Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sportif Faaliyetlere Katılan Öğrencilerin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 88 - 96, 30.12.2022

Öz

Amaç: Bu çalışma sportif faaliyetlere katılan öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelemek amacı ile çalışılmıştır. Yöntem: Bu araştırmada betimsel nitelikli tarama modeli kullanılmıştır. Betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan Tarama modeli ile bilgiler toplanmıştır. Araştırma 2020-2021 yılı öğretim yılında Gaziantep ili merkez ilçelerinde ortaokul ve lisede okuyan toplam 566 kişi çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla “İnternet Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya. Çoğunlukla erkek öğrencilerin, 15-17 yaş aralığında olanların, eğitim olarak en fazla ortaokul okuyanların ve internet kullanma olarak en fazla 0-1 saat aralığında kullananların katıldığı görülmektedir. Cinsiyet değişkeni ile internet bağımlılık düzeyi arasında anlamlı fark olmadığı, lisede okuyanlar, ortaokulda okuyanlara göre internette kalma isteği daha yüksek olduğu, Yaş arttıkça internet bağlılığının arttığı ve İnternet kullanımı arttığı arttıkça internet bağlılığı görülmektedir. Sonuç: Cinsiyetin internet kullanımında fark yaratmadığı, yaş arttıkça internet kullanımı arttığı ve internet kullanımı arttığı sürece internet bağlılığı da artmakta olduğu görülmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

