Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ANADOLU EFES SPOR KULÜBÜ’NÜN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN PAZARLAMA FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 27 - 45, 31.07.2024

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, Anadolu Efes Spor Kulübü’nün sosyal medya üzerinden pazarlama faaliyetlerini, bilgi paylaşımında kullandıkları mecraları, içeriklerini incelemektir. Profesyonel basketbol kulübü olarak, taraftarlarına bilgi akışını, ürün ve satın almayı gerçekleştirmek, katılımı arttırmak için, taraftar günleri ve sosyal sorumluluk projeleri yapıldığı, sosyal medya hesaplarından duyurulduğu görülmüştür. Araştırma sınırlılıkları, Anadolu Efes Spor Kulübü olarak belirlenmiştir.
Materyal & Metot: Çalışma nitel araştırma olarak yapılmıştır. Bu araştırma yöntemlerinden yazılı dokümanların ve arşivleri tarama, keşfedici bilgi dokümanlarını inceleme yöntemiyle desteklenerek durum çalışma yöntemi ile yapılmıştır. Bulgular: Araştırmada Sosyal medya hesapları Facebook, Spotify İnstagram, Twitter, YouTube ve Mobil uygulamalardaki paylaşımlar incelenmiştir. Sosyal Medya Hesapları verileri 2022, 2023 ve 2024tarihlerinde elde edilen sayısal verilerle belirlenmiştir.
Araştırmanın sonucu, sosyal medya hesapları içerikleri, bilgi paylaşım ağları olarak etkili bir şekilde kullanılmaktadır. Var olan ve potansiyel taraftar kitlelerine ulaşmak, en güncel haberleri vermek için sosyal medya pazarlamasından faydalandıkları görülmüştür. 2023 ve 2024 yıllarında sosyal medya takipçilerinde hızlı bir artış olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Takipçilere daha hızlı, az maliyetli ve interaktif bir ortamda ürün, hizmet sunumlarını yapmaya imkân sağladığı görülmektedir. Sosyal medya hesaplarının takipçi sayılarını arttırmaları gerekmektedir. Toplumsal fayda, sosyal sorumluluk ve farkındalık, sportif başarıyı sağlamayı kendilerine ilke edinmiş, yenilikçi, dünyaya açılmayı hedefleyen bir spor kulübü olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akkaya, Ö. ve Zerenler, M. (2017). Sosyal Medya Ve Spor Pazarlaması İlişkisi Taraftar Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Beşiktaş Spor Kulübü Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 22, Sayı 4, 2017, 945 – 963.
  • Aichner, T. (2019). Football Clubs’ Social Media Use And User Engagement. Marketing Intelligence & Planning, 37(3), 242-257.
  • Andrews D. L. (2003). A propos de la NBA. In Artiaga L., Archambault F., Frey P.-Y. (Eds.), L’aventure Des “Grands” Hommes: Études Sur L’histoire Du Basketball [The Adventure Of The Big Men: Studies On The History Of Bastketball] Presses universitaires de Limoges. (pp. 171–192).
  • Altunbaş, H. (2007). Sporun Pazarlanması ve Pazarlama İletişiminde Spor. Selçuk İletişim.
  • Argan, M. ve Katırcı, H. (2008). Spor Pazarlaması. Nobel Yayın
  • Atalı, L. (2013). Türkiye Futbol Federasyonu Spor Toto Süper Ligi Spor Kulüplerinin Ve Taraftarlarının Facebook Kullanımı. Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi,
  • Barutçu, S., ve Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. Journal of Internet Applications and Management, 4(1), 5-24. https://doi.org/10.5505/iuyd.2013.69188
  • Breslın, O., and Decker, J. G. S. (2004), Online Social and Business Networking Communities, DERI Technical Report 2004‐08‐11, SIGKDD’03, Washington, DC
  • Broughton, D.(2010). Social Media Use Builds Fan Avidity. Sports Business:http://www.sportsbusinessdaily.com/Journal/Issues/2010/07/20100726/This- Weeks-News/Survey-Social-Media- Use-Builds-Fan-Avidity.aspx adresinden alındı
  • Cunningham, G.B., and Kwon, H. (2003) The Theory Of Planned Behaviour And Intentions To Attend A Sport Event. Sport Management Review, 6, 127-145.
