin matematik problemlerini anlamlı olmasa da olumlu olarak etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Atatürk Üniversitesi

Kaynakça

  • Abdioğlu, C. (2022). İlkokul matematiğinde problem ve problem türleri. Y. Ergen (Ed.), Matematik problemlerini çözme ve kurma becerilerinin geliştirilmesi (1.baskı, s. 1-25) içinde. Eğiten Kitap.
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Altun, M. (2000). İlköğretimde problem çözme öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 147(3).
  • Altun, M. (2005). Matemetik öğretimi: İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda). Aktüel.
  • Arslan, Ç., & Altun, M. (2007). Learning to solve non-routine mathematical problems. Elementary Education Online, 6(1), 50-61.
  • Atasoy, E., & Baki A. (2020). Investigation of students' cognitive learning in mathematics lessons supported with writing activities. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 11(2), 528-583. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.703648
  • Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-to-learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of Educational Research, 74(1), 29-58. https://doi.org/10.3102/00346543074001029
  • Başol, G. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Baxter, J. A., Woodward, J., & Olson, D. (2005). Writing in mathematics: an alternative form of communication for academically low‐achieving students. Learning Disabilities Research & Practice, 20(2), 119-135. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2005.00127.x
  • Baykul, Y. (2011). İlköğretim matematik öğretimi (1-5 sınıflar). Pegem Akademi.
  • Bellamy, D. (2017). College faculty members' perceptions of students' writing abilities (Thesis No. 10602531) [Doctoral dissertation, Walden University-USA]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Bicer, A., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2013). Integrating Writing into Mathematics Classroom to Increase Students' Problem Solving Skills. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2).
  • Boswell, C. S. (2013). Writing, thinking, and learning in the philosophy classroom (Thesis No. 1551874) [Doctoral dissertation, Purdue University- Indiana]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Braine, G., & McNaught, C. (2007). Adaptation of the ‘Writing Across Curriculum’model to the Hong Kong context. English Language Leaching in China: New Approaches, Perspectives and Standards, 311-328.
  • Burchfield, P. C, Jorgenson, P. R., McDowell, K. G., & Rahn, J. (1993). Writing in the mathematics curriculum.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (25. baskı). Pegem Akademi.
  • Cankoy, O., & Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 11-24.
  • Colonnese, M. W. (2020). The development of instructional guidelines for elementary mathematical writing. School Science and Mathematics, 120(3), 129-143. https://doi.org/10.1111/ssm.12391
  • Cooper, A. (2012). Today's technologies enhance writing in mathematics. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 85(2), 80-85. https://doi.org/10.1080/00098655.2011.624394
  • Corral, D., Quilici, J. L., & Rutchick, A. M. (2020). The effects of early schema acquisition on mathematical problem solving. Psychological Research, 84(6), 1495-1506. https://doi.org/10.1007/s00426-019-01164-8
  • Doğmaz, S. (2016). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin iki basamaklı matematiksel rutin problem çözme performanslarını geliştirmede diyagram yöntemi kullanımının etkililiği (Tez No. 430716) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylul Universitesi – İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Duymaz, N. (2011). Hücre konusunun öğrenilmesinde öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin kullanımı ve analoji üretme (Tez No. 290591) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ergen, Y. (2022). İlkokulda problem çözme/kurma stratejileri ve uygulamaları. Y. Ergen (Ed.), Matematik problemlerini çözme ve kurma becerilerinin geliştirilmesi içinde (1.baskı, s. 131-169). Eğiten Kitap.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 veri analiz yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın, 1, 167.
  • Field, A. (2009) Discovering Statistics Using SPSS (Third Edition), Sage Publications Ltd.
  • Flores, M. M., Hinton, V. M., & Burton, M. E. (2016). Teaching problem solving to students receiving tiered interventions using the concrete-representational-abstract sequence and schema-based instruction. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 60(4), 345-355. https://doi.org/10.1080/1045988X.2016.1164117
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2015). How to design and evaluate research in education (9th ed.). Mc Graw Hill Education.
  • Graham, S. (2020). The sciences of reading and writing must become more fully integrated. Reading Research Quarterly, 55, 35-44. https://doi.org/10.1002/rrq.332
  • Graham, S., Kiuhara, S. A., & MacKay, M. (2020). The effects of writing on learning in science, social studies, and mathematics: A meta-analysis. Review of Educational Research, 90(2), 179-226. https://doi.org/10.3102%2F0034654320914744
  • Greer, A. R. (2010). Mathematical communication: A study of the impact expository writing in the mathematics curriculum has on student achievement (Thesis No. 415647) [Doctoral dissertation, Capella University-Minneapolis]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Günüç, S., (2022). Öğrenme amaçlı yazmanın dördüncü sınıf öğrencilerinin doğal sayılar konusundaki başarılarına, motivasyon ve kalıcılıklarına etkisi (Tez No. 738216) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Han, S., & Kim, H. M. (2020). Matematiksel problem çözme yeterliliğinin bileşenleri ve matematiksel modellemeye ilişkin öğretim stratejilerinin aracılık etkileri. Eğitim ve Bilim, 45(202). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.7386
  • Harskamp, E. G., & Suhre, C. J. (2006). Improving mathematical problem solving: A computerized approach. Computers in Human Behavior, 22(5), 801-815. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.023
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Huang, T. H., Liu, Y. C., & Chang, H. C. (2012). Learning achievement in solving word-based mathematical questions through a computer-assisted learning system. Journal of Educational Technology & Society, 15(1), 248-259.
  • Hughes, E. M., Lee, J. Y., Cook, M. J., & Riccomini, P. J. (2019). Exploratory Study of a Self-Regulation Mathematical Writing Strategy: Proof-of-Concept. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(2), 185-203.
  • Inoue, N. (2005). The realistic reasons behind unrealistic solutions: The role of interpretive activity in word problem solving. Learning and Instruction, 15(1), 69-83. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.12.004
  • Jaafar, R. (2016). Writing-to-learn activities to provoke deeper learning in calculus. Primus, 26(1), 67-82. https://doi.org/10.1080/10511970.2015.1053642
  • Jonassen, D. H., & Hernandez-Serrano, J. (2002). Case-based reasoning and instructional design: Using stories to support problem solving. Educational technology research and development, 50(2), 65-77.
  • Jurdak, M. E. (2006). Contrasting perspectives and performance of high school students on problem solving in real world, situated, and school contexts. Educational Studies in Mathematics, 63(3), 283-301.
  • Karslı, F., & Ayas, A. (2013). Prospective science teachers’ alternative conceptions about the chemistry issues. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 284-313.
  • Kaur, T. ve Prendergast, M. (2022). Öğrencilerin matematik yazmaya ilişkin algıları ve bunun onların zevklerine ve özgüvenlerine etkisi. Matematik Öğretimi ve Uygulamaları: Uluslararası IMA Dergisi, 41 (1), 1-21. https://doi.org/10.1093/teamat/hrab008
  • Kennedy, B. (1980). Writing letters to learn math. Learning, 13(6), 59-61.
  • King, B., Raposo, D., & Gimenez, M. (2016). Promoting student buy-in: Using writing to develop mathematical understanding. Georgia Educational Researcher, 13(2), 33. https://doi.org/10.20429/ger.2016.130202
  • Knox, H. (2017). Using writing strategies in math to increase metacognitive skills for the gifted learner. Gifted Child Today, 40(1), 43-47. https://doi.org/10.1177/1076217516675904
  • Koca, H., Yakar, A., Dev, F., & Şen, G. (2024). TIMSS ve PISA verileri üzerinden Türkiye'nin eğitim performansının gelişiminin analizi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 644-660.
  • Kostos, K., & Shin, E. K. (2010). Using math journals to enhance second graders’ communication of mathematical thinking. Early childhood education journal, 38, 223-231. https://doi.org/10.1007/s10643-010-0390-4
  • Küçük, M. (2019). Yazma etkinliklerinin matematik öğretiminde problem çözme becerisine, tutum ve kaygıya etkisi (Tez No. 551550) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi-Denizli]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Lee, G. P. B., Lim, C. S., & Leong, L. M. (2020). Use mathematical writing as a practical approach to increase students’ problem solving skills: A case study. The Mathematics Enthusiast, 17(1), 239-273. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1486
  • Mason, L., & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes?. Instructional Science, 28, 199-226.
