Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hazırbulunuşluk Açısından 4. ve 5. Sınıf Beden Eğitimi Dersi Duyuşsal Kazanımlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 13 - 23

Öz

Bu çalışmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 2018’de yürürlüğe giren ilkokul 4. sınıf beden eğitimi ve oyun dersi ile ortaokul 5. sınıf beden eğitimi ve spor dersi öğretim programında yer alan duyuşsal kazanımların “hazırbulunuşluk” bağlamında karşılaştırılarak değerlendirilmesidir. Bu çalışma, öğretim programlarındaki (beden eğitimi ve spor – oyun) duyuşsal kazanımların değerlendirildiği ve yorumlandığı bir doküman incelemesidir. Bu çalışmada; Millî Eğitim Bakanlığının 2018 yılında yayınladığı “Beden Eğitimi ve Spor” ile “Beden Eğitimi ve Oyun Dersi” öğretim programları doküman analizi tekniği kullanılarak duyuşsal kazanımlar karşılaştırılmış ve değerlendirilmiştir. Karşılaştırma yapılırken öncelikle ilkokul 4. sınıf beden eğitimi ve oyun dersi ile ortaokul 5. sınıf beden eğitimi ve spor dersi öğretim programında yer alan kazanımları; uzman görüşüne başvurularak bilişsel, psikomotor ve duyuşsal öğrenme alanlarına göre ayrılmıştır. Daha sonra 4. sınıf duyuşsal kazanımlar ile 5. sınıf duyuşsal kazanımlar “hazırbulunuşluk” bağlamında karşılaştırılmıştır. Kazanımların karşılaştırmaları sonucunda; 4. sınıftaki 5 adet kazanımın 5. sınıfta karşılığı olduğu ve birbirini tamamladığı görülürken 5. sınıf duyuşsal kazanımlardan 2 tanesinin 4. sınıf duyuşsal kazanımlar içerisinde hazırbulunuşlık açısından bir karşılığının olmadığı görülmektedir. İlkokul 4. sınıftaki 4 tane kazanımın da 5. sınıfta tamamlayıcı bir kazanımı olmadığı görülmektedir. Ayrıca ilkokul beden eğitimi ve oyun derslerinin beden eğitimi ve spor öğretmenleri tarafından icra edilmesi, öğrenci gelişim ve alana özgü becerilerin daha iyi aktarılması bakımından önemli görülmektedir.