  • Dick, T., and Turner, B. (2007). Are Fans And Nba Marketing Directors On The Same Page? A Comparison Value Of Marketing Techniques. Sport Marketing Quarterly, 16(3), 140-146.
  • Erkul, E. (2009). Sosyal Medya Araçlarının (Web 2.0) Kamu Hizmetleri ve Uygulamalarında Kullanılabilirliği. Türkiye Bilişim Derneği, Aralık, Sayı 116.
  • Filo, K., Lock, D., and Karg, A. (2015). Sport and Social Media Research: A Review. Sport Management Review, 18(2), 166-181.
  • Girardin, T., Roult, R., Sirost, O., and Machemehl, C. (2020). Social Media and Convergence Culture: A Scoping Review Of The Literature On North American Basketball. Sage Open, 10(3), 2158244020949203.
  • Hambrıck, M. E., and Kang, S. J. (2014). Pin ıt: exploring how professional sports organizations use pinterest as a communications and relationship marketing tool. Communication & Sport, 7, 1-24.
  • Hambrick, M. E., Simmons, J. M., Greenhalgh, P. G. and Greenwell, T. C. (2010). Understanding Professional Athletes’ Use Of Twitter: A Content Analysis Of Athlete Tweets. International Journal of Sport Communication, 3(4), 454–71.
  • Hoffman, D. L., and Fodor, M. (2010). Can You Measure The ROI Of Your Social Media Marketing? MITSLOAN Management Review, 52(1), 40-50.
  • Horozoğlu, M. A., and Yağan, K. (2022). Spor Pazarlamasında Sosyal Medyanın Rolü. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(56):1225-1235. http://dx.doi.org/10.29228/J OSHAS.64556
  • McCarthy, J., Rowley, J., and Keegan, B.J. (2022). Social Media Marketing Strategy İn English Football Clubs. Soccer & Society, Volume 23, 2022 - Issue 4-5. https://doi.org/10.1080/14660970.2022.2059872
  • Kamil, M., ve Kırık, A.M. (2018). Taraftar-Futbolcu Etkileşimi Bağlamında Sosyal Medyanın Rolü ve Önemi: Galatasaray Spor Kulübü Örneği. Sobider: Sosyal Bilimler Dergisi. Yıl: 5, Sayı: 21, Mart 2018, s. 439-455. Doi: 10.16990/SOBIDER.4131
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Yayın.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal Bilim Araştırmalarında Paradigma Değişimi: Nitel Yaklaşımın Yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1) , 68-86
  • Korzynski, J., and Paniagua (2016). Score a tweet and post a goal: Social media recipes for sports stars. Business Horizons, 59, 2: 185–192.
  • Kotler, P., Reın, I., and Shields, B. (2007). İşte taraftar işte marketing. (U. E. Kaplan, Çev.) Mediacat.
  • Kus, E. (2003). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nitel mi, nicel mi? Ani Yayıncılık.
  • Kuyucu M. (2014). Futbol endüstrisinde sosyal medya pazarlama uygulamaları, The Journal of Academic Social Science. Yıl: 2, Sayı: 7, s. 161-175
  • Jessop, A. (2013). The NBA's Extensive Digital Following Creates Unique Marketing Opportunities For The Finals. Retrieved from www.forbes.com/sites/aliciajessop/2013/06/06/the-nbas-extensive-digital-following-creates-uniquemarketing-opportunities-for-the-finals/
  • Mullın, B. J., S., H., and Sutton, W. A. (2000). Sport marketing. Human Kinetics.
  • Nourayi M. M. (2006). Profitability İn Professional Sports And Benchmarking: The Case Of Nba Franchises. Benchmarking An International Journal, 13 (3).
  • O’murchu, I., Breslın, J. G., and Decker, S. (2004), Online Social and Business Networking Communities, DERI Technical Report 2004‐08‐11, SIGKDD’03, Washington, DC
  • Önder, N. (2022). https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/anadolu-efes-pazarlamanin-da-sampiyonu/ [Erişildi: 9.02.2024]
  • Üçüncüoğlu, M. (2021). Spor Kulüplerinin İletişim Ve Pazarlama Faaliyetlerinde Sosyal Medyanın Rolü: İstanbul Başakşehir Fk Örneği. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 59-69.
