Metadiscourse is an important linguistic resource which establishes
the writer-reader relationship and makes a text reader-friendly. There
is a scarcity of research which has analyzed the metadiscourse markers
in a diachronic way. This study aims to explore the interactive markers
such as transitions, frame markers, endophoric markers, evidentials,
code glosses employed in Turkish research article abstracts published in
Journal of Linguistics and Literature, Journal of Linguistics Research,
Language Journal in 2008-2009 and 2017-2018 years and takes
Hyland’s (2005) Interpersonal Model of Metadiscourse as the theoretical
framework. The findings of this study illustrate that 2017-2018 writers
guide the readers in their research article abstracts much more than
2008-2009 writers with the use of evidentials by which they refer to the
other researchers’ ideas. This result reveals the diachronic evolution in
the degree of writer-reader relationship from the perspective of social
relations so that 2017-2018 writers are more inclined to declare being
member of a specific discourse community with the use of evidentials.
This research is expected to contribute to the understanding of Turkish
academic discourse from a diachronic perspective and to provide useful
implications in the fields such as foreign language teaching, corpus
linguistics and text analysis.
Interactive metadiscourse markers research article abstracts evidentials diachronic analysis
Üst söylem, yazar-okuyucu ilişkisini kuran ve bir metni okur dostu
yapan önemli bir dilsel kaynaktır. Üst söylem belirleyicilerini art zamanlı
olarak inceleyen araştırmalar oldukça azdır. Bu çalışma, 2008-
2009 ve 2017-2018 yıllarında Dil ve Edebiyat Dergisi, Dilbilim Araştırmaları
Dergisi, Dil Dergisi’nde yayımlanan araştırma makalelerinin
Türkçe özetlerinde kullanılan bağlayıcılar, çerçeve belirleyiciler, metin
içi belirleyiciler, tanıtlayıcılar, kod çözümleyiciler gibi etkileşimli
belirleyicileri araştırmayı amaçlamaktadır ve Hyland’ın (2005) kişiler
arası üst söylem modelini kuramsal çerçeve olarak ele almaktadır. Bu
çalışmanın bulguları, 2017-2018 yazarlarının araştırma makalelerinin
özetlerinde, diğer araştırmacıların fikirlerine atıfta bulundukları
tanıtlayıcıları 2008-2009 yazarlarına göre daha fazla kullandıklarını
ve böylece okuyuculara metin boyunca daha çok rehberlik ettiklerini
göstermektedir. Bu sonuç, yazar-okuyucu ilişkisi derecesinin toplumsal
ilişkiler açısından art zamanlı evrimini ortaya koymaktadır, şöyle ki
2017-2018 yazarları belirli bir söylem topluluğunun üyesi olduklarını
tanıtlayıcı kullanımıyla daha fazla beyan etme eğilimindedir. Bu araştırmanın,
Türk akademik söyleminin art zamanlı bir bakış açısıyla daha
iyi anlaşılmasına katkı sağlaması ve yabancı dil öğretimi, bütünce dil
bilimi ve metin çözümlemesi gibi alanlarda faydalı sonuçlar sağlaması
beklenmektedir.
Etkileşimli üst söylem belirleyicileri araştırma makalesi özetleri tanıtlayıcılar art zamanlı inceleme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |