Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ünilig'e Katılan Sporcuların Zihinsel Antrenman Envanterine Göre Yordanması

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 126 - 134, 31.12.2024

Öz

Amaç: Üniversiteler arası müsabakalara katılan sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Materyal & Metot: Araştırmanın evrenini üniversiteler arası yarışmalara katılan sporcular oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu öğrencileri içerisinden rastgele seçilmiş sporcular oluşturmaktadır Veri toplanırken öncelikle Zihinsel Antrenman Envanteri ve buna ek olarak yazar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formundan faydalanmıştır. Zihinsel Antrenman Envanteri Behnke ve arkadaşlarının (2017) geliştirdiği ve Türkçe uyarlamasının Yarayan ve İlhan (2018) aracılığıyla gerçekleştirilen bir envanterdir. Çalışma verilerinin analizi çözümlenirken Spss 25 versiyonlu program kullanılmıştır. Çalışma grubunun tanımlayıcı istatistiklerinde (Frekans, Ortalama, Standart Sapma, Yüzde) bakılmıştır. Basıklık ve çarpıklık değerleri Tabachnick ve Fidell (2013) tarafından tespit edilen referans değerler arasından yer aldığı için normal dağılım gösterdiği kabul edilerek parametrik testler uygulanmıştır. İkili karşılaştırmalar için Independent T-Testi kullanılmış, çoklu karşılaştırmalar için One way anova testi ve post-hoc testlerinden Bonferonni testinden yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi p<0.05 kabul edilmiştir. Bulgular: Elde edilen bulgular yapmış olduğumuz araştırmada, üniversiteler arası yarışmalara katılan sporcuların cinsiyet, spor türü, yaş ve spor yılı değişkenleri açısından zihinsel antrenman envanteri incelenmiştir. Cinsiyet ve Spor türü açısından herhangi bir istatiksel anlamlılık elde edilmezken spor yılı ve yaş değişkenlerinde istatiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur.
Sonuç: spor yapan erkek katılımcıların zihinsel antrenman seviyelerinin spor yapan kadın katılımcılara oranla yüksek düzeyde olduğu, spor türü değişkeni açısından bireysel spor yapan bireylerin zihinsel antrenman seviyelerinin takım sporcularının bireysel(ferdi) sporculara oranla yüksek olduğu, yaşı değişkeni açısından yaşı 22 yaş ve üzeri olan bireylerin yaşı daha küçük olan bireylere göre zihinsel antrenman seviyesi ortalama puanlarının fazla olduğu, spor yılı değişkenine ilişkin sonuçlara bakıldığında ise yıl olarak daha uzun süre spor yapanların zihinsel antrenman seviyesi ortalama puanlarının fazla olduğu sonucu elde edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Spor, Zihinsel Antrenman, Üniversite

Kaynakça

  • Aksoy, R. (2021). Futbolcular ile Taekwondocuların Zihinsel Antrenman Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayer, R., & Eken, Ö. (2021). Some variations of anaerobic performance from morning to night: massage affects performance and diurnal variation. Online Journal of Educational Policy and Management, Araraquara, v. 25, no. 3, p. 2459–2474.
  • Bayer, R., & Eken, Ö. (2021). The acute effect of different massage durations on squat jump, countermovement jump and flexibility performance in muay Thai athletes. Physical Education of Students, 25(6), 353-358. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0603
  • Behnke, M. Tomczak, M. Kaczmarak, L. Komar, M., & Gracz, Z. (2017). The Sport Mental Training Questionnaire: Development And Validation. Current Psychology, 37, 1-13.
  • Cankurtaran, Z. (2020). Okçuların Rekabet Ortamında Kullandıkları Zihinsel Antrenman Becerilerinin Sıralama Atış Skorlarına Etkisi. International Journal Of Contemporary Educational Studies, 6(1), 13-29.
  • Çelik, O. B., & Güngör, N. B. (2020). The effects of the mental training skills on the prediction of the sports sciences faculty students' anxiety levels. International Journal of Eurasian Education and Culture, (9), 888-929.
  • Edger, M. (2011). What is mental training? Sport Psychology Today. Erişim adresi: https://www.sportpsychologytoday.com/sport-psychology-for-coaches/what-is-mental-training/. Son erişim tarihi: 01.10.2024
  • Erdoğan, B. S., & Gülşen, D. B. A. (2020). Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Sporcuların Zihinsel Antrenman Düzeylerinin Belirlenmesi. Mediterranean Journal Of Sport Science, 3(1), 219-228.
  • Gould, D., & Udry, E. (1994). Psychological skills for enhancing performance: Arousal regulation. Medicine and Science in Sports and Exercise, 26(4), 479-485. Güler, M. Ş. (2015). Farklı Branşlarda Spor Yapan Bireylerin Mental Yeteneklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • İkizler, C., & Karagözoğlu, C. (1997) Sporda Başarının Psikolojisi, İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Kara, Ö., & Ustaoğlu, H.P. (2019). Play-Off Müsabakalarında Yer Alan Kadın Voleybolcuların Zihinsel Antrenman Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Sport Science Students Studies, 1(1), 35-42.
  • Karaca, R., & Gündüz, N. (2021). Oryantiring Sporcularında Zihinsel Antrenman ve Performans İlişkisinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 99-115. https://doi.org/10.33689/spormetre.719991
  • Karademir, T., Türkçapar, Ü., Mahmut, A., & Eroğlu, H. (2018). Bireysel ve Takım Sporu ile Uğraşan Sporcularda Hayal Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 92-102.
  • Koruç, Z., & Bayar, P. (1990). Kitle Sporu ve Spor Psikolojisi. Spor Ahlaki ve Spor Felsefesine Yeni Yaklaşımlar Sempozyumu, İstanbul Üniversitesi.
  • Şahin, N., & Yıldırım, A. (2022). Stress Sources of Hockey Referees and the Emotion-Centered Approaches that they Use to Cope (July 24, 2022). Education Quarterly Reviews, 5(3), Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4171053
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Tekkurşun, Demir, G., Namlı, S., Hazar, Z., Türkeli, A., & Cicioğlu, İ. (2018). Bireysel ve takım sporcularının karar verme stilleri ve mental iyi oluş düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13 (1),176-191.
  • Vealey, R. S. (2007). Mental Skills Training İn Sport. In Editors (Eds.), Handbook Of Sport Psychology (Third Edition). https://doi.org/10.1002/9781118270011.ch13.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology (7th ed.). Human Kinetics.
  • Yarayan, Y. E., & İlhan, E. L. (2018). Sporda Zihinsel Antrenman Envanterinin (Szae) Uyarlama Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
  • Yıldırım, A., & Şahin, M. O. (2024). Beden Eğitimi̇ ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi̇ ve Algılanan Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 23(4), 1718-1735. https://doi.org/10.21547/jss.1398178
  • Yılmaz, T. (2023). Okul Sporları Müsabakalarına Katılan Öğrencilerin Zihinsel Antrenman Düzeylerinin İncelenmesi, Spor Bilimlerinde Güncel Yaklaşımlar, Ekim 2023, Duvar Yayınları, 249-262.
  • Yılmaz, T. (2023). The Effect of High School Students’ Doing Sports on Self-Confidence (Sample of Kilis Province). Shanlax International Journal of Education, 11(S1), 236–241.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Sosyolojisi, Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tugay Yılmaz 0000-0003-3335-5361

Muhammet Hakan Mayda 0000-0002-7062-3284

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, T., & Mayda, M. H. (2024). Ünilig’e Katılan Sporcuların Zihinsel Antrenman Envanterine Göre Yordanması. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 126-134.