teşekkürler

Kaynakça

  • Akhter, N. (2013). Relation ship between İnternet addiction and academic performance among university und ergraduates. Educational Research and Reviews, 8(19),1793-1796.
  • Anderson, K. J. (2001). Internet use among college students: an exploratory study. J Am Coll Health, 50, 21-6.
  • Ayas, T., Horzum, M. B. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ve Aile İnternet Tutumu, Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(39), 46-57.
  • Brenner, V. (1997). Psychology of computeruse: XLVII. Parameters of internet use, abuseand addiction: Thefirst 90 days of the internet usagesurvey. Psychological Reports, 80, 879-882.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayıncılık.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: Bağımlılık. VIII. Ulusal PDR Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Chung, H. K., ve Kim, K. H. (2004). Internet addiction, social supportand psychological factors in adolescents. Korean Journal Child HealthNursing, 10(4), 406-412.
  • Çavuş, S., Ayhan, B., ve Tuncer, M. (2016). Bilgisayar oyunları ve bağımlılık, Üniversite öğrencileri üzerine bir alan araştırması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43), 265-289.
  • 9. Davis, R. A., Flett, G. L., ve Besser, A. (2002). Validation of a news cale form easuring problematic Internet use: implications forpre employment screening. Cyber Psychology & Behavior, 15, 331-347.
  • Doğan, H., Işıklar, A., ve Eroğlu, E. (2008). Ergenlerin problemli internet kullanımının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 108-109.
  • Doğan, O., Doğan, S., Çorapçıoglu, A., ve Çelik, G: (1994). Aktif sosyal etkinliklere katılmanın beden imgesi ve benlik saygısına etkisi. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloj, 3(2), 33-38.
  • Durak Batıgün, A., Kılıç N. (2011). İnternet Bağımlılığı ile Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek, Psikolojik Belirtiler ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Türk Psikoloji Dergisi, 26; (67), 1-13.
  • Eastin, M. S.,Greenberg, B. S., ve Hofschire, L. (2006). Parentingthe internet. Journal of Communication, 56, 486-504.
  • Gholamian, B., Shahnazi, H., ve Hassanzadeh, A. (2017). Theprevalence of internet addiction and its association with depression, anxiety, and stress, among high school students. int J Pediatr, 5(4), 4763-4770.
  • Gültekin, M., Aydemirş, H. (2021). A Study of Internet AddictionLevels of Primary School andSecondary School Final YearStudents (TheExample of Adıyaman Province), JRES, 8(1), 103-121.
  • Hahn, A., ve Jerusalem, M. (2001). Internet sucht: Reliabilität und validität in der online-Forschung. http://psilab.educat.hu-berlin.de/ssi/publikationen/internetsucht online-forschung 2001b.
  • Israelashvili, M., Kim, T., ve Bukobza, G. (2012). Adolescents’ over use of thecyberworld internet addictionoridentit exploration. Journal of Adolescence, 35, 417-424.
  • Jie, T.,Yizhen, Y., Yukai, D., Ying, W., Dongying, Z., ve Jiaji, W. (2014). Prevalence of internet addiction and itsassociation with stressful life events and psychological symptom samong adolescent internet users. Addictive Behaviors, 39, 744-747.
  • Khan, M. A., Shabbir, F., ve Rajput, T. A. (2017). Effect of gender and physical activity on internet addiction in medical students. Pakistan Journal of Medical Sciences, 33(1), 191-194.
  • Kır, İ., Sulak, Ş. (2004). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 13(51), 150-167.
  • Kim, K., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S. Y., Seo, J. S., ve Nam, B. W. (2006). Internet addiction in Koreana dolescentsandits relation to depression and suicidalideation: a questionnaire survey. International journal of nursing studies, 43(2), 185-192.
  • Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T., Scherlis, W: (1998). Internet paradox. A social technology that reduces socialin volvemen and psychological well-being. Am J Psychol, 53, 1017-31.
  • Lau, J. T., Gross, D. L., Wu, A. M., Cheng, K. M., ve Lau, M. M. (2017). Incidence and predictive factors of internet addiction among Chinese secondary school students in Hong 26. Kong: A longitudinal study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 52(6), 657-667.
  • Madell, D., ve Muncer, S. (2004). Gender differences in theuse of the internet by English secondary schoolchildren. Social Psychology of Education, 7, 229-251.
  • Mc Nicol, M. L., ve Thorsteinsson, E. B. (2017). Internet addiction, psychologicaldi stress, and copingresponses among adolescents and adults. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(5), 296-304.
  • Morahan Martin, J., ve Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13-29.
  • 28. Nalwa, K. ve Anand, A. (2003). Internet addiction in students: A cause of concern. Cyber Pschology & Behavior, 6(6), 653-656.
  • Norris, R., Carroll, D., Cochrane, R:(1992). The effects of physical activity and exercisetraining on psychological stressand well being in an adolescent population. J Psychosom Res, 36, 55-65.
  • Özcan, N., ve Buzlu, S. (2005). Problemli internet kullanımını belirlemede yardımcı bir araç, internet bilişsel durum ölçeğinin üniversite öğrencilerinde geçerlilik ve güvenirliği, Bağımlılık Dergisi, 6(1), 19-26.
  • Özsoy, D. (2010). İnternetin kararttığı hayatlar. İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Seong, K. J., Young, S. H., ve Yun, J. C. (2008). Internet addiction and psychiatric symptoms among Korean adolescents. Journal of School Health, 78(3), 165-171. Spada, M. M. (2014). An over view of problematic İnternet use. Addictive Behaviors, 39(1), 3-6.
  • Strasburger, V. C., Wilson, B. J., ve Jordan, A. B. (2009). Children, Adolescents, and the Media (2nd ed). ThousandOaks, CA: Sage Publishing.
  • Şahin, C., Korkmaz, Ö. (2011). İnternet Bağımlılığı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 101-115.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama, 1. baskı, İstanbul, Eylül Yayınevi.
  • Tsai, C., ve Lin, S. J. (2001). Analysis of attitudes toward computer network and internet addiction of Taiwanese adolescents. Cyberp sychology & Behavior, 4(3), 373-376.
  • Van den Eijnden, R. J. J. M., Spijkerman, R., Vermulst, A. A., vanRooij, T. J., ve Engels, R. C. M. E. (2010). Compulsive internet use among dolescents: Bidirectional parent–child relation ships. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 77-89.
  • Wang, R., Bianchi, S. M., ve Raley, S. B. (2005). Teenagers’ Internet use and familyrules: A research note. Journal of Marriage and Family, 67(5), 1249-1258.
  • Wang, Y., Wu, A. M., ve Lau, J. T. (2016). The health belief model and number of peerswith internet addiction as inter-related factors of İnternet addiction among secondary school students in Hong Kong. BMC Public Health, 16(1), 272-278.
  • Yang, S. C., Tung, C. J. (2007). Comparison of internet addicts andnan-addicts in Taiwanese high school. Computers in Human Behavior, 23, 79-96.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: Theem ergence of a new clinical disorder. Cyber psychology & Behavior, 1(3), 237-244.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Öztürk 0000-0002-4968-586X

Proje Numarası yok
Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2022
Kabul Tarihi 29 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, H. (2022). Sportif Faaliyetlere Katılan Öğrencilerin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 88-96.