Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Sayı: 12, 1 - 32, 29.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Kaynakça Aron, R. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri (K. Alemdar, Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları. Aslan, S. ve Yılmaz, A. (2001). Modernizme bir başkaldırı projesi olarak postmodernizm. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 93-108. Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu (H. Deliceçaylı, ve F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Berberoğlu, E. O. (2013). Medya okur-yazarlığı ve mesajların anlamlandır-ma süreci. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 13-21. Boruah, M. ve Bora, A.(2017). A postmodern idea of critical media literacy in the age of convergence. Global Media Journal – Indian Edition, 8 (2), 1-8. Budd, J. M. (1995). An epistemological foundation for library and informa-tion science. Library Quarterly, 65 (3), 295-318. Çambay, O. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: kuramsal bir değerlendirme. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 237-247. Demir, G. (2017). Oldenburg’un üçüncü mekân paradigması bağlamında kütüphane mekânının sorgulanması. Bilgi Dünyası, 18 (2), 195-223. Einasto, O.(2017). “Time is out of joint”: Tthe impact of digimodernism on the transformation of librarian’s role. IFLA WLIC 2017, Wrocław, Po-land–Librarie: Solidarity. Society -Library Theory and Research with New Professionals Special Interest Group. Erişim adresi: http://library.ifla.org/ 1834/1/187-einasto-en.pdf Ekici, S. (2017). Yeni medya okuryazarlığında kütüphanecilerin rolleri. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Ed.). Kamusal Alan Olarak Bilgi Mer-kezleri ve Yenilikçi Yaklaşımlar içinde (s. 49- 78). İstanbul: Hiperyayın. Foucault, M. (2000). Annemi, kız kardeşimi ve erkek kardeşimi katleden ben, Pierre Riviere: 19. Yüzyılda bir aile cinayeti (E. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ara Yayınları. Garrett, J. (1991). Missing eco: Rreading the Name of the Rose as library criticism. Library Quarterly, 61 (4), 373-388. Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları (E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Grenz, J. (1996). A primer on postmodernism. Cambridge, UK: Wm. B. Eerdmans Publishing Co. Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity. Cambridge: Massachusett: The MIT Press. Habermas, J. (2000). Avrupa ulus devleti ve küreselleşme tazyikleri. (A. Öz-kazanç, Çev.), Mürekkep, 14, 202-215. Harari, Y. N. (2018). 21 lessons for the 21st century. New York: Spiegel ve Grau. Harvey, D. (2010). Postmodernliğin durumu (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Hasdemir, T. A. (2012). Gelenekselden yeni medya okuryazarlığına: Türkiye örneğinde bir değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 23-40. Hillenbrand, C. (2013). Librarianship in the 21st century-crisis or trans-formation? The Australian Library Journal, 54 (2), 164-181. Hjørland, B. (2010). The foundation of the concept of relevance. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61 (2), 217-237. Horrocks, C. (2000). Postmodern encounters, Marshall Mcluhan and virtuality. London: Icon Book Ltd. IFLA (2019). How to spot fake new: Erişim adresi: https://www.ifla.org/ publications/node/11174 Jeanniere, A. (2000). Modernite nedir? M. Küçük (Ed.). Modernite Versus Postmodernite içinde (s. 95-108). Ankara: Vadi Yayınları. Katipoğlu, S. (2009). Modernizm, postmodernizm, entelektüel teknoloji ve kütüphaneler. 11-13 Şubat 2009, XI. Akademik Bilişim Konferansı Bil-dirileri içinde (s. 473-476). Şanlıurfa: Harran Üniversitesi. Kısıć, I. ve Stanojlovıć, D. (Ed.). (2018). The youth in a post-truth era: Euro-pean identity and education. Belgrat: Helsinki Committee for Human Rights in Serbia. Kızılçelik, S. (1996). Postmodernizm dedikleri. İzmir: Saray Kitapevleri. Knox, E. (2014). Intellectual freedom and the agnostic–postmodernist view of reading effect. Library Trends, 63 (1), 11-26. Kruk, M. (2003) Truth and libraries. The Australian Library Journal, 52 (3), 229-238. Kuhn, T. (1970). The structure of scientific revolutions (2. bs.). International Encyclopedia of Unified Science içinde (s. 1-210). Chicago: The Univer-sity of Chicago. Erişim adresi: http://www.columbia.edu/cu/tract/projects/ complexity-theory/kuhn-the-structure-of-scien.pdf Külcü, Ö. (2017). Kimin doğrusu? Gerçek ötesi ve yanlış bilgiler (misinfor-mation) dünyasında kanıt olarak dijital belgeler ve arşivlere yönelik InterPARES Truth Projesi. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Ed.). Kamusal Alan Olarak Bilgi Merkezleri ve Yenilikçi Yaklaşımlar içinde (s. 79- 98). İstanbul: Hiperyayın. LeMoine, B. (2012). Nailing jelly to the wall: understanding postmoder-nism’s influence on Library Information Science., Library Philosophy and Practice (e-journal), 701. Erişim adresi: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/701 Lùperi, P. (2008). New libraries in the learning society. NTED2008. Interna-tional Technology, Education and Development Conference içinde. Valen-cia. Erişim adresi: http://eprints.adm.unipi.it/535/1/NEW_LIBRARIES_IN _THE_LEARNING_SOCIETY_formato_spedizione.pdf Lyotard, J. F. (1984). The postmodern condition: A report on knowledge. Manchester: Manchester University Press. Mai, J. E. (1999). A Postmodern theory of knowledge organization. Knowled-ge: Creation, Organization and Use. Proceedings of the ASIS Annual Mee-ting içinde (s. 547-556). Medford, NJ: Information Today. Mai, J. E. (2004). Classification in context: relativity, reality, and represen-tation. Knowl. Org., 31 (1), 39-48. Manovich, L. (2001). The language of new media. London-Cambridge: Mas-sachusetts Institute of Technology. Okmeydan, S. B. (2017). Postmodern kültürde gözetim toplumunun dönü-şümü: ‘Panoptikon’dan ‘Sinoptikon’ ve ‘Omniptikon’a [Özel sayı]. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8 (30), 45-69. Önal, H. İ. (2007). Medya okuryazarlığı: kütüphanelerde yeni çalışma alanı. Türk Kütüphaneciliği, 21 (3), 335-359. Özcan, B. (2007). Postmodernizmin tüketim imajları. Fırat Üniversitesi Sos-yal Bilimler Dergisi, 17 (1), 261-273. Post truth. (2019. English Oxford Living Dictionary içinde. Erişim adresi: https://en.oxforddictionarie:com/definition/post-truth Radford, G. P. (1998). Flaubert, Foucault, and the Bibliotheque Fantas-tique: Ttoward a postmodern epistemology for library science. Library Trends, 46 (4), 616-634. Ray, K. L. (2001). The postmodern library in an age of assessment. ACRL Tenth National Conference içinde. 15-18 Mart 2001, Denver, Colorado: Association of College and Research Libraries. Robertson, T. D. (2013). The postmodern shift in library instruction. Andrews University Digital Commons, Faculty Publications. Paper 10. Erişim adresi: http://digitalcommons.andrews.edu/library-pubs/10 Sezer, N. ve Sert, N. Y. (2013). Online medya okuryazarlığının yetişkinler için önemi “online haber sitelerindeki bannerlara yönelik bir incele-me”. AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology, 4 (13), 63-78. Shanava, M. (2011). Poetry as theology and its fate in the de-sacral world. Culture ve Philosophy: A Journal for Phenomenological Inquiry, 94-112. Erişim adresi: http://www.nplg.gov.ge/dlibrary/collect/0001/001037/ Cultu-re%20and%20Philosophy%202011.pdf Shera, J. H. (1970). Sociological foundations of librarianship. New York: Asia Publishing House. Slight, O. (1988). The academic research library in the postmodern era. Australian Academic and Research Libraries, 19 (2), 87-98. Smart, B. (2000). Postmodern toplum teorisi. M. Küçük (Ed.). Modernite ver-sus Postmodernite içinde (s. 317-367). Ankara: Vadi Yayınları. Stover, M. (2004). The reference librarian as non-expert: A postmodern app-roach to expertise, Reference Librarian, 42 (87/88), 273-300. Suarez, J. A. (1997). Modernism and gender trouble. Cuadernos de Filologia Inglesa, 6 (1), 9-31. Thompson, J. B. (1995). The media and modernity: A a social theory of the media. California: Stanford University Press. Turner, B. S. (2014). Klasik sosyoloji (İ. Çetin, Çev.). İstanbul: İletişim Ya-yınları. Yılmaz, B. (2018). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempoz-yumu 01-03 Kasım 2018 tarihleri arasında Ankara’da gerçekleştirildi. Bilgi Yönetimi, 1 (2), 170-172. Yoder, A. R. (2003). The cyborg librarian as interface: interpreting postmo-dern discourse on knowledge construction, validation, and navigation within academic libraries. Libraries and the Academy, 3 (3), 381-392.

POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2019, Sayı: 12, 1 - 32, 29.12.2019

Öz

Öz
Bu çalışmanın amacı, kütüphanelerin, postmodernite ile biçimlenen yeni anlayış ve kültürler çerçevesinde nasıl bir etki alanı içine girdiğini; moder-niteden postmoderniteye geçiş sürecinin neleri değiştirdiğini sorgulamaktır. Postmodernizmin yanında dijimodernizm, metamodernizm, post-postmoder-nizm, hipermodernizm, altermodernizm, kozmodernizm ve otomodernizm gi-bi çeşitli kavramların tartışıldığı, bir diğer deyişle olgu ve kavramların hızla değiştiği dönemlere girdiğimiz bu çağda, kütüphanelerin bu değişimlerden etkilenmemesi olası değildir. Çalışma kapsamında, öncelikle çalışmayı te-mellendirmesi için post modernizm ve ilişkili kavramlara, daha sonra da “bilgi”, “gerçeklik” ve “gerçek ötesi” ile “bilgi okuryazarlığı” ve “medya okur-yazarlığı” kavramlarına yer verilmiş; bu kavramların post modernite ile ne-den, nasıl biçimlendiği irdelenmiştir. Literatür derlemesine dayanan çalış-manın varsayımı kütüphanelerin yalnız gelişen bilgi ve iletişim teknolojileri çerçevesinde değişim içine girmeyip aynı zamanda post modernizmin etkisi ile yeni bir kültür, anlayış ve paradigmalara konu olduğu biçimindedir.

Kaynakça

  • Kaynakça Aron, R. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri (K. Alemdar, Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları. Aslan, S. ve Yılmaz, A. (2001). Modernizme bir başkaldırı projesi olarak postmodernizm. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 93-108. Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu (H. Deliceçaylı, ve F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Berberoğlu, E. O. (2013). Medya okur-yazarlığı ve mesajların anlamlandır-ma süreci. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 13-21. Boruah, M. ve Bora, A.(2017). A postmodern idea of critical media literacy in the age of convergence. Global Media Journal – Indian Edition, 8 (2), 1-8. Budd, J. M. (1995). An epistemological foundation for library and informa-tion science. Library Quarterly, 65 (3), 295-318. Çambay, O. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: kuramsal bir değerlendirme. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 237-247. Demir, G. (2017). Oldenburg’un üçüncü mekân paradigması bağlamında kütüphane mekânının sorgulanması. Bilgi Dünyası, 18 (2), 195-223. Einasto, O.(2017). “Time is out of joint”: Tthe impact of digimodernism on the transformation of librarian’s role. IFLA WLIC 2017, Wrocław, Po-land–Librarie: Solidarity. Society -Library Theory and Research with New Professionals Special Interest Group. Erişim adresi: http://library.ifla.org/ 1834/1/187-einasto-en.pdf Ekici, S. (2017). Yeni medya okuryazarlığında kütüphanecilerin rolleri. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Ed.). Kamusal Alan Olarak Bilgi Mer-kezleri ve Yenilikçi Yaklaşımlar içinde (s. 49- 78). İstanbul: Hiperyayın. Foucault, M. (2000). Annemi, kız kardeşimi ve erkek kardeşimi katleden ben, Pierre Riviere: 19. Yüzyılda bir aile cinayeti (E. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ara Yayınları. Garrett, J. (1991). Missing eco: Rreading the Name of the Rose as library criticism. Library Quarterly, 61 (4), 373-388. Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları (E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Grenz, J. (1996). A primer on postmodernism. Cambridge, UK: Wm. B. Eerdmans Publishing Co. Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity. Cambridge: Massachusett: The MIT Press. Habermas, J. (2000). Avrupa ulus devleti ve küreselleşme tazyikleri. (A. Öz-kazanç, Çev.), Mürekkep, 14, 202-215. Harari, Y. N. (2018). 