  • McCarty, L. A., & Faulkner, M. S. (2020). Integrating writing and mathematics: journaling to increase learning and enjoyment while reducing anxiety. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 39(3), 145-159. https://doi.org/10.1093/teamat/hrz010
  • McCormick, K. (2010). Experiencing the power of learning mathematics through writing. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 4.
  • Miller, L. D. (1991). Writing to learn mathematics. The mathematics teacher, 84(7), 516-521. https://doi.org/10.5951/MT.84.7.0516
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli ilkokul matematik dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Murray, D. (2004). A writer teaches writing / Donald M. Murray. Boston
  • Nelson, M. S. (2008). Exploring the relationship between expository writing activities and mathematical problem solving with african american students (Dissertation No. 3371533) [Dissertation, University of Phoenix - United States]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Özkan, P. (2019). Öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin alan ölçme konusundaki kavrayışlarına etkisi (Tez No. 604276) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, M. (2022). İlkokulda problem çözme ve kurma becerilerini etkileyen faktörler. Y. Ergen (Ed.), Matematik problemlerini çözme ve kurma becerilerinin geliştirilmesi (1.baskı, s. 1-25) içinde. Eğiten Kitap.
  • Öztürk, M., Sarikaya, İ., & Ada Yıldız, K. (2024). Middle school students’ problem solving performance: Identifying the factors that influence it. International Journal of Science and Mathematics Education, 22(6), 1363-1379. https://doi.org/10.1007/s10763-023-10423-5
  • Patton. M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Pilten, G., & Pilten, P. (2016). Matematiksel yazma etkinliklerinin 3. sınıf öğrencilerinin problem çözme ve kurma becerilerine etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 209-226. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3361.
  • Polotskaia, E., & Savard, A. (2018). Using the relational paradigm: Effects on pupils’ reasoning in solving additive word problems. Research in mathematics education, 20(1), 70-90. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1442740
  • Polya, G. (1945). How to solve it? New Jersey: Princeton University Press.
  • Powell, S. R., Hebert, M. A., & Hughes, E. M. (2021). How educators use mathematics writing in the classroom: a national survey of mathematics educators. Reading and Writing, 34(2), 417-447.
  • Pugalee, D. K. (2001). Writing, mathematics, and metacognition: Looking for connections through students' work in mathematical problem solving. School science and mathematics, 101(5), 236-245. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2001.tb18026.x
  • Pugalee, D. K. (2004). A comparison of verbal and written descriptions of students' problem solving processes. Educational Studies in mathematics, 55, 27-47.
  • Rodrigues, R., da Costa Ferreira, P., Prada, R., Paulino, P., & Simão, A. M. V. (2020). Developing Children's Regulation of Learning in Problem-Solving With a Serious Game. IEEE computer graphics and applications, 40(5), 26-40. https://doi.org/10.1109/MCG.2020.3011616
  • Schoenfeld, A. H. (1987). Polya, problem solving, and education. Mathematics magazine, 60(5), 283-291. https://doi.org/10.1080/0025570X.1987.11977325
  • Stanic, G., & Kilpatrick, J. (1989). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. The Teaching and Assessing of Mathematical Problem Solving, 3, 1-22.
  • Tekin, H. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (27. baskı). Yargı Yayınevi.
  • Temizkan, M. (2011). The effect of creative writing activities on the story writing skill. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(2), 933-939.
  • Thayer, J., & Giebelhaus, C. R. (2001). Integrating writing to improve math achievement. Mid-Western Educational Researcher, 14(2), 3.