Kaynakça

  • Afacan, Ş. (2019). Güzel Sanatlar Fakültesi Keman Öğrencilerinin Bilişsel ve Performans Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 14(7), 3576-3595.
  • Alıncak, F., Ayan, S. & Abakay, U. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersine İlişkin Değerlendirmeleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 58-66.
  • Altunbakır, S., & Pehlevan, Z. (2019). Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Bilişsel Alan Kazanımlarının Değerlendirilmesi: Mersin İli Örneği. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 12(1), 1-10. doi:10.30655/besad.2020.23.
  • Brett, A., Smith, M., Price, E., & Huitt, W. (2003). Overview of the Affective Domain. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. http://www .edpsycinteractive.org/brilstar/chapters/affectdev.pdf.
  • Çağlayan, G. N. & Ağgön, E. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel Felsefi ve Genel Amaçlarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Anatolia Sport Research, 2(2), 26-32. doi:10.29228/anatoliasr.13.
  • Dalkıran, O., Gündüz, N. & Çiçek, R. (2011). Üniversite öğretim elemanlarının ilköğretim beden eğitimi dersleri öğretim programı ile ilgili yayınlanıyor. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 111-118. https://doi.org/ 10.1501/Sporm_0000000207.
  • Demirhan, G., & Bağırgan, T. (1993). Bilişsel Alan Öğrenmele-rinin Devinişsel (Psikomotor) Alan Erişisine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 17-31. https://doi.org/10.17644/ sbd.171642.
  • Doğru, Z. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Öğretim Programları. İçinde E. Yılmaz (Ed.), Spor Bilimlerinde Temel Kavramlar (1. bs, ss. 351-374). Akademisyen Kitap Portalı. https:// doi.org/10.37609/akya.829.
  • Filiz, V., Karakütük, O. & Üstün, M. (2022). Evaluation of Psychomotor Outcomes in the 4th Grade Physical Education ve Game and the 5th Grade Physical Education & Sports Classes Regarding Readiness. International Journal of Physical Education Sport and Technologies, 3(1), 10-23.
  • Güllü, M., Arslan, C., Görgüt, İ., & Uğraş, S. (2011a). İlköğretim Beden Eğitimi Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzunun İncelenmesi. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi 25-27 Mayıs 2011, VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 134-141.
  • Güllü, M., Arslan, C., Uğraş, S., & Görgüt, İ. (2011b). Yeni Ortaöğretim Beden Eğitimi Ders Programı Kazanımlarının Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (Özel).
  • Havadar, T., & Taşdan, M. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenleri-nin İlköğretim 4.-5. Sınıf Öğretim Programları Hakkında Görüşleri (Ardahan, Iğdır ve Kars İli Örneği). İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 29-43.
  • Hoque, M. E. (2016). Three Domains Of Learning: Cognitive, Affective And Psychomotor. The Journal of EFL Education and Research, 2(2), 45-52.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2020). Eğitimde Program Geliştirme (2. bs). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karagöl, İ. & Adıgüzel, O. C. (2022). Duyuşsal Alan ve Duyuşsal Alan Taksonomileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 6(2), 217-240.
  • Karakütük, O., Filiz, V., & Üstün, M. (2022). Evaluation of the Cognitive Outcomes of the 4th Grade Physical Education & Game and the 5th Grade Physical Education & Sports Classes in the Context of the Readiness of the Students. International Journal of Physical Education Sport and Technologies, 3(1), 24-37.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (7. bs). Alkım Yayınevi.
  • Krathwohl, D. R., Bloom, B. S. & Masia, B. B. (1964). Taxonomy of Educational Objectives, The Classification of Educational goals-Handbook II: Affective Domain. David McKay Company, Inc.
  • Kuruoğlu, S. (2016). Temel Hareket Eğitiminin 10 Yaş Lisanslı Yüzücüler Üzerindeki Hazır Bulunuşluk Etkisinin İncelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi] İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Küçükahmetoğlu, R., & Pulur, A. (2024). İlkokul Beden Eğitimi ve Oyun Öğretim Programı Kazanımlarının Farklı Taksonomilere Göre Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 1651-1673. https://doi.org/10.17152/gefad.1337522.
  • McKenzie, E., Symonds, M. L., Fink, K. & Tapps, T. (2017). Challenge Activities For The Physical Education Classroom: Affective Learning Outcomes. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 30(6), 39-44.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018a). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Merkezi: http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018b). Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2, 3 ve 4. Sınıflar). Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Merkezi: http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018c). İlkokul Beden Eğitimi ve Oyun Dersi (1-4. Sınıflar) Etkinlik Kılavuzu: https://koyulhisar iho.meb.k12.tr/icerikler/beden-egitimi-ve-oyun-dersi etkinlik-kilavuzu-ilkokul-1-4-siniflar-2018 2019_6163027.html
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018d). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Etkinlik Kılavuzu (Ortaokul 5-8. Sınıflar): http://tegm.meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_04/0514 5719_beden.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2022). Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Merkezi: https://mufredat.meb.gov.tr /SSS.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni. https://mufredat. meb.gov.tr/
  • Özçelik, D.A. (1998). Eğitim Programları ve Öğretim (Genel Öğretim Yöntemi). ÖSYM Yayınları.
  • Özgan, H., & Tekin, A. (2011). Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Sınıf Yönetimine Etkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri/Teachers’ Opınıons Regardıng The Effects Of Students’ Readıness Levels On Classroom Management. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 421-434.
  • Shephard, K. (2008). Higher Education for Sustainability: Seeking Affective Learning Outcomes. International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(1), 87–98.
  • Sönmez, H. (2020). 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda Duyuşsal Alana Uygun Kazanım Hazırlama. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 216-236.
  • Şirinkan, A., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmenlerin İlköğretim Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı ve Planlarına İlişkin Algıları. İlköğretim Online, 10(1), 144-159.
  • Uğraş, S., & Aral, H. (2018). Ortaokul Beden Eğitimi Ders Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 1(1), 33-46.
  • Ütkür Güllühan, N., & Bekiroğlu, D. (2022). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel Alan Açısından İncelenmesi. International Primary Education Research Journal, 6(1), 24-36.

