Osmanlı Devleti’nin de diğer devletler gibi askerî yönden başarıları, siyasal
gücünün artmasına ve topraklarının genişlemesine imkân vermiştir. Devletin, askerî
ve siyasi alanlardaki başarıları kültürel alanda da nüfuzunun güçlenmesine yol açar.
Bu etkilerden biri, Avrupa’da başta saraylarda olmak üzere, çeşitli tarikatlarda ve
eğitim kurumlarında Türkçe bilen tercümanlar yetiştirilmesi hususudur. Türkçe bilen
saray tercümanlarının daha iyi yetişmesi için İstanbul’da Avusturya, Fransa, İngiltere,
Rusya gibi devletler genellikle elçiliklerine bağlı olarak Şark okulları kurmuşlardır.
Bunlardan biri de Polonya’nın son kralı Stanislaw August Poniatowski’nin (1732-1798)
İstanbul’da 1766’da Hollanda Elçisi Karol Boscamp’ın girişimleriyle “Polska szkola
orientalna w Stambule / İstanbul’da Polonya Şark Okulu”nu açtırmasıdır. 1793’e
kadar faaliyetlerini sürdüren okulda, 12’den fazla Türkçe bilen tercüman yetişmiştir.
İncelemede, bu okulun kuruluş hazırlıkları ve açılışı, faaliyetlerini sürdürmesi ve
kapanış aşamaları Polonya kaynaklarından hareketle ortaya konulacaktır.
Military success of the Ottoman Empire like the other states, provided with
increasing it is political power and expansion of the terriory. It’s successes in military
and political areas led to the strengthening of influence in the cultural field. One of
these effects was training interpreters who spoke Turkish especially at the palaces in
Europe and at various denomination and schools. Educating better Turkish-speaking
palace interpreters, the countries like Austria, France, Great Britain and Russia
established oriental schools tied to their embassies. One of them is the “Polska szkola
orientalna w Stambule/ Poland Oriental School in Istanbul in 1766, opened by Poland’s
last king Stanislaw August Poniatowski (1732-1798) with initiative of Netherlands’
Ambassador Carolina Boscamp. The school operated until 1793 and grew up more
than 12 Turkish interpreters. In the article, the organization and preparations for the
opening of this school, maintaining its activities and closing stages will be presented
with the Polish sources.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 64 Sayı: 2 |