  • Turhan, B., & Güven, M. (2014). Problem kurma yaklaşımıyla gerçekleştirilen matematik öğretiminin problem çözme başarısı, problem kurma becerisi ve matematiğe yönelik görüşlere etkisi. Cukurova University Faculty of Education Journal, 43(2), 217-234. https://doi.org/10.14812/cufej.2014.021
  • Uzoğlu, M., & Gürbüz, F. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesinde öğrenme amaçlı mektup yazma aktivitesinin kullanılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4). http://dx.doi.org/10.9761/JASSS838
  • Voinea, M. & Purcaru, M. (2015). SEN'li çocuklara matematik öğretiminde bireysel öğrenme planı - yapılandırmacı bir yaklaşım. Procedia-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 187, 190-195. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.036
  • Voskoglou, M. G. (2008). Problem solving in mathematics education: Recent trends and development. Quaderni di Ricerca in Didattica (Scienze Matematiche), 18(1), 22-28.
  • Wijayanti, A., Widodo, S. A., Pusporini, W., Wijayanti, N., Irfan, M., & Trisniawati, T. (2022). Optimization of Mathematics Learning with Problem Based Learning and 3N (Niteni, Nirokke, Nambahi) to improve mathematical problem solving skills. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 5(2), 123-134.
  • Wilcox, B., & Monroe, E. E. (2011). Integrating writing and mathematics. The Reading Teacher, 64(7), 521-529. https://doi.org/10.1598/RT.64.7.6
  • Wittcop, M. A. (2008). The effects of problem solving strategy ınstruction, journal writing and discourse on 6th grade advanced mathematics student performance ([Master Thesis, University of Central Florida-Florida]. Electronic Theses and Dissertations.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.

Effect Of Writing for Learning Activities On The Success Of Solving Routine Mathematical Problems

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 47, 1116 - 1144, 17.09.2025
https://doi.org/10.35675/befdergi.1613115

Öz

This study investigated the effect of writing activities for learning purposes on the success of solving routine math problems. Conducted using a pretest-posttest control group quasi-experimental design, the study group consisted of 48 fourth-grade elementary school students selected randomly using the convenient sampling method. The data were collected using a success test and learning-oriented writing activities developed by the researcher. The data were analyzed using IBM SPSS 26 software. The results of the study showed that there was no significant difference between the pre-test and post-test scores of the groups in terms of success in solving routine math problems, while the scores of the groups showed a significant increase within themselves. It was observed that the increase in pre-test-post-test scores in the experimental group was greater than the increase in pre-test-post-test scores in the control group. In this context, the study concluded that writing activities for learning purposes had a positive, albeit not significant, effect on routine math problems.

Kaynakça

  • Abdioğlu, C. (2022). İlkokul matematiğinde problem ve problem türleri. Y. Ergen (Ed.), Matematik problemlerini çözme ve kurma becerilerinin geliştirilmesi (1.baskı, s. 1-25) içinde. Eğiten Kitap.
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Altun, M. (2000). İlköğretimde problem çözme öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 147(3).
  • Altun, M. (2005). Matemetik öğretimi: İlköğretim ikinci kademede (6, 7 ve 8. sınıflarda). Aktüel.
  • Arslan, Ç., & Altun, M. (2007). Learning to solve non-routine mathematical problems. Elementary Education Online, 6(1), 50-61.
  • Atasoy, E., & Baki A. (2020). Investigation of students' cognitive learning in mathematics lessons supported with writing activities. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 11(2), 528-583. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.703648
  • Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-to-learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of Educational Research, 74(1), 29-58. https://doi.org/10.3102/00346543074001029
  • Başol, G. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Baxter, J. A., Woodward, J., & Olson, D. (2005). Writing in mathematics: an alternative form of communication for academically low‐achieving students. Learning Disabilities Research & Practice, 20(2), 119-135. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2005.00127.x
  • Baykul, Y. (2011). İlköğretim matematik öğretimi (1-5 sınıflar). Pegem Akademi.
  • Bellamy, D. (2017). College faculty members' perceptions of students' writing abilities (Thesis No. 10602531) [Doctoral dissertation, Walden University-USA]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Bicer, A., Capraro, R. M., & Capraro, M. M. (2013). Integrating Writing into Mathematics Classroom to Increase Students' Problem Solving Skills. International Online Journal of Educational Sciences, 5(2).