Evaluation of the Affective Outcomes in 4th and 5th Grade Physical Education Classes Based on Readiness

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 13 - 23

Öz

The aim of this study is to compare and evaluate the affective outcomes in the Primary School 4th grade physical education and games class and the physical education and sports curriculum for Secondary School 5th grade, which were prepared by the Ministry of National Education and came into force in 2018, in the context of "readiness". This study is a document review conducted to inspect and intepret the affective outcomes stated in the learning programs (curriculum). In this study; The "Physical Education and Sports" and "Physical Education and Game Classes" curricula published by the Ministry of National Education in 2018 were evaluated by comparing affective outcomes using the document analysis technique. While making the comparison, first of all, the achievements in the Primary School 4th grade physical education and games class and the physical education and sports curriculum for Secondary School 5th grade; It is divided according to cognitive, psychomotor and affective learning areas by consulting expert opinion. Then, 4th grade affective outcomes and 5th grade affective outcomes were compared in the context of "readiness". As a result of comparisons of outcomes; While it is seen that five achievements in the 4th grade have a counterpart in the 5th grade and complement each other, two of the 5th grade affective achievements do not have a substructure equivalent in the 4th grade affective acquisitions. It is seen that the four outcomes in the 4th grade of primary school do not have a complementary outcome in the 5th grade. In primary schools, it is preferable that physical education and game classes be conducted by specialized physical education and sports teachers to enhance student development and ensure the effective transfer of field-specific skills. To this end, it is recommended that appropriate measures be implemented and legal arrangements are made to ensure that these classes are instructed by the PE teachers.

Kaynakça

  • Afacan, Ş. (2019). Güzel Sanatlar Fakültesi Keman Öğrencilerinin Bilişsel ve Performans Hazır Bulunuşluk Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 14(7), 3576-3595.
  • Alıncak, F., Ayan, S. & Abakay, U. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersine İlişkin Değerlendirmeleri. Route Educational and Social Science Journal, 2(3), 58-66.
  • Altunbakır, S., & Pehlevan, Z. (2019). Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Bilişsel Alan Kazanımlarının Değerlendirilmesi: Mersin İli Örneği. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi, 12(1), 1-10. doi:10.30655/besad.2020.23.
  • Brett, A., Smith, M., Price, E., & Huitt, W. (2003). Overview of the Affective Domain. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. http://www .edpsycinteractive.org/brilstar/chapters/affectdev.pdf.
  • Çağlayan, G. N. & Ağgön, E. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel Felsefi ve Genel Amaçlarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Anatolia Sport Research, 2(2), 26-32. doi:10.29228/anatoliasr.13.
  • Dalkıran, O., Gündüz, N. & Çiçek, R. (2011). Üniversite öğretim elemanlarının ilköğretim beden eğitimi dersleri öğretim programı ile ilgili yayınlanıyor. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 111-118. https://doi.org/ 10.1501/Sporm_0000000207.
  • Demirhan, G., & Bağırgan, T. (1993). Bilişsel Alan Öğrenmele-rinin Devinişsel (Psikomotor) Alan Erişisine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 17-31. https://doi.org/10.17644/ sbd.171642.
  • Doğru, Z. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Öğretim Programları. İçinde E. Yılmaz (Ed.), Spor Bilimlerinde Temel Kavramlar (1. bs, ss. 351-374). Akademisyen Kitap Portalı. https:// doi.org/10.37609/akya.829.
  • Filiz, V., Karakütük, O. & Üstün, M. (2022). Evaluation of Psychomotor Outcomes in the 4th Grade Physical Education ve Game and the 5th Grade Physical Education & Sports Classes Regarding Readiness. International Journal of Physical Education Sport and Technologies, 3(1), 10-23.
  • Güllü, M., Arslan, C., Görgüt, İ., & Uğraş, S. (2011a). İlköğretim Beden Eğitimi Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzunun İncelenmesi. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğrt. Kongresi 25-27 Mayıs 2011, VAN/YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 134-141.
  • Güllü, M., Arslan, C., Uğraş, S., & Görgüt, İ. (2011b). Yeni Ortaöğretim Beden Eğitimi Ders Programı Kazanımlarının Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (Özel).
  • Havadar, T., & Taşdan, M. (2015). Beden Eğitimi Öğretmenleri-nin İlköğretim 4.-5. Sınıf Öğretim Programları Hakkında Görüşleri (Ardahan, Iğdır ve Kars İli Örneği). İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 29-43.
  • Hoque, M. E. (2016). Three Domains Of Learning: Cognitive, Affective And Psychomotor. The Journal of EFL Education and Research, 2(2), 45-52.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2020). Eğitimde Program Geliştirme (2. bs). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karagöl, İ. & Adıgüzel, O. C. (2022). Duyuşsal Alan ve Duyuşsal Alan Taksonomileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 6(2), 217-240.
  • Karakütük, O., Filiz, V., & Üstün, M. (2022). Evaluation of the Cognitive Outcomes of the 4th Grade Physical Education & Game and the 5th Grade Physical Education & Sports Classes in the Context of the Readiness of the Students. International Journal of Physical Education Sport and Technologies, 3(1), 24-37.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (7. bs). Alkım Yayınevi.
  • Krathwohl, D. R., Bloom, B. S. & Masia, B. B. (1964). Taxonomy of Educational Objectives, The Classification of Educational goals-Handbook II: Affective Domain. David McKay Company, Inc.
  • Kuruoğlu, S. (2016). Temel Hareket Eğitiminin 10 Yaş Lisanslı Yüzücüler Üzerindeki Hazır Bulunuşluk Etkisinin İncelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi] İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Küçükahmetoğlu, R., & Pulur, A. (2024). İlkokul Beden Eğitimi ve Oyun Öğretim Programı Kazanımlarının Farklı Taksonomilere Göre Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(2), 1651-1673. https://doi.org/10.17152/gefad.1337522.
  • McKenzie, E., Symonds, M. L., Fink, K. & Tapps, T. (2017). Challenge Activities For The Physical Education Classroom: Affective Learning Outcomes. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 30(6), 39-44.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018a). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Merkezi: http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018b). Beden Eğitimi ve Oyun Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2, 3 ve 4. Sınıflar). Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Merkezi: http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018c). İlkokul Beden Eğitimi ve Oyun Dersi (1-4. Sınıflar) Etkinlik Kılavuzu: https://koyulhisar iho.meb.k12.tr/icerikler/beden-egitimi-ve-oyun-dersi etkinlik-kilavuzu-ilkokul-1-4-siniflar-2018 2019_6163027.html
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018d). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Etkinlik Kılavuzu (Ortaokul 5-8. Sınıflar): http://tegm.meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_04/0514 5719_beden.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2022). Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Merkezi: https://mufredat.meb.gov.tr /SSS.aspx
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni. https://mufredat. meb.gov.tr/
  • Özçelik, D.A. (1998). Eğitim Programları ve Öğretim (Genel Öğretim Yöntemi). ÖSYM Yayınları.
  • Özgan, H., & Tekin, A. (2011). Öğrencilerin Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Sınıf Yönetimine Etkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri/Teachers’ Opınıons Regardıng The Effects Of Students’ Readıness Levels On Classroom Management. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 421-434.
  • Shephard, K. (2008). Higher Education for Sustainability: Seeking Affective Learning Outcomes. International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(1), 87–98.
  • Sönmez, H. (2020). 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda Duyuşsal Alana Uygun Kazanım Hazırlama. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 216-236.
  • Şirinkan, A., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmenlerin İlköğretim Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı ve Planlarına İlişkin Algıları. İlköğretim Online, 10(1), 144-159.
  • Uğraş, S., & Aral, H. (2018). Ortaokul Beden Eğitimi Ders Programındaki Kazanımların Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 1(1), 33-46.
  • Ütkür Güllühan, N., & Bekiroğlu, D. (2022). 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programının Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel Alan Açısından İncelenmesi. International Primary Education Research Journal, 6(1), 24-36.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer), Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi, Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Özgün Makaleler
Yazarlar

Volkan Filiz 0000-0002-7019-4803

Okan Karakütük 0000-0001-7921-3938

Erken Görünüm Tarihi 29 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2024
Kabul Tarihi 29 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Filiz, V., & Karakütük, O. (2024). Hazırbulunuşluk Açısından 4. ve 5. Sınıf Beden Eğitimi Dersi Duyuşsal Kazanımlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Beden Eğitimi Spor Ve Teknolojileri Dergisi, 5(2), 13-23.


Dergimizin tarandığı indeksler:


ASOS İndeks            


Academic Resource Index

29419


19466               ...