21 lessons for the 21st century. New York: Spiegel ve Grau. Harvey, D. (2010). Postmodernliğin durumu (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Hasdemir, T. A. (2012). Gelenekselden yeni medya okuryazarlığına: Türkiye örneğinde bir değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 23-40. Hillenbrand, C. (2013). Librarianship in the 21st century-crisis or trans-formation? The Australian Library Journal, 54 (2), 164-181. Hjørland, B. (2010). The foundation of the concept of relevance. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61 (2), 217-237. Horrocks, C. (2000). Postmodern encounters, Marshall Mcluhan and virtuality. London: Icon Book Ltd. IFLA (2019). How to spot fake new: Erişim adresi: https://www.ifla.org/ publications/node/11174 Jeanniere, A. (2000). Modernite nedir? M. Küçük (Ed.). Modernite Versus Postmodernite içinde (s. 95-108). Ankara: Vadi Yayınları. Katipoğlu, S. (2009). Modernizm, postmodernizm, entelektüel teknoloji ve kütüphaneler. 11-13 Şubat 2009, XI. Akademik Bilişim Konferansı Bil-dirileri içinde (s. 473-476). Şanlıurfa: Harran Üniversitesi. Kısıć, I. ve Stanojlovıć, D. (Ed.). (2018). The youth in a post-truth era: Euro-pean identity and education. Belgrat: Helsinki Committee for Human Rights in Serbia. Kızılçelik, S. (1996). Postmodernizm dedikleri. İzmir: Saray Kitapevleri. Knox, E. (2014). Intellectual freedom and the agnostic–postmodernist view of reading effect. Library Trends, 63 (1), 11-26. Kruk, M. (2003) Truth and libraries. The Australian Library Journal, 52 (3), 229-238. Kuhn, T. (1970). The structure of scientific revolutions (2. bs.). International Encyclopedia of Unified Science içinde (s. 1-210). Chicago: The Univer-sity of Chicago. Erişim adresi: http://www.columbia.edu/cu/tract/projects/ complexity-theory/kuhn-the-structure-of-scien.pdf Külcü, Ö. (2017). Kimin doğrusu? Gerçek ötesi ve yanlış bilgiler (misinfor-mation) dünyasında kanıt olarak dijital belgeler ve arşivlere yönelik InterPARES Truth Projesi. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Ed.). Kamusal Alan Olarak Bilgi Merkezleri ve Yenilikçi Yaklaşımlar içinde (s. 79- 98). İstanbul: Hiperyayın. LeMoine, B. (2012). Nailing jelly to the wall: understanding postmoder-nism’s influence on Library Information Science., Library Philosophy and Practice (e-journal), 701. Erişim adresi: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/701 Lùperi, P. (2008). New libraries in the learning society. NTED2008. Interna-tional Technology, Education and Development Conference içinde. Valen-cia. Erişim adresi: http://eprints.adm.unipi.it/535/1/NEW_LIBRARIES_IN _THE_LEARNING_SOCIETY_formato_spedizione.pdf Lyotard, J. F. (1984). The postmodern condition: A report on knowledge. Manchester: Manchester University Press. Mai, J. E. (1999). A Postmodern theory of knowledge organization. Knowled-ge: Creation, Organization and Use. Proceedings of the ASIS Annual Mee-ting içinde (s. 547-556). Medford, NJ: Information Today. Mai, J. E. (2004). Classification in context: relativity, reality, and represen-tation. Knowl. Org., 31 (1), 39-48. Manovich, L. (2001). The language of new media. London-Cambridge: Mas-sachusetts Institute of Technology. Okmeydan, S. B. (2017). Postmodern kültürde gözetim toplumunun dönü-şümü: ‘Panoptikon’dan ‘Sinoptikon’ ve ‘Omniptikon’a [Özel sayı]. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8 (30), 45-69. Önal, H. İ. (2007). Medya okuryazarlığı: kütüphanelerde yeni çalışma alanı. Türk Kütüphaneciliği, 21 (3), 335-359. Özcan, B. (2007). Postmodernizmin tüketim imajları. Fırat Üniversitesi Sos-yal Bilimler Dergisi, 17 (1), 261-273. Post truth. (2019. English Oxford Living Dictionary içinde. Erişim adresi: https://en.oxforddictionarie:com/definition/post-truth Radford, G. P. (1998). Flaubert, Foucault, and the Bibliotheque Fantas-tique: Ttoward a postmodern epistemology for library science. Library Trends, 46 (4), 616-634. Ray, K. L. (2001). The postmodern library in an age of assessment. ACRL Tenth National Conference içinde. 15-18 Mart 2001, Denver, Colorado: Association of College and Research Libraries. Robertson, T. D. (2013). The postmodern shift in library instruction. Andrews University Digital Commons, Faculty Publications. Paper 10. Erişim adresi: http://digitalcommons.andrews.edu/library-pubs/10 Sezer, N. ve Sert, N. Y. (2013). Online medya okuryazarlığının yetişkinler için önemi “online haber sitelerindeki bannerlara yönelik bir incele-me”. AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology, 4 (13), 63-78. Shanava, M. (2011). Poetry as theology and its fate in the de-sacral world. Culture ve Philosophy: A Journal for Phenomenological Inquiry, 94-112. Erişim adresi: http://www.nplg.gov.ge/dlibrary/collect/0001/001037/ Cultu-re%20and%20Philosophy%202011.pdf Shera, J. H. (1970). Sociological foundations of librarianship. New York: Asia Publishing House. Slight, O. (1988). The academic research library in the postmodern era. Australian Academic and Research Libraries, 19 (2), 87-98. Smart, B. (2000). Postmodern toplum teorisi. M. Küçük (Ed.). Modernite ver-sus Postmodernite içinde (s. 317-367). Ankara: Vadi Yayınları. Stover, M. (2004). The reference librarian as non-expert: A postmodern app-roach to expertise, Reference Librarian, 42 (87/88), 273-300. Suarez, J. A. (1997). Modernism and gender trouble. Cuadernos de Filologia Inglesa, 6 (1), 9-31. Thompson, J. B. (1995). The media and modernity: A a social theory of the media. California: Stanford University Press. Turner, B. S. (2014). Klasik sosyoloji (İ. Çetin, Çev.). İstanbul: İletişim Ya-yınları. Yılmaz, B. (2018). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempoz-yumu 01-03 Kasım 2018 tarihleri arasında Ankara’da gerçekleştirildi. Bilgi Yönetimi, 1 (2), 170-172. Yoder, A. R. (2003). The cyborg librarian as interface: interpreting postmo-dern discourse on knowledge construction, validation, and navigation within academic libraries. Libraries and the Academy, 3 (3), 381-392.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güler Demir

Ayşenur Güneş Bu kişi benim

Özgür Öztürk

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Demir, G., Güneş, A., & Öztürk, Ö. (2019). POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları(12), 1-32.
AMA Demir G, Güneş A, Öztürk Ö. POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. Aralık 2019;(12):1-32.
Chicago Demir, Güler, Ayşenur Güneş, ve Özgür Öztürk. “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, sy. 12 (Aralık 2019): 1-32.
EndNote Demir G, Güneş A, Öztürk Ö (01 Aralık 2019) POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 12 1–32.
IEEE G. Demir, A. Güneş, ve Ö. Öztürk, “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”, Bilgi Ve Belge Araştırmaları, sy. 12, ss. 1–32, Aralık 2019.
ISNAD Demir, Güler vd. “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 12 (Aralık 2019), 1-32.
JAMA Demir G, Güneş A, Öztürk Ö. POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2019;:1–32.
MLA Demir, Güler vd. “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, sy. 12, 2019, ss. 1-32.
Vancouver Demir G, Güneş A, Öztürk Ö. POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2019(12):1-32.