  • Boswell, C. S. (2013). Writing, thinking, and learning in the philosophy classroom (Thesis No. 1551874) [Doctoral dissertation, Purdue University- Indiana]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Braine, G., & McNaught, C. (2007). Adaptation of the ‘Writing Across Curriculum’model to the Hong Kong context. English Language Leaching in China: New Approaches, Perspectives and Standards, 311-328.
  • Burchfield, P. C, Jorgenson, P. R., McDowell, K. G., & Rahn, J. (1993). Writing in the mathematics curriculum.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (25. baskı). Pegem Akademi.
  • Cankoy, O., & Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 11-24.
  • Colonnese, M. W. (2020). The development of instructional guidelines for elementary mathematical writing. School Science and Mathematics, 120(3), 129-143. https://doi.org/10.1111/ssm.12391
  • Cooper, A. (2012). Today's technologies enhance writing in mathematics. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 85(2), 80-85. https://doi.org/10.1080/00098655.2011.624394
  • Corral, D., Quilici, J. L., & Rutchick, A. M. (2020). The effects of early schema acquisition on mathematical problem solving. Psychological Research, 84(6), 1495-1506. https://doi.org/10.1007/s00426-019-01164-8
  • Doğmaz, S. (2016). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin iki basamaklı matematiksel rutin problem çözme performanslarını geliştirmede diyagram yöntemi kullanımının etkililiği (Tez No. 430716) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylul Universitesi – İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Duymaz, N. (2011). Hücre konusunun öğrenilmesinde öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin kullanımı ve analoji üretme (Tez No. 290591) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ergen, Y. (2022). İlkokulda problem çözme/kurma stratejileri ve uygulamaları. Y. Ergen (Ed.), Matematik problemlerini çözme ve kurma becerilerinin geliştirilmesi içinde (1.baskı, s. 131-169). Eğiten Kitap.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 veri analiz yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın, 1, 167.
  • Field, A. (2009) Discovering Statistics Using SPSS (Third Edition), Sage Publications Ltd.
  • Flores, M. M., Hinton, V. M., & Burton, M. E. (2016). Teaching problem solving to students receiving tiered interventions using the concrete-representational-abstract sequence and schema-based instruction. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 60(4), 345-355. https://doi.org/10.1080/1045988X.2016.1164117
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2015). How to design and evaluate research in education (9th ed.). Mc Graw Hill Education.
  • Graham, S. (2020). The sciences of reading and writing must become more fully integrated. Reading Research Quarterly, 55, 35-44. https://doi.org/10.1002/rrq.332
  • Graham, S., Kiuhara, S. A., & MacKay, M. (2020). The effects of writing on learning in science, social studies, and mathematics: A meta-analysis. Review of Educational Research, 90(2), 179-226. https://doi.org/10.3102%2F0034654320914744
  • Greer, A. R. (2010). Mathematical communication: A study of the impact expository writing in the mathematics curriculum has on student achievement (Thesis No. 415647) [Doctoral dissertation, Capella University-Minneapolis]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Günüç, S., (2022). Öğrenme amaçlı yazmanın dördüncü sınıf öğrencilerinin doğal sayılar konusundaki başarılarına, motivasyon ve kalıcılıklarına etkisi (Tez No. 738216) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Han, S., & Kim, H. M. (2020). Matematiksel problem çözme yeterliliğinin bileşenleri ve matematiksel modellemeye ilişkin öğretim stratejilerinin aracılık etkileri. Eğitim ve Bilim, 45(202). http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.7386
  • Harskamp, E. G., & Suhre, C. J. (2006). Improving mathematical problem solving: A computerized approach. Computers in Human Behavior, 22(5), 801-815. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.023
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., & Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Huang, T. H., Liu, Y. C., & Chang, H. C. (2012). Learning achievement in solving word-based mathematical questions through a computer-assisted learning system. Journal of Educational Technology & Society, 15(1), 248-259.
  • Hughes, E. M., Lee, J. Y., Cook, M. J., & Riccomini, P. J. (2019). Exploratory Study of a Self-Regulation Mathematical Writing Strategy: Proof-of-Concept. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 17(2), 185-203.
  • Inoue, N. (2005). The realistic reasons behind unrealistic solutions: The role of interpretive activity in word problem solving. Learning and Instruction, 15(1), 69-83. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.12.004
  • Jaafar, R. (2016). Writing-to-learn activities to provoke deeper learning in calculus. Primus, 26(1), 67-82. https://doi.org/10.1080/10511970.2015.1053642
  • Jonassen, D. H., & Hernandez-Serrano, J. (2002). Case-based reasoning and instructional design: Using stories to support problem solving. Educational technology research and development, 50(2), 65-77.
  • Jurdak, M. E. (2006). Contrasting perspectives and performance of high school students on problem solving in real world, situated, and school contexts. Educational Studies in Mathematics, 63(3), 283-301.
  • Karslı, F., & Ayas, A. (2013). Prospective science teachers’ alternative conceptions about the chemistry issues. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 284-313.
  • Kaur, T. ve Prendergast, M. (2022). Öğrencilerin matematik yazmaya ilişkin algıları ve bunun onların zevklerine ve özgüvenlerine etkisi. Matematik Öğretimi ve Uygulamaları: Uluslararası IMA Dergisi, 41 (1), 1-21. https://doi.org/10.1093/teamat/hrab008
  • Kennedy, B. (1980). Writing letters to learn math. Learning, 13(6), 59-61.
  • King, B., Raposo, D., & Gimenez, M. (2016). Promoting student buy-in: Using writing to develop mathematical understanding. Georgia Educational Researcher, 13(2), 33. https://doi.org/10.20429/ger.2016.130202
  • Knox, H. (2017). Using writing strategies in math to increase metacognitive skills for the gifted learner. Gifted Child Today, 40(1), 43-47. https://doi.org/10.1177/1076217516675904
  • Koca, H., Yakar, A., Dev, F., & Şen, G. (2024). TIMSS ve PISA verileri üzerinden Türkiye'nin eğitim performansının gelişiminin analizi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 644-660.
  • Kostos, K., & Shin, E. K. (2010). Using math journals to enhance second graders’ communication of mathematical thinking. Early childhood education journal, 38, 223-231. https://doi.org/10.1007/s10643-010-0390-4
  • Küçük, M. (2019). Yazma etkinliklerinin matematik öğretiminde problem çözme becerisine, tutum ve kaygıya etkisi (Tez No. 551550) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi-Denizli]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Lee, G. P. B., Lim, C. S., & Leong, L. M. (2020). Use mathematical writing as a practical approach to increase students’ problem solving skills: A case study. The Mathematics Enthusiast, 17(1), 239-273. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1486
  • Mason, L., & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes?. Instructional Science, 28, 199-226.
  • McCarty, L. A., & Faulkner, M. S. (2020). Integrating writing and mathematics: journaling to increase learning and enjoyment while reducing anxiety. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 39(3), 145-159. https://doi.org/10.1093/teamat/hrz010
  • McCormick, K. (2010). Experiencing the power of learning mathematics through writing. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 4.
  • Miller, L. D. (1991). Writing to learn mathematics. The mathematics teacher, 84(7), 516-521. https://doi.org/10.5951/MT.84.7.0516
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli ilkokul matematik dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Murray, D. (2004). A writer teaches writing / Donald M. Murray. Boston
  • Nelson, M. S. (2008). Exploring the relationship between expository writing activities and mathematical problem solving with african american students (Dissertation No. 3371533) [Dissertation, University of Phoenix - United States]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Özkan, P. (2019). Öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin alan ölçme konusundaki kavrayışlarına etkisi (Tez No. 604276) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztürk, M. (2022). İlkokulda problem çözme ve kurma becerilerini etkileyen faktörler. Y. Ergen (Ed.), Matematik problemlerini çözme ve kurma becerilerinin geliştirilmesi (1.baskı, s. 1-25) içinde. Eğiten Kitap.
  • Öztürk, M., Sarikaya, İ., & Ada Yıldız, K. (2024). Middle school students’ problem solving performance: Identifying the factors that influence it. International Journal of Science and Mathematics Education, 22(6), 1363-1379. https://doi.org/10.1007/s10763-023-10423-5
  • Patton. M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Pilten, G., & Pilten, P. (2016). Matematiksel yazma etkinliklerinin 3. sınıf öğrencilerinin problem çözme ve kurma becerilerine etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 209-226. http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3361.
  • Polotskaia, E., & Savard, A. (2018). Using the relational paradigm: Effects on pupils’ reasoning in solving additive word problems. Research in mathematics education, 20(1), 70-90. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1442740
  • Polya, G. (1945). How to solve it? New Jersey: Princeton University Press.
  • Powell, S. R., Hebert, M. A., & Hughes, E. M. (2021). How educators use mathematics writing in the classroom: a national survey of mathematics educators. Reading and Writing, 34(2), 417-447.
  • Pugalee, D. K. (2001). Writing, mathematics, and metacognition: Looking for connections through students' work in mathematical problem solving. School science and mathematics, 101(5), 236-245. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2001.tb18026.x
  • Pugalee, D. K. (2004). A comparison of verbal and written descriptions of students' problem solving processes. Educational Studies in mathematics, 55, 27-47.
  • Rodrigues, R., da Costa Ferreira, P., Prada, R., Paulino, P., & Simão, A. M. V. (2020). Developing Children's Regulation of Learning in Problem-Solving With a Serious Game. IEEE computer graphics and applications, 40(5), 26-40. https://doi.org/10.1109/MCG.2020.3011616
  • Schoenfeld, A. H. (1987). Polya, problem solving, and education. Mathematics magazine, 60(5), 283-291. https://doi.org/10.1080/0025570X.1987.11977325
  • Stanic, G., & Kilpatrick, J. (1989). Historical perspectives on problem solving in the mathematics curriculum. The Teaching and Assessing of Mathematical Problem Solving, 3, 1-22.
  • Tekin, H. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (27. baskı). Yargı Yayınevi.
  • Temizkan, M. (2011). The effect of creative writing activities on the story writing skill. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(2), 933-939.
  • Thayer, J., & Giebelhaus, C. R. (2001). Integrating writing to improve math achievement. Mid-Western Educational Researcher, 14(2), 3.
  • Turhan, B., & Güven, M. (2014). Problem kurma yaklaşımıyla gerçekleştirilen matematik öğretiminin problem çözme başarısı, problem kurma becerisi ve matematiğe yönelik görüşlere etkisi. Cukurova University Faculty of Education Journal, 43(2), 217-234. https://doi.org/10.14812/cufej.2014.021
  • Uzoğlu, M., & Gürbüz, F. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesinde öğrenme amaçlı mektup yazma aktivitesinin kullanılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4). http://dx.doi.org/10.9761/JASSS838
  • Voinea, M. & Purcaru, M. (2015). SEN'li çocuklara matematik öğretiminde bireysel öğrenme planı - yapılandırmacı bir yaklaşım. Procedia-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 187, 190-195. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.036
  • Voskoglou, M. G. (2008). Problem solving in mathematics education: Recent trends and development. Quaderni di Ricerca in Didattica (Scienze Matematiche), 18(1), 22-28.
  • Wijayanti, A., Widodo, S. A., Pusporini, W., Wijayanti, N., Irfan, M., & Trisniawati, T. (2022). Optimization of Mathematics Learning with Problem Based Learning and 3N (Niteni, Nirokke, Nambahi) to improve mathematical problem solving skills. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 5(2), 123-134.
  • Wilcox, B., & Monroe, E. E. (2011). Integrating writing and mathematics. The Reading Teacher, 64(7), 521-529. https://doi.org/10.1598/RT.64.7.6
  • Wittcop, M. A. (2008). The effects of problem solving strategy ınstruction, journal writing and discourse on 6th grade advanced mathematics student performance ([Master Thesis, University of Central Florida-Florida]. Electronic Theses and Dissertations.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin.
Toplam 81 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Emin Durmuş 0000-0003-4541-3047

Durmuş Kılıç 0000-0002-1217-1945

Erken Görünüm Tarihi 8 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 17 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2025
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Durmuş, M. E., & Kılıç, D. (2025). Öğrenme Amaçlı Yazma Etkinliklerinin Rutin Matematik Problemlerini Çözme Başarısına Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(47), 1116-1144. https://doi.org/10.35675/befdergi.1613115