Bilindiği gibi bir ülkenin kültürel hayatı ve düşünce yapısı özel bir şekilde
atasözlerine yansır. Her dilde atasözleri vardır. Atasözleri, hem konuşma yeteneğini
hem dünyaya ait görüşleri hem de yaşanılan kültürü gösterir. Bu çalışmada Türk dili
öğretiminde atasözlerinin rolü incelenecektir. Bir yandan Türkiye’nin kültür ve değer
sistemlerini öbür yandan Türk dilinin yapısını öğretirken atasözlerinin rolü ortaya
konulacaktır.
Dil, tüm kültürel faaliyet ürünlerini içerir. İçinde basit günlük konuşmaları,
bilimsel terimleri, nesir ve mensur eserleri, nezaket ifade eden kelimeleri, atasözlerini,
duaları, ritüelleri, şarkıları bulmak mümkündür. Bu yüzden bir dil, o dili kullanan
milletin kültür arşivi olarak algılanabilir. Atasözlerinin bu bağlamda çok önemli bir
rolü vardır. O da, yorum ve değerlendirme yapması, bir kültürün değer sistemini, dil
mantığını ve kurallarını, bir dilin kelime hazinesini geleceğe aktarması gibi yönleridir.
Bu yüzden yabancı bir dil öğretirken atasözlerinin kullanılması vazgeçilmez bir
husustur.
Dilin en eski şekli ve kültürün en önemli unsurları atasözlerinde bulunur.
Atasözleri sayesinde yaşanan kültürü tanımak, ataların yaşam tarzını, düşüncesini
ve değer yargılarını öğrenmek mümkündür. Her toplum kendi dilini kullanarak
tarihine, geleneklerine ve kültürüne bakar ve en güzel şekilde onu ifade eder. Ama
atasözleri başka bilgiler de içerir. O da dilin yapısını ve edebî üsluplarını içermesidir.
Türkçede çoğu atasözleri ya geniş zamanlı, ya emir kipi, ya da fiilimsi şeklinde
kullanılır. Atasözleri basit görünseler de edebî stilistik özellikleri, vurgu, olumsuz ve
olumlu cümleleri yan yana kullanır ve kafiye, ritim gibi girift anlamlar yahut yapılar
barındırır. Dil öğrenenlere tüm bu özellikleri göstererek onlara kültürün bütün
görünümünü, hem de dilin güzelliğini ve gücünü gösterip aktarmak öğretimin temel
parçasıdır.
As it is well known cultural life and mindset of a country is reflected in a special
way in proverbs. There are proverbs in all languages. Proverbs show not only the
ability to speak, but also the view of the world and the culture experienced in a given
society using a particular language. In this paper I will examine the role of proverbs
in teaching the Turkish language. On the one hand, Turkey’s culture and value system
will be discussed, on the other - the structures of the Turkish language used in proverbs,
and of course the methods of using proverbs in the process of teaching Turkish.
Language contains all the cultural activities. It is possible to find proverbs, and of
course the methods of using proverbs in the process of teaching Turkish.in language
simple everyday conversations, scientific terms, prose and poems, courtesy words,
proverbs, prayers, rituals and songs. So a language can be perceived as a nation’s
cultural archive. In such context proverbs play a very important role. They are means
of commenting and evaluating, of passing on to the new generations the values of the
culture, of preserving the rules and logic of a language, and preserving the language
itself with its vocabulary and grammar. Therefore, proverbs are an indispensable
aspect of language instruction.
The oldest form of the language and the most important elements of one’s culture
are found in proverbs. Through the proverbs it is possible to recognize and learn the
culture one lives in, the lifestyle of the ancestors, thoughts and values . Every society
using their own language expresses its history, traditions and culture and does it in
the most beautiful way the language allows. But proverbs include other information as
well. Proverbs show the structure of a language and literary styles. The most Turkish
proverbs use present simple tense, imperative, or gerunds.
Even if proverbs appear simple, they contain many different literary stylistic
characteristics, affirmative and negative sentences, use phrases and rhyme, rhythm or
intricate structures and meaning. The primary target of a teaching a foreign language
is, by using all of the features mentioned, to show and transmit to the students the
beauty and power of the language and the elements of culture which are expressed
in it.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 64 Sayı: 1 |