  • Weber, M. (2009) Marketing to the Social Web: How Digital Customer Communities Build Your Business. 2nd Edition, John Willey & Sons Inc., Hoboken. https://doi.org/10.1002/9781118258125
  • Williams, J., and Chinn, S.J.(2010). Meeting Relationship-Marketing Goals Through Social Media: A Conceptual Model For Sport Marketers. International Journal of Sport Communication. Volume 3: Issue 4. 422–437. DOI: https://doi.org/10.1123/ijsc.3.4.422
  • Yaşa Özeltürkay, E., Bozyiğit, S., ve Gülmez, M. (2017). Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma. Öneri Dergisi, 12(48), 175-198. https://doi.org/10.14783/maruoneri.vi.331668
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Zinn Jr, A. D. (2015). Social Media and Professional Sports: An analysis of the National Basketball Association and National Football League teams’ strategies.
  • Apple Store https://apps.apple.com/tr/app/anadolu-efes-spor-kul%C3%BCb%C3%BC/id1050153694?l=tr E.T: 06.02. 2024.
  • Spotify https://open.spotify.com/user/anadoluefessk E.T: 06.02. 2024.
  • Spotify https://open.spotify.com/user/anadoluefessk E.T: 11.10. 2022.
  • Spotify https://open.spotify.com/user/anadoluefessk E.T: 21.11. 2023.
  • Google https://play.google.com/store/apps/details?id=com.creasoup.aeskfancard&hl=tr&gl=US&pli=1 E.T: 06.02. 2024.
  • Anadolu Efes Spor Kulübü Linkedin https://tr.linkedin.com/company/anadoluefes E.T: 06.02. 2024.
  • Anadolu Efes Spor Kulübü Linkedin https://tr.linkedin.com/company/anadoluefes E.T: 11.10. 2022.
  • Anadolu Efes Spor Kulübü Linkedin https://tr.linkedin.com/company/anadoluefes E.T: 21.11. 2023].
  • Twitterhttps://twitter.com/AnadoluEfesSK?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor E.T:11.10. 2022.
  • Twitterhttps://twitter.com/AnadoluEfesSK?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor E.T: 06.02. 2024.
  • Twitterhttps://twitter.com/AnadoluEfesSK?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor E.T: 21.11. 2023.
  • Anadolu Efes Spor Kulübü https://www.anadoluefessk.org/ E.T: 8.02.2024.
  • Anadolu Efes Spor Kulübü https://www.anadoluefessk.org/kulup/tarihce E.T: 01.02. 2023.
  • Boomsocial https://www.boomsocial.com/Facebook/UlkeSektor/turkiye/tumu E.T: 22.02.2024.
  • Boomsocial https://www.boomsocial.com/Instagram/Hesap/anadoluefessk-16095569 E.T: 22.02.2024.
  • Boomsocial https://www.boomsocial.com/X/UlkeSektor/turkiye/spor?page=2 E.T: 22.02.2024.
  • Facebook https://www.facebook.com/AnadoluEfesSK/?locale=tr_TR E.T: 11.10. 2022.
  • Facebook https://www.facebook.com/AnadoluEfesSK/?locale=tr_TR E.T: 06.02. 2024.
  • Facebook https://www.facebook.com/AnadoluEfesSK/?locale=tr_TR E.T: 21.11. 2023.
  • Instagram https://www.instagram.com/anadoluefessk E.T: 06.02. 2024.
  • Instagram https://www.instagram.com/anadoluefessk/ E.T: 11.10. 2022.
  • Instagram https://www.instagram.com/anadoluefessk/ E.T: 21.11. 2023.
  • Anadolu Efes Spor Kulübü https://www.sampiyon.anadoluefessk.org/ E.T: 9.02.2024
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Tekmil Sezen Soyal 0000-0002-5764-2106

Erken Görünüm Tarihi 30 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Soyal, T. S. (2024). ANADOLU EFES SPOR KULÜBÜ’NÜN SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN PAZARLAMA FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 27-45.