Amaç: Üniversiteler arası müsabakalara katılan sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Materyal & Metot: Araştırmanın evrenini üniversiteler arası yarışmalara katılan sporcular oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu öğrencileri içerisinden rastgele seçilmiş sporcular oluşturmaktadır Veri toplanırken öncelikle Zihinsel Antrenman Envanteri ve buna ek olarak yazar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formundan faydalanmıştır. Zihinsel Antrenman Envanteri Behnke ve arkadaşlarının (2017) geliştirdiği ve Türkçe uyarlamasının Yarayan ve İlhan (2018) aracılığıyla gerçekleştirilen bir envanterdir. Çalışma verilerinin analizi çözümlenirken Spss 25 versiyonlu program kullanılmıştır. Çalışma grubunun tanımlayıcı istatistiklerinde (Frekans, Ortalama, Standart Sapma, Yüzde) bakılmıştır. Basıklık ve çarpıklık değerleri Tabachnick ve Fidell (2013) tarafından tespit edilen referans değerler arasından yer aldığı için normal dağılım gösterdiği kabul edilerek parametrik testler uygulanmıştır. İkili karşılaştırmalar için Independent T-Testi kullanılmış, çoklu karşılaştırmalar için One way anova testi ve post-hoc testlerinden Bonferonni testinden yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi p<0.05 kabul edilmiştir. Bulgular: Elde edilen bulgular yapmış olduğumuz araştırmada, üniversiteler arası yarışmalara katılan sporcuların cinsiyet, spor türü, yaş ve spor yılı değişkenleri açısından zihinsel antrenman envanteri incelenmiştir. Cinsiyet ve Spor türü açısından herhangi bir istatiksel anlamlılık elde edilmezken spor yılı ve yaş değişkenlerinde istatiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur.
Sonuç: spor yapan erkek katılımcıların zihinsel antrenman seviyelerinin spor yapan kadın katılımcılara oranla yüksek düzeyde olduğu, spor türü değişkeni açısından bireysel spor yapan bireylerin zihinsel antrenman seviyelerinin takım sporcularının bireysel(ferdi) sporculara oranla yüksek olduğu, yaşı değişkeni açısından yaşı 22 yaş ve üzeri olan bireylerin yaşı daha küçük olan bireylere göre zihinsel antrenman seviyesi ortalama puanlarının fazla olduğu, spor yılı değişkenine ilişkin sonuçlara bakıldığında ise yıl olarak daha uzun süre spor yapanların zihinsel antrenman seviyesi ortalama puanlarının fazla olduğu sonucu elde edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Spor, Zihinsel Antrenman, Üniversite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Sosyolojisi, Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |